خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تامین اجتماعی در دولت گذشته به ابزار جمع‌آوری رای تبدیل شده بود

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۴۶۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست هم اندیشی سراسری اعضای هیئت مدیره و بازرسان کانون های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که در سالن نگین تامین اجتماعی برگزار شد گفت: اعتقاد دارم که کانون اصلی سیاست های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست هم اندیشی سراسری اعضای هیئت مدیره و بازرسان کانون های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که  در سالن نگین تامین اجتماعی برگزار شد گفت:  اعتقاد دارم که کانون اصلی سیاست های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی است.

 

وی افزود: از ۶۰ سال قبل که بنیاد های سازمان تامین اجتماعی آغاز به کار کرد  سیاست های رفاهی مسیرهای انحرافی را در پیش گرفت، البته منظور من نه تامین اجتماعی به معنای سازمان امروز ، بلکه تامین اجتماعی به مفهموم کلان آن  است.

ربیعی در ادامه گفت: ما اگر لایه های مختلف اجتماعی را مد نظر قرار بدهیم و برای آن برنامه ریزی  کنیم قطعاً ساختار تامین اجتماعی می تواند زیر مجموعه های متعدد در خود به وجود بیاورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی می تواند محمل دار و پرچم دار نظام چند لایه اجتماعی باشد گفت: باید با برنامه هایی که لایه های مختلف سیاست های رفاهی را دربردارد، تامین اجتماعی را به مفهموم عام آن دنبال کنیم.

وی تاکید کرد :تامین اجتماعی سازمانی دارای اهمیت است و با بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور سروکار دارد و آنچه امروز از سازمان تامین اجتماعی در دستان ماست متکی بر دانش و زحمات پیشینیان خود و کسانی است که سالهای عمر خودشان را در این سازمان گذرانده اند.

وی افزود: در اینجا جان روی جان گذاشته شده و افراد با تلاش خود این سازمان را دست به دست کردند تا به ما رسید و ما امروز وارث کار آنها هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: اگر این سازمان، سازمانی بود که ساختارهای قوی نداشت تا به حال چند بار فرو ریخته بود ولی ساختارها و بنیان های قوی تامین اجتماعی باعث شده این سازمان با خود اصلاحی روی پای خودش بایستد.

تامین اجتماعی در دولت قبل  به سازمانی برای خوشگذارنی و  سیاست گذاری برای جلب آراء تبدیل شده بود

ربیعی با اشاره به اینکه : سازمان تامین اجتماعی در دولت قبل ۲ ضربه مهم خورد خاطر نشان کرد: اولین ضربه ناشی از اتخاذ سیاست های غلط بود که باعث شد تامین اجتماعی که برای دوره خاصی از چرخه عمر با یک عدد و رقم خاص است، به سازمانی برای خوشگذارنی سیاست گذاری برای کسب رضایت و جلب آراء تبدیل شود.

به گفته ربیعی: حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته در یک چشم به زدن به بیش از ۳ میلیون بازنشسته تبدیل شدند و این به معنای نابودی سازمانی است که می خواهد بین نسلی عمل کند .

وی افزود: خوشبختانه بدنه سازمان تامین اجتماعی بدنه ای بود که توانست این ضربه را مهار کند و سازمان سر پای خودش بیاستد ولی اگر همین روند ادامه داشت سازمان بحران زده می شد و ما حداقل توانستیم جلوی این روند را بگیریم.

وی به سیاست های حمایتی سازمان تامین اجتماعی در دولت قبل اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاست های حمایتی که باید در نهادهای حمایتی یا در زیر مجموعه تامین اجتماعی انجام می شد و پول آن با پول این سازمان ۶۰ ساله ترکیب نمی شد، در خود سازمان انجام شد.

ربیعی افزود: این سیاست های حمایتی بیشتر متکی  بر جلب آراء بود و من نام آن را سیاست های حمایتی رضایت بخش می گذارم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه در سال ۱۳۸۸ برنامه ای را به عنوان همسان سازی اجرا شد گفت: این برنامه که هیچ گونه پشتوانه مالی نداشت و آنها همین کار را با صندوق بازنشستگی فولاد انجام دادند که باعث شد این صندوق هنوز نتواند نفس بکشد و با تزریقات جانبی خودش را اداره کند.

وی گفت:  ضربه دوم به تامین اجتماعی  زمانی بود که  مدیریت این سازمان در دولت گذشته  تامین اجتماعی را به سمت خودکاهندگی برد و  زمانی که سازمان به مدیرانی سپرده شد که درک اجتماعی از مسائل نداشتند و به عنوان پاداشی بر دوستی ها به عنوان فرار از جایی در سازمان مستقر شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر سال ۹۲  اتفاق نمی افتاد و چشمان هوشیاری که بر سازمان نظاره داشت، یقینا" وضعیت این سازمان نا مشخص بود.  

وی افزود: آن زمان که در معرض تحول سیاسی انتخابات بودیم اموال تامین اجتماعی فروخته شده بود با پولی که وجود نداشت، بانکی که اصلاً وجود نداشت، اصلاً بانکی در مالزی و هیچ کجای دنیا وجود نداشت.

ربیعی ادامه داد: این شیوه کار و نگاه به تامین اجتماعی باعث شد که ما سالها زحمت بکشیم تا این نگاه را دور کنیم و بگوییم این سازمان را به تعبیری تبدیل به یک «پرچم سفید» بکنیم و هم اکنون از این سازمان از نگاه من یک سازمان حرفه ای، اخلاقی و انسانی است.

وی با بیان اینکه ما به دورانی از کار در سازمان تامین اجتماعی رسیدیم که در این دوران بدترین شرایط را داشتیم افزود: در آن سال علاوه بر اینکه با یک تورم رو به ۴۰ درصد روبرو بودیم، اقتصاد کشور کوچک شده بود و در این اقتصاد کوچک نارضایتی اجتماعی رو به بالا بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دورانی که به وزارتخانه آمدم معدل اشتغال ناچیز بود و سالها کار ایجاد نشده بود، ۹ میلیون نفر  جمعیت دهه شصتی یکباره وارد بازار کار شدند، در دانشگاه ها باز شد و با پذیرش بدون کنکور جمعیت دانشجوها زیاد شد. این جمیعت تحصیل کرده و با انتظار بالا هم وارد بازار کار شدند و این یعنی ما با یک اقتصاد کوچک شده و شغل هایی که سال ها ایجاد نشده روبرو بودیم .

وی با بیان اینکه امروز برخی غیر منصفانه انتقاد می کنند خاطر نشان کرد: ما حدود ۷۰۰ هزار شغل به طور متوسط سالانه ایجاد کردیم.

وی افزود: شما فکر کنید اگر این ایجاد شغل ها نبود عطش بیکاری چه می شد؟

ربیعی گفت: در زمانی که درهای کشور بسته بود و امکان صادرات و واردات  کالا نبود ،  اگر آن مدیریت هنوز هم بر تامین اجتماعی حاکم بود ببینید امروز وضعیت چگونه بود؟

وی خاطر نشان کرد: در آن سال ها کارهایی می کردند و شوک رضایتی می دانند و برای مردم مشکل ایجاد می کردند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز هم باز با مردم بازی می کنند، باز به مردم می گویند که اگر آمدیم ۲۵۰ هزار تومان می دهیم، این چه حرفی است؟ فرد هنوز سرکار نرفته پول بدهیم ؟ تامین اجتماعی! به شما چند نفر مراجعه می کنند؟ شغل های غیررسمی مراجعه نمی کنند؟ هر که در خانه است مراجعه نمی کند؟ به چه کسی می دهید به چه کسی نمی دهید؟ چگونه تفکیک می کنید؟

به گفته ربیعی اینها حرف های زیبایی است ولی مار کشیده می شود . ما یکبار این تجربه را داشتیم که ۱۰۰ تومان مردم در یک شب می شود ۶۰ تومان، امروز چیزی می خواستید بخرید فردا نمی دانستید چه باید بکنید.

وی با بیان اینکه  برخی انتقاد می کردند که چرا دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی نمی دهد تاکید کرد: من اینجا اعلام می کنم دولت ۱ ریال بدهی برای تامین اجتماعی ایجاد نمی کند.

وی خاطر نشان کرد:  سازمان تامین اجتماعی سال ۸۴ حدود ۴ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشت و ظرف ۸ سال این بدهی می شود ۶۰ هزار میلیارد تومان ، چه می شود که این بدهی اضافه می شود ؟ این بدهی در حقیقت با نرخ اوراق مشارکت باید بهره به آن اضافه شود .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: شما نمی گویید  آن کسی که سازمان تامین اجتماعی را به این وضع درآورد الان در استان یزد، کنار شما به عنوان نماد تامین اجتماعی قرار می گیرد، اگر نماد تامین اجتماعی شما اوست خدا آخر و عاقبت تامین اجتماعی را ختم به خیر کند.

وی افزود: شما نمی گویید که این ۴۰ هزار میلیارد تومان در نتیجه نرخ اوراق است که در طول سال ها اضافه می شود.

وی ادامه داد: ما تامین اجتماعی را  به عنوان یک سازمان اخلاقی می شناسیم و من هم سال های بیمه شدنم را در تامین اجتماعی دیدم و هم به عنوان کسی که ۴ سال در مدیریت این سازمان نقش داشته عرض می کنم که هر سازمانی که به گذشتگان خودش احترام بگذارد آیندگان هم به امروزش احترام می گذارند .

ربیعی افزود: ما باید سعی کنیم اولاً دروع نگوییم و دوماً به دنبال رضایت کوتاه مدیت فریب آمیز نباشم و بعد باید احساس تعلق به خانواده در بزرگان خانواده محفوظ بماند و اگر امروز چنین کردیم مطمئن باشیم که کسانی که امروز و فردای سازمان را می سازند،  آنها هم به گذشتگان نگاه خوبی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه روزی که وزیر شدم ۵۰۰ استخدام غیر مجاز را در سازمان لغو کردم گفت: آن زمان اعلام کردم   کسی بدون آزمون حق ورود به این سازمان را ندارد، در این باره هم سوالات زیادی را پاسخ دادم ولی اعتقاد دارم که گذشتگان زحمت زیادی کشیدند که این سازمان به ما رسیده و ما باید از آن مواظبت کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: امیدوارم خداوند کمک کند که خانواده ای با رنج و غصه زندگی نکند، سازمان تامین اجتماعی برای کاستن از رنج مردم است و امیدوارم که در این زمینه موفق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز