خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر:

بخشنامه‌های غیرقانونی دولت گذشته هنوز در تامین اجتماعی اجرا می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۹۹۳

دبیرکل خانه کارگر می‌گوید: با گذشت دو سال هنوز مدیران سازمان تامین اجتماعی خدمات بیمه‌ای خود را براساس بخشنامه‌های غلطی که از دولت پیشین برجای مانده‌است ارائه می‌کنند.

«علیرضا محجوب» در مراسمی که صبح امروز به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی در سالن اجتماعات تشکیلات خانه کارگر ابوریحان برگزار شد؛ گفت: نزدیک به 30 بخشنامه‌ غلط در ارتباط با مقررات تامین اجتماعی از دولت قبل برجای مانده است و همین مسئله باعث شده تا امروز جامعه 40 میلیون نفری بیمه شدگان تامین اجتماعی برای استفاده از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی با مشکلاتی مواجه شود.

وی در توضیح غلط بودن این بخشنامه‌ها گفت: این بخشنامه‌ها به جای اینکه به اجرا شدن مقررات تامین اجتماعی منجر شوند در جهت کاستن از تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی تفسیر شده‌اند و همین مسئله نارضایتی را در میان کارگران بیمه شده افزایش داده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با یادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی یک موسسه عمومی غیر دولتی بین‌النسلی است که مدیران دولتی آن وظیفه دارند تا در ازای دریافت حق بیمه از کارگران به خانواده‌های آنها خدمات اجتماعی ارائه کنند؛ گفت: استمرار اجرای بخشنامه‌های غلط برجای مانده از دولت پیشین باعث شده تا رویکرد این سازمان به رویه حاکم در شرکت‌های بیمه خصوصی نزدیک شود.

محجوب از عدم افزیش واقعی مستمری‌های کارگران بازنشسته، اجرا نشدن طرح همسان‌سازی و سخت‌تر شدن شرایط استفاده از بازنشستگی پیش از موعد و افزایش تمایل بیمه شدگان به استفاده از خدمات بیمه درمانی تکمیلی و سختگیری در مورد بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به عنوان نتیجه اجرای بخشنامه‌های غلط یاد کرد.

وی افزود: بصورت مشخص در مورد بیمه اجباری کارگران ساختمانی هرچند برخی مشکلات به بیرون از سازمان تامین اجتماعی مربوط می‌شود اما دست کم مسئولان سازمان تامین اجتماعی با تفکیک کردن مشاغل و مهارت‌های ساختمانی باعث شده‌اند تا امروز همه کارگران شاغل در مشاغل پرخطر و سخت و زیان‌آور ساختمانی نتوانند از مزایای بیمه‌های اجتماعی استفاده کنند.

دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه به غیر از این سازمان تامین اجتماعی از بیرون نیز با مشکلاتی مواجه است، افزود: جداسازی صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی، تامین نشدن اعتبارات مالی مربوط به همسان سازی و حذف جریمه کارفرمایان مشمول مقررات مشاغل سخت زیان آور که تا کنون برای ایمن سازی محیط کار کارگرانشان اقدام نکرده اند به عنوان نمونه‌ای از مشکلات بیرونی سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: این قبیل مشکلات منشا قانونی ندارد اما بانیان آن چه در درون دولت و چه در داخل مجلس هراز چند گاهی تلاش  می‌کنند تا با تفاسیر غلط از قوانین معتبر خواسته های ناجای خود را محقق کنند.

وی در عین حال افزود: البته در دولت گذشته در سازمان تامین اجتماعی مشکلات دیگری از بابت به تصرف در آمد برخی مسئولیت‌ها و نیز ریخت پاشهای مالی وجود داشت که خوشبختانه دیگر اثری از آنها برجای نمانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز