خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی وزیر رفاه:

نظارت برشفافیت صندوق‌های بازنشستگی ضروری است

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۴۰۹

معاون اقتصادی وزیر تعاون ،‌کار و رفاه اجتماعی می‌گوید برای ایجاد شفافیت در عملکرد صندوق‌های بازنشستگی برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ «صندوق‌های بازنشستگی پیشران توسعه ملی» ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حجت اللـه میرزایی» با اعلام این مطلب در نشست خبری امروز خود، از دو حوزه رفاه اجتماعی و برنامه‌ریزی اقتصادی به عنوان دو ماموریت اساسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد کرد و افزود: باید اذعان کنم در شرایط  فعلی ناگزیریم که با استفاده از سیاست‌گذاری صحیح در این دو حوزه رفتار و عملکرد خود را چارچوب بندی کنیم.

معاون اقتصادی وزیر تعاون ،‌کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به این منظور باید از «استراتژی حرکت روی دو پا»، یک پا رفاه و درک اجتماعی بهره جوییم.

میرزایی افزود: یک پای دیگر محاسبه‌گری فنی و درک اقتصادی است که متاسفانه در چند دهه اخیر مورد غفلت سیاستگذاران واقع شده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صندوق‌های بازنشستگی پیشران توسعه ملی گفت: این نمایشگاه با حضور 4 صندوق بازنشستگی ، 20هلدینگ و 462 بنگاه برگزار می‌شود که 42 عدد از این شرکت‌ها شیمیایی، 38 شرکت دارویی، 34 شرکت سیمانی، 32 شرکت انبوه‌سازی ، 32 شرکت لبنی و 25 شرکت حمل و نقل است که از این تعداد 121 شرکت وارد بازار سرمایه شده و الباقی به تدریج در 5 سال آینده وارد بازار شود.

معاون اقتصادی وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تخصیص سالانه 40 هزار میلیارد دلار از ردیف بودجه دولت برای جبران پرداخت مستمری بازنشستگان شاخصی است که نمایان کننده وضعیت نامطلوب در دو جهت رفاه اجتماعی و برنامه اقتصادی است ، گفت: در بعد رفاه اجتماعی پوشش بیمه همگانی و فراگیر و بالا بردن سطح رفاه بازنشستگان جدی‌ترین موضوعی است که دنبال می‌شود.

وی افزود: در سطح برنامه اقتصادی افزایش سود از رهگذار بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و سالم‌سازی و جلوگیری از فساد در سطح بنگاه‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم امید به افزایش سرمایه در شرکت‌های مدیریت تحت پوشش صندوق‌ها از حدود 20 هزار میلیارد تومان به 35 هزار میلیارد تومان رسیده‌ است، گفت: این میزان در حقیقت رشدی 75 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعه حوزه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی در جهان بر مبنای گزارشات انتشار یافته بیانگر 4 روند اصلی در مدیریت سبد دارایی آنهاست، افزود: حرکت از سمت اوراق خزانه و قرضه به سمت سهام ، حرکت از سمت سرمایه‌گذاری سنتی به سمت غیرسنتی ، استفاده از ابزارها و مشتقات نوین مالی و افزایش سرمایه‌گذاری برون مرزی چهار روند اصلی در مدیریت سبد دارایی صندوق‌های بازنشستگی است.

معاون اقتصادی وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای پیروزی بر مشکلات و اجرای استراتژی فوق در وهله نخست به اجماع در سطح سیاست‌گذاری احتیاج داریم، گفت: این اجماع جز با گفت‌وگوی همگانی شکل نخواهد گرفت و بر همین اساس از همه می‌خواهیم مسئولانه و کارشناسی شده به این گفت‌وگو بپیوندند تا اجماعی جدید حول مساله صندوق‌ها ایجاد شود.

میرزایی با بیان اینکه شفافیت گام بعدی در آغاز این فرآیند است، گفت: این رویداد برای نخستین بار صندوق‌ها و عملکرد آنها را در معرض دید قرار می‌دهد البته شفافیت پادزهر هم هست و به صورت کلی راه حل پایدار ما برای درمان این مرض از رهگذار تاسیس بازار رقابتی مدیران می‌گذرد.

وی با اشاره به حساسیت‌ها نسبت به بین النسلی بودن صندوق‌های بازنشستگی گفت: بر همین اساس سیاست ایجاد دایره آتش را در دستور کار قرار دادیم تا از دو جهت حافظ منافع بین النسلی در صندوق‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز