خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی:

می خواهند کارگران «حمایت شدن» را گدایی کنند/تسلط بر طرف ضعیف هدف لایحه اصلاح قانون کار

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۷۶۶

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی می گوید حقوق کار، حقوق حمایتی است و چون عده ای حمایت از کارگر را در چارچوب قانون بی نمی تباند با تمام قوا به آن هجوم آورده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته (دوشنبه، 27 دی) میزگردی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با موضوع «بررسی لایحه اصلاح قانون کار از منظر اقتصاد و حقوق کار» برگزار شد. میهمانان سخنران این میزگرد علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس و محمد مالجو، اقتصاددان بودند.

در ابتدای برنامه علیرضا محجوب به چالش های پیش پای قانون کار و هجمه به آن به وسیله لایحه اصلاح قانون کار اشاره کرد و افزود: حقوق کار، حقوق حمایتی است  و چون عده ای حمایت از کارگر را در چارچوب قانون بی نمی تباند با تمام قوا به آن هجوم آورده اند.

محجوب افزود: می‌خواهند قانون را طوری اصلاح کنند که برای کارگران مفهوم برخوداری از حمایت حقوق اجتماعی در حد گدایی کردن ارزش‌های انسانی تنزل یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت خود با لایحه اصلاح قانون کار، افزود: نظر من در خصوص این لایحه همان نظری است که به آن در دولت گذشته داشتم.  هم حالا  و هم آن موقع تشخیص دادیم که این لایحه از حداقل های لازم برای بررسی برخوردار نیست.

وی افزود: هم اکنون این لایحه در کمیته روابط کار کمیسون اجتماعی مجلس در دست بررسی است  اما همان طور که گفتم نظر ما نسبت به آن تغییری نکرده است.  

محجوب با بیان اینکه اصل سه جانبه گرایی در تنظیم این لایحه، رعایت نشده است، تصریح کرد: لایحه اصلاح قانون کار می بایست مطابق با برنامه پنجم توسعه که سه جانبه گرایی را مورد تاکید قرار داده است تدوین می شد اما انگار رعایت سه جانبه گرایی به دست فراموشی سپرده شده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای  اسلامی با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن حق اعتراض برای تشکل های کارگری یک اصل است که در قانون کار به رسمیت شناخته شده است، گفت: تشکل های کارگری باید آزاد باشند و حق اعتراض آنها به رسمیت شناخته شود اما لایحه کنونی اصلاح قانون کار این حق ابتدایی راهم از کارگران گرفته است.

محجوب با اشاره به صدور حکم شلاق برای کارگران معدن طلای آق دره، تکاب، افزود: کارگران معدن طلای آق دره در بیابان که متعلق به هیچکس نیست مشغول اعتراض بودند اما کارفرما  آن را برنتابید. از این رو است که تاکید می کنیم لایحه اصلاح قانون کار ابتدا باید حق اعتراض را برای کارگران به رسمیت بشناسد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه کارگران باید صدای خود را مستقیما به گوش ها برسانند تا آزادانه ابراز وجود کنند، تصریح کرد: ما باید گوشه ای از صدای کارگران باشیم و آنها خود بتوانند از تریبون های رسمی اعتراض خود را اعلام  کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه  ما امروز در مسیری قرار گرفته ایم  که کارگران بیشترین صدمات را  خورده اند و هم اکنون با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند، تصریح کرد: قرارداد موقت سال ها است که امنیت شغلی کارگران را نشانه رفته است.

محجوب افزود: همین امر بستری را فراهم کرده است که کارگران را را با کار حجمی و پیمانکاری به بردگی بگمارند و سویی با بستن صدای اعتراض آنها خیال خود را راحت کنند.  

وی افزود: از سویی جمعیت حداق بگیران کشور که زمانی 25 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دادند حالا به 70 درصد رسیده است  و فقر در جامعه کارگری کشور بیداد می کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی هدف از لایحه اصلاح قانون کار را بی دفاع نمودن کارگران دانست و افزود: تسلط بر طرف  ضعیف، انگیزه اصلی تدوین این لایحه بوده است. چرا که از یک طرف دستمزد و به طور کلی معیشت و از یک طرف آزادی های صنفی آنان  را از میان برده است.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه حقوق بر روی کاغذ مانده کارگران تحمل نمی شود، گفت: هم اکنون همین دستاوردها که تنها بر روی کاغذ مانده است مورد هجمه قرار گرفته است که باید برای حفظ آن  متحد شویم.

محجوب افزود: اگر بتوانیم همین دستاورده را حفظ کنیم می توانیم امیدوار باشیم که در آینده بر سر بهبود و به سامان کردن آن گفت و گو کنیم اما اگر امروز یا فردا این دستاوردها به هر دلیلی دیگر وجود نداشته باشند دیگر نمی توانیم آنها را بازگردانیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر یاری رساندن همه تشکل ها برای مقاومت در مقابل هجمه ها تصریح کرد: امروز باید به کمک شما جلوی هجمه ها قرار بگیریم  و از فکر و سخن شما بهره مند شویم.

در ادامه جلسه حضار در برنامه سوال ها و انتقادات خود را اعلام کردند تا میهمانان به آنها پاسخ دهند.

یکی از حضار با انتقاد از نپیوستن ایران به مقاوله  نامه های 87 و 98 سازمان جهانی کار این پرسش را مطرح کرد که چه را در راه پیوستن به این دو مقاوله نامه سنگ اندازی شده است و دلیل نپیوستن ایران چیست؟

محجوب در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که پیوستن به این دو مقاوله نامه که از حقوق بنیادین کار هستند خواسته اصلی تشکل های کارگری است  و باید به گونه ای عمل می شد که تاکنون به این دو مقاوله نامه می پیوستیم و یا حداقل زمینه را برای پیوستن به آن فراهم می کردیم.

در این بخش از جلسه همچنین پرسش های دیگری در خصوص آزادی تشکل های کارگری، بهبود نیافتن معیشت کارگران کارگری مطرح شد.

محجوب در پاسخ به این پرسش ها ابتدا به اساسنامه خانه کارگر اشاره کرد و افزود: در اساسنامه خانه کارگر از آن به عنوان یک تشکل صنفی یاد شده است هر چند در  عمل کاستی هایی وجود داشته  اما باید در نظر گرفت که هجمه های صورت گرفته به قانون کار از ابتدای تصویب آن وجود داشت که اجازه نداد به بسیاری از این انتقادات پرداخته شود اما تکرار می کنم هم اکنون انچه مهم است اتحاد حول این هجمه ها ست.

دبیرکل خانه کارگر افزود: راه برای فعالیت آزادنه هیچ تشکلی از سوی خانه کارگر بسته نیست. از سوی باید با فساد در درون تشکل های کارگری مقابله کنیم.

محجوب در پاسخ به انتقاد یک نفر از حضار که گفته بود نمایندگان کارگری باید به دنبال بهبود نیافتن معیشت کارگران از شرکت در جلسات تعیین مزد خودداری می  ورزیدند، گفت: ما برای جبران عق ماندگی مزدی بر اساس فرمولی توافق کرده بودیم  اما این روش تنها در سال اول اجرا شد که ما نیز در اعتراض به عدم اجرای آن دیگر در جلسات تعیین مزد شرکت نکردیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: اگر امروز حول هجمه های صورت گرفته متحد نشویم فرردا دیگر برای این کار دیر است از این رو از شما می خواهیم که با تمام توان به کمک ما در مجلس بیاید و اجازه ندهید که عده ای از این فضا برای پیش بردن مقاصد خود استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز