خبرگزاری کار ایران

دبیر کل خانه پرستار:

خصوصی سازی درمان، برای مردم خسارت باراست

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۵۲۹

دبیر کل خانه پرستار: بخش خصوصی به دنبال کسب درآمد و سود است و از این رو، خصوصی سازی سلامت به شکل کلی و در بخش پرستاری به طور اخص، برای مردم خسارت بار است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار  در گفتگو با «تامین۲۴» گفت: خصوصی سازی برای بخشهای اقتصادی کشور کار مناسب است و به عنوان مثال در یک بیمارستان هم می توان بخشهایی مثل آشپزخانه و غذاخوری، امور اداری و غیره را که به سلامت انسانها ارتباط مستقیم ندارد برون سپاری کرد.

وی افزود: «سلامت»، موضوعی حاکمیتی تلقی می شود و واگذاری آن به بخش خصوصی کار درست و معقولی نیست.
شریفی مقدم خاطرنشان کرد: واگذاری امور پرستاری به بخش خصوصی قبلا انجام شده و امتحان خود را پس داده و متاسفانه سابقه خوبی هم نداشته است، چون در نهایتا مردم ضرر کردند و موجب نارضایتی آنان شده است.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال کسب درآمد و سود است و با واسپاری بخش سلامت و درمان مردم به این بخش، سلامت در اولویت دوم و بعد از کسب سود قرار می گیرد؛ از این رو حرف جامعه پرستاری این است که واگذاری امور به بخش خصوصی در بخش سلامت به شکل کلی و در بخش پرستاری به طور اخص، برای مردم خسارت بار است.
این فعال صنفی دفاع از حقوق پرستاران با بیان این که از ابتدای دهه 80 واگذاری امور پرستاری به بخش خصوصی آغاز شد و در دولت یازدهم هم استخدام دولتی پرستاران انجام نشده است گفت: الان هم شرکتهایی پرستار جذب و استخدام می کنند که اساس و پایه ندارند و همین باعث می شود که مثلا الان در کرمان 100 پرستار را اخراج کرده اند، در سیستان و بلوچستان حقوق پرستاران شرکتی سه ماه و در یاسوج چهار ماه است که پرداخت نشده است و کسی هم که به مدت طولانی حقوق نمی گیرد انگیزه اش برای ارائه خدمات مناسب کم می شود.
وی در خصوص اجرایی شدن این گونه طرح ها گفت: ایده هایی که از بالا به پایین و به شکل دستوری برای اجرا ابلاغ می شوند مجبور به شکست هستند و الان هم اگر دولت بخواهد طرحی غیرکارشناسانه در این خصوص ابلاغ و اجرا کند نهایتا آن طرح زمین گیر شده و مردم ضرر می بینند. 
قائم مقام سازمان نظام پرستاری با ذکر مثالی از طرح های بدون پشتوانه و غیرکارشناسی گفت: الان طرح تحول سلامت به همین دلیل زمین گیر شده و کمتر کسی در سیستم بهداشت و درمان از آن رضایت داشته است؛ چرا که متصدیان و متولیان آن، خود را فرادستان جامعه پزشکی و پرستاری می دانند و تصور می کنند هر ایده ای که آنها دارند اجرایی است.   
وی با طرح این پرسش که چرا باید چند مسئول دولتی که در ساختمان های وزارتخانه و ادارت کل نشسته اند به شکل فرادست، جامعه پزشکان و پرستان را به شکل فرودست ببیند و با دستورات ابلاغی و غیرکارشناسانه، هم با باعث شوند مردم متضرر شوند و هم اعتراضات زنجیره ای پرستاران و پزشکان را به دنبال داشته باشند؟ گفت: کسانی که بر طرح های غیرکارشناسی تاکید دارند اهداف دیگری در سر دارند و به دنبال رضایت مردم و جامعه پزشکی نیستند.

شریفی مقدم در پایان تاکید کرد: سپردن سلامت مردم به بخش خصوصی تجربه ای شکست خورده و تضییع حقوق مردم است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز