خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه اقتصاد سلامت مطرح کرد؛

تجمیع بیمه‌ها؛ بهانه وزارت بهداشت برای دست‌اندازی به منابع مالی‌ بیشتر/ لابی‌ها برای افزایش فشارها شدت گرفته‌است

یک کارشناس حوزه اقتصاد سلامت با اشاره به اینکه هیچ مستندات علمی وجود ندارد که تایید کند؛ تجمیع بیمه‌ها می‌تواند از مشکلات نظام سلامت بکاهد، گفت: از نظر منطقی و کارشناسی هیچ دلیلی برای تکرار و ادامه این بحث وجود ندارد.

کامبیز لعل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با طرح تجمیع بیمه‌ها گفت: این طرح از ابتدا مبنای کارشناسی نداشت، بنابراین نمی‌توان در مورد آن صحبت کارشناسی انجام داد، اما باید اشاره کرد که این طرح بیشتر یک خواست مدیریتی است که مدیران وزرات بهداشت در دوره‌های مختلف به آن تمایل داشتند و علاقه به دست‌اندازی به منابع مالی بیشتر برای پیشبرد مدیریت ناکارآمد عرصه سلامت دلیل این تمایل بود.

وی با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با این طرح ادامه داد: به لحاظ منطقی و کارشناسی هیچ دلیلی برای تکرار و ادامه این بحث وجود ندارد، اما از آنجا که این طرح به شدت مورد علاقه حوزه سلامت است، ممکن است؛ افرادی با نفوذ بالا و منافع مشخص دوباره تلاش کنند که این موضوع مورد بحث قرار بگیرد و تکرار شود؛ همچنان که در سال‌های پیش نیز شاهد چنین مساله‌ای بودیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد سلامت اظهار کرد: نظام سلامت منافع گسترده‌ای در تجمیع بیمه‌ها دارد و به همین دلیل از لابی‌ها و نفوذ‌های مختلف در عرصه‌های مختلف استفاده خواهد کرد تا از همه فشار خود برای مطرح کردن دوباره موضوع استفاده کند.

لعل افزود: هر چه مستندات را در مورد این طرح بررسی می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که هیچ تحقیق و پژوهشی وجود ندارد که مشکلات نظام سلامت را آسیب‌شناسی و به این نتیجه رسیده باشد که اگر بیمه‌ها را تجمیع کنیم؛ در صدی مشکلات نظام سلامت کم می‌شود.

کد خبر : ۴۲۹۱۳۵