خبرگزاری کار ایران

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

حق تعیین سرنوشت، یک دستاورد بزرگ انقلاب است/ نگذاریم سیاستمداران بد حاکم شوند

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۷۲۵

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور یک بیانیه، کارگران و مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیانیه صادر کرده‌است. این تشکل بازنشستگان از مردم خواسته‌است که با حضور پای صندوق‌‌های رای سرنوشت خود را رقم بزنند و نگذارند سیاستمداران بد حاکم شوند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

انقلاب اسلامی فرصتی را برای ملت ایران خلق کرد که رژیم سلطنتی موروثی را به جمهوری اسلامی تبدیل کند خاصیت این نوع حکومت انتخاب است. انتخابی که تکیه آن بر آراء عمومی و خواست اکثریت مردم است، این یک دستاورد بزرگ است که مردم بتوانند سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند. حکومت مردم بر مردم بزرگترین دستاورد بشری در قرون اخیر است که در آن بر اساس نظام پارلمانی یا ریاستی، مردم قادر خواهند بود آراء خود را بر حاکمان موقت تحمیل کنند و تغییر را بر اساس سبد آراء در یک فضای کاملا دموکراتیک و آزاد،  بدون ارعاب و بدون هیچگونه مقاومتی از ناحیه حاکمان ایجاد و برقرار کنند.

از آنجا که جامعه به شکل مستمر تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی بطور گسترده و مؤثری در حال تغییر است، طبیعی است که هر آینه مطالبات و آرمانهای جامعه مرتباً در حال تغییر و تحول باشد و همین خود سبب انتظارات جدیدی میشود که ممکن است از ناحیه حاکمان امکان پاسخگویی برای آن وجود نداشته باشد به همین جهت انتخابات فرصتی است که نامزدهای انتخاباتی برنامه های خود را جهت افکار عمومی ارائه کنند و آحاد جامعه با توجه به نزدیک بودن برنامه ها و شعارهای انتخاباتی به نیازها، انتظارات و مطالباتشان آراء خود را متوجه اشخاصی کنند که قادر باشند به آن نیازها پاسخ بدهند.

تاریخ انتخابات آزاد در جهان نشان داده است که مردم هرگاه مشارکت فراگیر و گسترده کرده اند، نتایج مناسب را هم بدست آورده اند و هرکجا که مشارکت ضعیف بوده، کسانی به قدرت رسیده اند که اهداف شخصی و بعضاً جناحی را دنبال کرده اند و منافع عمومی در این جهت تأمین نشده است.

نگاهی به تاریخ انتخابات در ایران هم این واقعیت را نشان میدهد، ادواری که انتخابات با مشارکت گسترده مردم با هدف تغییر در رویکردها، اهداف و برنامه ها مواجه شده، نتایج بدست آمده تأمین کننده خواست و اراده مردم بوده و در نهایت دست آورد آن به رضایتمندی نسبی جامعه منتج شده است و برعکس زمانی که آراء مردم اثربخشی لازم را نداشته مسیر اهداف و فعالیت ها جهت گیری دیگری داشته که یقیناً منافع جامعه را دنبال نکرده است.

اگر بخواهیم مثالهای ملموسی بزنیم مشخصاً میتوان از انتخاب ۷۶ و ۹۲ نام برد که در آن مردم حاصل انتخاب خود را لمس کردند به نوعی که به دنبال انتخابات سال ۷۶، در سال ۸۰ مجدداً به همان انتخاب اول خودشان مهر تأیید زدند.

در این رابطه کارنامه ۸ ساله دولت در سال ۷۶ لغایت ۸۴ نشان از بهبود همه شاخصهای اقتصادی ـ اجتماعی ـ سیاسی و فرهنگی بود، این در حالی است که در همان دوران مقاومتهای بسیاری از ناحیه افراطیون بوجود آمد و هزینه هایی هم پرداخت شد.

در سال ۹۲ یکبار دیگر اراده ملت مصمم به تغییر شد در حالیکه به اعتراف همه صاحب نظران منصف از ناحیه گروههای مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، کشور میرفت که مسیر غیر قابل بازگشت را تجربه کند و در این رابطه معلوم نبود که چه سرنوشتی در انتظار کشور و دولت بود. درایت و دوراندیشی مردم را برآن داشت که با درک ضرورت تغییر را رقم بزنند، گرچه چهار سال زمان کوچکی بود که قادر باشد همه ناهنجاریهای بوجود آورده طی سالهای ۸۴ لغایت ۹۲ را جبران کند ولی بطور کلی، کارنامه و عملکرد دولت نشان از اقبال عمومی دارد که امید داریم آثار ملموس آنرا در سالهای آینده بیشتر حس کنیم. مردم هوشیار و آگاه ایران بخوبی میدانند که امکان برگشت سالهای گذشته وجود ندارد، جمعیت جوان و مطالباتش از یکطرف، و جمعیت سالخورده و در آستانه پیری و نیازهایش امکان آزمون و خطا را سلب میکند، منافع ملی برای بقای ایران اسلامی ایجاب میکند که دولت آینده و حتی دولتهای آینده، برنامه های الزام آوری را برای رفع مشکلات بلند مدت جامعه ارائه کنند. عدالت اجتماعی و اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی ـ توزیع امکانات اجتماعی و اقتصادی در سراسر کشور، توجه به نقاط محروم، حل مشکل مسکن، آموزش، بهداشت و درمان گروههای آسیب پذیر، سرمایه گذاری و اشتغال، ایجاد فضای مطمئن و با ثبات در همه عرصه ها، تأمین و تضمین آزادیهایی که در قانون اساسی تصریح شده، تضمین حقوق اقلیتها از هر نوع که باشند، ایجاد فضای رقابتی در همه عرصه ها و توسعه و ارتقاء شفافیت و از همه مهمتر اعمال قوانین ضد انحصار و تلاش برای برآورده ساختن آن از نیازها و مطالباتی است که دولت آینده و حتی دولتهای بعد باید آنها را مدنظر قرار دهند.

یقیناً تأمین این اهداف برای کسانی که کشور و مردم را مایملک خود می‌دانند نه پذیرفته است و نه امکان پذیر، لذا برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ گذشته که ذکر نام آن همانند ذکر مصیبت است ضروری است که از فرصت بوجود آمده ای که قانون اساسی برایمان فراهم کرده است بهترین بهره برداری را کرده و با حضور گسترده، اراده خود را برای تشکیل دولتی که قادر باشد به وعده های خود که همانا نیازها و مطالبات ماست استفاده کنیم.

فراموش نکنیم که مردمان خوب در طول تاریخ با بی‌تفاوتی و عدم مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت خود سبب میشوند که سیاستمداران بد حاکم شوند.

وعده همه ما ۲۹ اردیبهشت پای صندوقهای رأی برای انتخاب دکتر روحانی منتخب مردم ایران برای ریاست جمهوری دور دوازدهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز