خبرگزاری کار ایران

طرح تجمیع بیمه‌ها از نگاه نمایندگان مجلس؛

مخالفان: نباید چیزی را به مردم تحمیل کرد/موافقان: تجمیع از هرج و مرج جلوگیری می‌کند

نمایندگان مخالف طرح تجمیع بیمه‌ها معتقدند بیمه‌های یکسان؛ شرایط تحمیلی خاصی را به مردم دیکته می‌کنند و نمایندگان موافق اعتقاد دارند تجمیع نشانه عقلانیت است.

خبرگزاری ایلنا بار دیگر بحث تجمیع بیمه‌ها را نمایندگان مخالف و موافق این طرح درمیان گذاشته است. متن این گزارش را در زیر می‌خوانید:

تجمیع بیمه‌ها یعنی تحمیل یک بیمه به همه مردم

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان این مطلب که بیمه‌ها باید متنوع باشند تا مردم حق انتخاب داشته باشند، گفت: تنوع بیمه‌ها منجر به ایجاد رقابت بین دست‌اندرکاران امر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجمیع بیمه‌ها یک نوع تحمیل به شمار می‌آید؛ گفت: در این صورت مردم مجبورند همگی یک شرایط را بپذیرند.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه تنوع بیمه‌ها منجر به ایجاد رقابت و در نتیجه خدمات‌رسانی بیشتر به مردم می‌شود، افزود: در این شرایط مردم سراغ بیمه‌هایی می‌روند که خدمات بیشتر و مقبول‌تری ارائه می‌دهند.

به گفته این نماینده مجلس؛ محدود کردن بیمه‌ها به منزله محدود کردن شهروندان و تحمیل یک نوع بیمه و یک نوع شرایط خاص است.

لاهوتی با بیان این مطلب که در اکثر کشورهای دنیا بیمه‌های متنوعی وجود دارد، افزود: در این شرایط مردم حق انتخاب دارند و سراغ بیمه‌هایی می‌روند که با شرایط خودشان سازگاری و همخوانی دارند نه اینکه شرایط تحمیلی خاصی را بپذیرند.

وی؛ تنوع بیمه‌ها را منجر به ایجاد نوآوری دانست و افزود: وجود بیمه‌های متنوع به نفع مردم است.

تنوع بیمه‌ها تبعیض‌ ایجاد کرده

علی ابراهیمی به عنوان یکی از موافقان تجمیع بیمه‌ها با اشاره به اینکه باید با تجمیع بیمه‌ها شرایط یکسانی را برای تمامی مردم به وجود آوریم، گفت: باید شرایط بیمه‌ای یکسان بدون درنظر گرفتن درآمد، محل زندگی و شرایط فردی برای استفاده از خدمات بیمه‌ای یکسان برای مردم به وجود آید.

نماینده شهرستان شازند با اشاره به اینکه تنوع بیمه‌های موجود در کشور موجب تبعیض‌هایی در بین مردم شده است،‌ افزود: این روند منجر به ایجاد نارضایتی بیشتر در بین مردم شده است.

تنوع بیمه‌ها هرج و مرج می‌آورد

جبار کوچکی‌نژاد نیز با اشاره به اینکه وزرای بهداشت و درمان و وزیر کار و رفاه و خدمات اجتماعی اعتقاد به تجمیع بیمه‌ها دارند، افزود: هرکدام از این وزرا اعتقاد به این دارند که باید تجمیع بیمه‌ها زیرنظر وزارتخانه‌های متبوع خودشان صورت بگیرد.

نماینده مردم رشت بااشاره به اینکه وزیر بهداشت معتقد است مشکلات حوزه بهداشتی کشور به دلیل نبود شرایط بیمه‌ای یکسان است، گفت: وزیر بهداشت و درمان معتقد است تجمیع بیمه‌ها باید زیر نظر وزارت بهداشت صورت گیرد.

این نماینده مجلس به عنوان یکی از موافقان طرح تجمیع بیمه‌ها گفت: معتقدم باید سازمانی غیر از وزارت بهداشت متولی تجمیع بیمه‌ها باشد چراکه خریدار و خدمات‌دهنده نمی‌توانند در یکجا تجمیع شوند بنابراین باید مجموعه دیگری غیر از وزارت بهداشت و درمان این مسئولیت را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به نظر وزارت بهداشت و درمان مبنی بر ایجاد سازمان امور بیمارستان‌ها در خصوص طرح تجمیع بیمه‌ها گفت: طرح تجمیع بیمه‌ها از هرج و مرج در خدمات رسانی درمانی جلوگیری می‌کند.

تجمیع بیمه‌ها زمینه‌‌ساز فساد است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از مخالفان طرح تجمیع بیمه‌ها معتقد است: کار تجمیع بیمه‌ها کار عقلانی نیست.

سلمان خدادادی با اشاره به اینکه طرح تجمیع بیمه‌ها کار بسیار پیچیده و سختی است، گفت: در هیچ کجای دنیا ناظر و پیمانکار و مجری طرح از یک طیف نیستند بنابراین نباید با تجمیع بیمه‌ها شرایط رقابت بین متولیان بخش‌های مختلف بیمه‌ای را محدود کرد.

نماینده آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طرح تجمیع بیمه‌ها زمینه‌ فساد را ایجاد می‌کند، گفت: تجمیع بیمه‌ها عواقب و مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت.

کد خبر : ۴۳۵۲۶۷