خبرگزاری کار ایران

قراداد متفاوت تولیدکنندگان محصولات رایانه‌ای با نیروی کار؛

تجربه کرواسی در افزایش دستمزد بیش از تورم برای بهبود بهره‌وری

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۳۹۸

در شرکت بازی‌سازی کرواسی (گیم چاک) حقوق همه کارکنان شرکت ۱۳.۸ درصد بالاتر از تورم سالانه این کشور افزایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله تایمز برابری، در پایان نوامبر، شرکت بازی‌سازی کرواسی (گیم چاک) «Gamechuck»، پیوستی به قرارداد کار جمعی خود اضافه کرد که براساس آن پیوست مهم، حقوق همه کارکنان این شرکت ۱۳.۸ درصد بالاتر از تورم سالانه این کشور افزایش داده می‌شود. این اقدام اخیر تقویت مهم توافق نامه رسمی در آوریل ۲۰۲۲ است، اولین مورد در صنعت بازی در کرواسی که به سرعت در حال رشد است. 

قرارداد جمعی که توسط نماینده اتحادیه کارکنان شرکت گیم‌چاک، ایگور گجیچ به عنوان «گامی بزرگ برای حقوق کارگران در بخش خدمات رایانه‌ای در جمهوری کرواسی» ارایه شده است، شفافیت حقوق و کسب و کار شرکت، ۱۰ درصد سهم سود برای کارگران، کنترل بهتر را تضمین می‌کند. همچنین مباحثی چون «حفاظت از امنیت شغلی و کرامت کارگران» از موارد تاکید شده در قرارداد است. 

برای مثال، در قرارداد مقرر شده است که هفته کاری تمام وقت شرکت به پنج روز کاری تقسیم می‌شود که در مجموع ۳۳ ساعت و ۴۵ دقیقه یا هر روز شش ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. همچنین براین اساس همسان‌سازی دریافت مورد تاکید است و همه - از کارگردان گرفته تا هنرمندان جوان - حقوق یکسانی دریافت می‌کنند. 

تومیسلاو کیش، دبیر کل اتحادیه جدید (که به گیم‌چاک در پیش‌نویس قرارد کمک کرد) می‌گوید که چندین موضوع را در داخل شرکت تنظیم کرده است، اما تعهدش به اشتراک سود بسیار مهم است، زیرا تضمین می‌کند که بخشی از سود حاصل از شرکت نصیب کارگران شود. 

حقوق کارگران «ده‌ها سال نادیده گرفته شد» 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اروپایی معتقدند که بهبود وضعیت حقوقی کارگران در برخی صنایع به بهبود بهره‌وری در فضای کار و تولید کالا و خدمات کمک شایانی می‌کند. صنعت بازی کرواسی به دلیل علاقه فزاینده به بازی در کرواسی و بازی‌های رایانه‌ای در این کشور در سطح بین‌المللی در حال افزایش است. طی سه سال گذشته، درآمد ده شرکت بزرگ در صنعت از ۲۷۴ میلیون کرون (تقریباً ۴۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹ به ۴۴۶ میلیون کرون (تقریباً ۶۳ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و گاوریلوویچ تخمین می‌زند که در این بخش‌ها حدوداً شاغل هستند. ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم، از تنها ۲۳۰ نفر در سال ۲۰۱۹ فعال بودند. 

این مسئله البته در کرواسی مسبوق به سابقه است. در برخی شرکت‌های خدماتی کرواسی اضافه کاری وجود ندارد یا بلافاصله یک روز مرخصی به دنبال آن می‌آید اما اضافه کاری در برخی شرکت‌ها مشکل ساز است. 

برخی از مسائل رایج در خدمات رایانه‌ای شامل ساعات فوق العاده طولانی و اضافه کاری بدون پرداخت، به ویژه قبل از سررسید پروژه (که به عنوان «زمان بحرانی» شناخته می‌شود) است. فقدان دانش در میان کارگران بازی در مورد حقوق کار خود، اما همچنین حداقل تصدیق این واقعیت که آن‌ها در واقع کارگر هستند نیز رایج است. 

کیش و گاوریلوویچ همچنین به فرسودگی شغلی به عنوان یک موضوع مهم در خدمات رایانه‌ای و صنایع مربوطه اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: «اکثر کارگران تولیدکننده بازی افراد تحصیلکرده هستند و معمولاً خود را خودکفا می‌دانند و می‌توانند مشکلات خود را به تنهایی حل کنند. این متاسفانه گاهی اوقات با عدم همبستگی همراه است که تلاش می‌شود با مشوق‌های بهبود بهره‌وری، کار جمعی را در میان آن‌ها تقویت کرد». 

مشکل اضافه کاری و عدم پرداخت مابه‌التفاوت زمان کار اضافی همواره یکی از مشکلات کارگران بخش خدمات و به ویژه صنایع رایانه‌ای در اروپا به حساب آمده که کرواسی مانند آلمان در این زمینه اصلاحات قابل توجهی ایجاد کرده تا به بهره‌وری بهتر برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز