خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر قم:

کارگران معدن منگز قم تازه مزد اسفند را گرفتند

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۷۵۳

دبیر اجرایی خانه کارگر قم گفت: پس از گذشت بیش از پنج ماه از شروع سال جاری کارگران معدن «منگنز و نارچ قم» تازه موفق به دریافت معوقات مزدی اسفندماه سال قبل خود شدند.

«اکبر شوکت» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: این کارگران که تعداد آنها در حدود 300 نفر است هنوز موفق به دریافت مطالبات مزدی سال جاری خود نشده‌اند.

وی افزود: این وضعیت درحالی است که این کارگران به روزانه در مجاورت مستقیم با آلودگی‌های ناشی از معدن منگنز و نارچ قم در عمق 340 متری زمین به کندن و استخراج مشغولند و در بهترین حالت به آنها دستمزدی در حد حداقل‌های قانونی پرداخت می‌شود.

شوکت در خصوص شرایط فیزیکی این کارگران افزود: به دلیل آلودگی های محیطی معدن کارگران داری مشکلات ریوی و پوستی هستند اما تاکنون کارفرما نسبت به بهبود شرایط کار و رسیدگی به مشکلات ریوی و پوستی آنان اقدامی نکرده است.

شوکت با اشاره به اینکه کارگران معدن منگنز و نارچ بهمن‌ماه سال گذشته و ماه رمضان امسال در سکوت خبری دو تجمع صنفی  برگزار کردند، تصریح کرد: این کارگران با وعده‌های مسئولان به تجمعات خود پایان دادند اما  از آن زمان تاکنون نه مسئولان معدن و نه مقامات محلی هیچکدام به وعده‌های خود عمل نکردند.

 دبیر اجرایی خانه کارگر قم واگذاری و دست به دست شدن معدن بین پیمانکاران مختلف را از دلایل اصلی تضییع حقوق کارگران معدن منگنز ونارچ قم دانست و افزود: دست‌کم واگذاری بخشی از فعالیت‌های محول شده به تعاونی مرکب از کارگران معدن می تواند به این وضعیت سرو سامان دهد.

شوکت افزود: جایگزینی شرکت تعاونی‌ کارگری که برخلاف شرکت‌های پیمانکاری به مطالبات صنفی کارگران اهمیتی می‌دهند می‌تواند به پرداخت سریعتر دستمزد کارگران و توزیع عادلانه ثروت در بین کارگرانی مانند کارگران معدن منگنز و نارچ قم کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز