خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تامین اجتماعی:

دولت گذشته سازمان تامین اجتماعی را به سمت شرایط خطرناکی برد

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۱۶۸

تقی نوربخش، مدیرعامل تامین اجتماعی در جلسه‌ای با دبیران اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه امروز سازمان تأمین اجتماعی در مسیر صحیح فعالیت قرار گرفته است، گفت: برای تحقق اهداف سازمان و تسریع در روند روبه رشدی که در پیش گرفته‌ایم نیازمند مشارکت و نقد دلسوزانه شرکای اجتماعی سازمان هستیم و تشکل‌های کارگری در این رابطه نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوربخش تعامل سازنده و همکاری متقابل با شرکای اجتماعی را از مهمترین اصول حاکم بر سازمان تأمین اجتماعی دانست و اظهار داشت: نتیجه این همکاری متقابل را در اجرای قانون مربوط به کسر حق بیمه از بن و مزایای کارگران طی یک ماه اخیر قابل مشاهده بودیم. در این رابطه تعامل سازنده با تشکل‌های کارفرمایی در دستور کار قرار گرفت و این مسئله با همکاری کارفرمایان محترم تحقق یافت و یکی از خواسته‌های قانونی جامعه کارگری به اجرا درآمد.

وی توجه به برنامه ریزی را از مهمترین اولویت‌های مدیریتی سازمان تأمین جتماعی برشمرد و گفت: برای مشارکت در تنظیم برنامه ششم توسعه اقدامات قابل توجهی در سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است و تشکل‌های کارگری نیز می‌توانند در این رابطه به کمک سازمان بیایند.

این مقام دولتی وجود تشکل‌های کارگری را برای سازمان تأمین اجتماعی یک نعمت دانست و گفت: حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی که این تشکل‌ها در قبال کارگران دارند باید در یک بستر کارشناسی پیگیری شود و برای تحقق این امر تشکیل دبیرخانه شرکای اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، تشکل‌های کارگری را یاری دهنده این سازمان دانست و گفت: جلوگیری از استفاده غیر حق از خدمات سازمان تأمین اجتماعی از خواسته‌های برحق کارگران است که این تشکل‌ها برای جلوگیری از سوء استفاده از خدمات سازمان از ما حمایت می‌کنند.

نوربخش با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قانون سال 54  با تبدیل صندوق های بیمه های اجتماعی کارگران به سازمان تأمین اجتماعی شکل گرفته است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی از سال 54 تا سال 84 روند نسبتاً ثابتی را طی کرده است که در آن وضعیت، هرچند اندک مشکلات و آفت‌هایی برای سازمان وجود داشت اما در مجموع شرایط قابل قبولی داشتیم و خطری متوجه سازمان نبود اما از سال 84 شاهد تغییراتی در سازمان بودیم که روند ثابت گذشته را تحت تأثیر قرار داد و سازمان را به سوی شرایط خطرناکی برد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات انجام شده طی این سال‌ها، دولت در رابطه با بسیاری از بیمه‌شدگان نقش کارفرمایی را برعهده گرفت و آیتم‌های تعهدی دولت نسبت به سازمان تأمین اجتماعی از 3 مورد به بیش از 20 مورد رسید که افزایش تصاعدی بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال آورد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه مهمترین تولید این سازمان امنیت اجتماعی است، گفت: انتقادات ما نسبت به مسائل سال‌های گذشته سازمان به دلیل به خطر افتادن امنیت خاطر کارگران است و اولویت اول ما در سازمان تأمین اجتماعی دور نگه داشتن این سازمان از مسائل حاشیه‌ای است.

نوربخش با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در شرایط نامناسبی تحویل دولت تدبیر و امید شد؛ اظهار داشت: با اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای که طی دو سال اخیر در دستور کار تیم مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت، شاهد هستیم که این سازمان به طور کامل از حاشیه‌ها و مشکلات گذشته فاصله گرفته و امروز بزرگان نظام و همچنین مراجع نظارتی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی را مورد تأیید قرار می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به تشدید فشارهای اقتصادی بر کشور طی یک سال اخیر گفت: در مراحل پایانی مذاکرات، شاهد نبرد تمام عیار اقتصادی استکبار علیه مردم ایران هستیم و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان فعال در حوزه اقتصادی کشور، در سنگر اول این نبرد تمام عیار اقتصادی قرار دارد.

نوربخش با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون برای عمل به تعهدات و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی 1000 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی و فشارهای گوناگونی که بر اقتصاد کشور وارد می‌شود، این اقدام بزرگ تنها با روحیه ایثارگری و فداکاری مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی و همچنین همراهی تحسین برانگیز شرکای اجتماعی سازمان تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و تحولات مثبتی که در حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی بوجود آمده است، گفت: در سال گذشته با وجود تمامی محدودیت‌هایی که با آن مواجه بودیم، توانستیم به اندازه 10 سال قبل از آن تجهیزات پیشرفته پزشکی تهیه کنیم که این کار زمینه ساز ارتقاء قابل توجه خدمات درمانی سازمان شده است.

وی عدالت در توزیع خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: ما خدمت در سازمان تأمین اجتماعی فرصتی بسیار ارزشمند می‌دانیم و از هیچ اقدامی برای ارتقاء خدمات و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان فروگذار نمی‌کنیم.

نوربخش با بیان اینکه قانون تأمین اجتماعی از بهترین و مترقی‌ترین قوانین مادر کشور است، گفت: این سازمان در حال حاضر با سیستم بیمه‌ای مزایای تعریف شده (defined benefit) فعالیت می‌کند که بر اساس آن خدمات تعریف شده و مشخصی به تمامی بیمه شدگان ارائه می‌شود.

وی افزود: سیستم بیمه‌ای مشارکت تعریف شده (defined contribution) سیستم دیگری است که در بسیاری کشورها وجود دارد و در این روش هر فرد بر اساس اندوخته خود در صندوق بیمه‌ای از مزایای مربوطه بهره‌مند می‌شود.

نوربخش ادامه داد: بیشتر کشورها نیز ترکیبی از هر دو سیستم بیمه‌ای را دارند که این امر با ارائه حداقلی از خدمات اجتماعی توسط دولت‌ها همراه است اما در کشور ما در شرایط فقدان حمایت‌های اجتماعی کافی از سوی دولت، سیستم بیمه‌ای مزایای تعریف شده پاسخگوی نیاز جامعه است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه قانون فعلی تأمین اجتماعی بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی تنظیم شده و مکانیزم‌های بسیار دقیقی برای تأمین هزینه‌ها و ارائه خدمات در این قانون پیش‌بینی شده است، افزود: متأسفانه در مواقعی مطالبی مبنی بر لزوم بازنگی در نظام بیمه‌ای از مزایای تعریف شده به مشارکت تعریف شده مطرح می‌شود که باید در مبادی تصمیم گیری کشور بویژه در تنظیم برنامه ششم توسعه این مسئله مورد توجه تمامی صاحبنظران قرار گیرد که سیستم بیمه‌ای فعلی با توجه به شرایط کشور ما بهترین وضعیت ممکن است.

در ادامه این جلسه، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه اقدامات انجام شده در سازمان تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امید باعث امیدواری جامعه کارگری شده است، اظهار داشت: امروز همه می‌دانند که امنیت خاطر در سازمان تأمین اجتماعی حاکم شده است و حاشیه‌هایی که در گذشته بوجود آمده بود به حداقل ممکن رسیده است.

حسن صادقی با بیان اینکه تلاش مدیریت سازمان تأمین اجتماعی برای پیشبرد اهداف این سازمان بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: ما معتقدیم که مشکلات فعلی سازمان تأمین اجتماعی از دولت قبل به ارث رسیده است که برای رفع این مشکلات همراهی و هم افزایی مدیران سازمان با تشکل‌های کارگری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی شفافیت وضعیت فعلی و تشریح شرایط کنونی سازمان تأمین اجتماعی را زمینه‌ای برای برنامه ریزی در راستای رفع مشکلات و جلوگیری از تحمیل تکالیف حمایتی به این سازمان دانست و افزود: ما برای همکاری بیشتر با سازمان تأمین اجتماعی آمادگی کامل داریم و امیدواریم گفتمان همکاری بین سازمان و تشکل‌های کارگری تداوم داشته باشد.

صادقی دریافت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت را برای این سازمان بسیار ضروری ارزیابی کرد و گفت: باید با بازنگری در قوانین مربوطه زمینه‌ای فراهم شود تا سازمان تأمین اجتماعی امکان و توان مطالبه حقوق خود از دولت را داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز