خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در تبریز طرح کرد:

نگرانی از رواج «پیش‌بینی مجازات اعتصاب در قرارداد کار»

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۳۶۱

گنجانده شدن مجازات اعتصاب در شروط قرارداد کار کارگران فازهای 15 و 16 عسلویه، کارگران نقاط دیگر کشور را نگران رواج این قراردادها کرده است. رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی تبریز معتقد است چناچه این رویه غیر قانونی مهار نشود، در آینده تمامی کارفرمایان برای جلوگیری از اعتراضات کارگری از این روش استفاده خواهند کرد.

«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: در بیست سالی که از تشکیل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گذرد دولت‌ها بدون بازنگری مقررات حاکم بر این مناطق تنها در صدد توسعه محدوده جغرافیایی این مناطق بوده اند.

وی ادامه می دهد: بصورت مشخص مقررات مربوط به اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد از ابتدا بصورتی تنظیم شده است که برای دستیابی به توسعه اقتصادی، از حقوق قانونی کارگر به نفع صاحبان سرمایه کاسته شود.

وی افزود: علاوه بر این در سالهای اخیر تعدادی از کارگران این مناطق به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود در داده‌گاه‌های غیر تخصصی روابط کار محاکمه شده‌اند.

وی ادامه داد: در صورت متداول شدن این شیوه عقد قرارداد هیچ بعید نیست که فعالیت‌های صنفی کارگری نه تنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که حتی در کارگاه‌های مشمول قانون کار با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود.

این فعال صنفی که خود  بیش از یک دهه در مجتمع پتروشیمی تبریز کار می‌کند، گفت: بصورت مشخص محیط پروژه‌های نفت و گاز چه در زمان ساخته شدن و چه در زمان بهره برداری، برای کارگران سخت و زیان آور و و نا امن محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر کارگر نتواند در اعتراض به نادیده گرفته شدن بدیهی ترین حقوق صنفی خود واکنشی معقول  نشان دهد نمی‌توان از وی توقع داشت که همه دشواری‌های شغلی را تحمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز