خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

بیکاران پلاسکو باید حمایت شوند/ دولت و مالک اصلی برای زیان‌دیدگان هزینه کنند

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۱۸۷

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید وظیفه حاکمیتی دولت است تا از کسبه و آن دسته از کارگران ساختمان پلاسکو که مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند، حمایت کند.

ناصر چمنی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: از آنجایی که در واحدهای صنفی کوچک از جمله کارگاه‌های مستقر در ساختمان ویران شده پلاسکو بیشتر افراد شاغل مشمول مقرری بیمه بیکاری نیستند، وظیفه حاکمیتی دولت است که برای این افراد چتر حمایتی لازم برقرار کند.

پس از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو که به تخریب کامل آن انجامید، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که مقرری بیکاری بیمه شدگان تامین اجتماعی از همان روز حادثه برقرار می‌شود این در شرایطی است که تعداد کثیری از کارگران ساختمان پلاسکو یا بیمه نیستند و یا مانند کسبه مستقر در این ساختمان به صورت اختیاری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند.

به گفته چمنی، کارگرانی که بیکار شده‌اند برای گذارن معاش خود و خانواده‌هیشان پناهی جز دریافت مقرری بیکاری ندارند و اگر این مقرری به آنها تعلق نگیرد قادر به تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود نخواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه بیمه بیکاری و حمایت های اجتماعی باید به تمامی کارگران ساختمان پلاسکو اعم از بیمه شده و بیمه نشده تعلق گیرد، افزود: مقرری بیکاری باید به همه کارگران پلاسکو حتی کارگرانی که خود را به صورت اختیاری بیمه کرده اند تعلق گیرد.

چمنی افزود: حادثه ای که برای ساختمان پلاسکو رخ داد، آخرین دست از این حوادث نیست و کارگاه های بسیاری در سطح کشور وجود دارند که از بازرسی‌های بیمه‌ای معاف شده‌اند و کارگرانشان هم اکنون خود را به صورت اختیاری بیمه کرده‌اند.

در روزهای گذشته تعدادی از کارگران ساختمان پلاسکو که خود را به صورت اختیاری بیمه کرده بودند، برای پر کردن فرم دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار جنوب غرب تهران مراجعه کرده بودند اما مسئولان این اداره به آنها گفتند که مقرری بیکاری شامل حال آنها نمی‌شود.

این فعال صنفی کارگری در ادامه با بیان اینکه بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان باید تجهیز ساختمان را در دستور کار قرار می‌داد، تصریح کرد: جدا از مسئولیت‌هایی که در مقام مالک ساختمان برعهده بنیاد مستضعفان بوده است، جادارد تا این نهاد در راستای رسالت اصلی خود هم که شده است برای حمایت از زیان دیدگان این حادثه اقدام کند و حداقل برای کارگرانی و کسبه‌ای که نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند، مقرری موقتی برقرار کند.

چمنی در عین حال تاکید کرد که باید نقش و سهم شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان ، سازمان تامین اجتماعی ، وزارت کار و تمامی دستگاه‌هایی که در رابطه با ایمنی ساختمان پلاسکو مسئولیت داشته‌اند مشخص شود .

وی یادآور شد: در نتیجه این حادثه بیش از 4 هزار خانوار از نان خوردن افتاده‌اند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز