خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قم:

بازنشستگان در نهاد صنفی کارگران شاغل جایی ندارند/ ضرورت اصلاح آیین نامه ماده 131 قانون کار

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۳۸۳

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قم می‌گوید: در صورت اصلاح آیین نامه ماده 131 قانون کار می‌توان به تخلف حضور افراد بازنشسته در نهادهای صنفی مربوط به کارگران شاغل خاتمه داد .

«اکبر شوکت» در گفتگو با ایلنا با اعلام این مطلب، اظهار داشت: انجمن‌های صنفی همواره به  آیین نامه ماده 131 قانون کار اعتراضاتی داشتند زیرا بر این باورند که این آیین نامه که اساسنامه کانون عالی بر اساس آن تدوین شده حق انتخاب را از انجمن‌های صنفی  به عنوان رکن اصلی تشکیل کانون عالی از آنها گرفته است.

وی ایراداتی که متوجه  آیین نامه ماده 131 قانون کار است، افزود: آیین نامه فوق حق شرکت انجمن‌های صنفی در مجمع عمومی را نادیده گرفته است. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که  تعدادی از نهادهای صنفی مربوط به کارگران حمل و نقل، ایمنی بهداشت، خبازها و داروخانه ها توانسته‌اند به صورت تخصصی با تشکیل کانون‌های سراسری انجمن‌ها کارگری پیگیر مطالبات اعضای خود باشند.

این فعال کارگری که عقیده دارد شبکه اجتماعی تشکیل شده توسط کانون‌های سراسری مورد نظر از نظر کارکرد بسیار متشکل و قوی هستند ادامه داد: با این همه آیین نامه ماده 131 و اساسنامه کانون عالی انجمن های صنفی کارگری که به تبع آن تدوین شده جلوی حضور نهادهای قدرتمند صنفی کارگری را گرفته است.

شوکت افزود: مورد دیگری که موجب تضییع حقوق کارگران در انجمن‌های صنفی شده است، نفس حضور بازنشستگان در کانون عالی و هیات مدیره انجمن‌های صنفی است. باید به این توجه داشت که بازنشستگان کانون عالی صنفی خود را دارند چراکه دیگر دغدغه‌های معیشتی و بیمه‌ای کارگران شاغل را ندارند. از این رو حضور آنها در انجمن‌های صنفی موضوعیت ندارد.

شوکت ادامه داد: این خطر وجود دارد که با روال فعلی بازنشستگان کشوری و لشگری با یک گواهی اشتغال به کار در یک کارگاه  وارد انجمن های صنفی کارگران شاغل شوند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی  کارگران استان قم افزود: اساسنامه فعلی کانون عالی در دوران وزارت « عبدالر رضا شیخ الاسلام» در وزارت کار از طریق انجام با اعمال نفوذ  به جامعه کارگری تحمیل شد که متاسفانه مورد موافقت هیات مدیره وقت کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری قرار گرفت.

وی در پایان با انتقاد از رویکرد افرادی که می‌گویند چون قانون در خصوص عضویت بازنشستگان درکانون عالی و هیات مدیره انجمن‌های صنفی سکوت کرده پس نمی‌توان نسبت به حضور بازنشستگان در ترکیب نهادهای صنفی کارگری معترض شد؛ گفت: قانون به صراحت تکلیف کارگران بازنشسته را مشخص کرده است چنانچه شورای عالی کار طی مصوبه‌ای حضور افراد بازنشسته را در ترکیب نهاد صنفی شورای‌های اسلامی کار منع کرده است.

شوکت بابیان اینکه در بسیاری از موارد مقررات مربوط به شوراهای اسلامی کار به عنوان قوانین بالادستی بر چارچوب فعالیت سایرتشکل‌های صنفی کارگری از جمله انجمن‌های صنفی کارگری اعمال می‌شود؛ گفت: این ممنوعیت نیز مانند سایر شرایط قانونی به انجمن‌های صنفی کارگری قابل تعمیم است و بنابراین دیگر نمی‌توان به اسم خلا قانونی در قبال حضور افراد بازنشسته در انجمن‌های صنفی کارگری سکوت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز