خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد؛

به دنبال استیفای حق رأی ایران در سازمان بین‌المللی کار هستیم/ تصویب الحاق به مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۴۵۸

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به رویکرد دولت در زمینه حضور فعال در مجامع بین‌المللی و تلاش‌ها و پیگیری‌های همکاران ما حق رأی جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی کار استیفا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای تبیین دستاوردهای مشارکت جمهوری اسلامی ایران در یکصد و دهمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار صبح امروز (21 خرداد ماه) با حضور حامد فروزان (مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ساختمان وزارت کار برگزار شد. 

فروزان در این نشست گفت: پیرو دستور جناب آقای رییس‌جمهور، مبنی بر فعال‌تر شدنِ حوزه‌ی دیپلماسی و بین‌الملل، وزارت کار بر اساس تدابیر وزیر محترم سه راهبرد تحولی را در دستور کار این وزارتخانه قرار دادند. 

وی ادامه داد: راهبرد اول، مشارکت فعالانه با نهادها و سازمانهای بین‌المللی است که بر این اساس نوع تعامل وزات کار با صندوق‌های بین‌المللی به طور جدی مورد بازنگری قرار گرفت. 

وی گفت: انتظار ما از این نهادها این است که براساس سیاستهای ملی جمهوری اسلامیِ ایران حرکت کنند و ما نیز متناسب با همین اصل برنامه‌هایی را ارائه می‌دهیم. 

وی گفت: ما رشد چندبرابری در تعریف طرح‌های مشترک با نهادهای بین‌المللی داشته‌ایم و این تعامل کاملا شفاف و بر اساس سیاستهای ملی بوده است. 

وی توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکتهای زیرمجموعه‌ی وزارت کار را راهبرد دوم این وزارتخانه دانست و گفت: باتوجه به اهمیت و تعدد شرکتهای زیرمجموعه‌ی وزارت کار، این وزارتخانه نقشی جدی در اقتصاد کشور دارد و این شرکت‌ها می‌توانند نقشی موثر در توسعه صادرات داشته باشند. ما تعامل خود را با کشورهایی که هدف صادراتی ما هستند پیگیری می‌کنیم. 

فروزان در خصوص سومین راهبرد گفت: ارتقای تصویر ایران درحوزه کار و رفاه و تولید و تعاون در عرصه بین‌المللی، یکی دیگر از اهداف ماست. 

وی تصریح کرد: با توجه به پروژه‌ی ایران‌هراسی و به دلیل تحریم‌ها، تصویری که از ایران در سطح جهانی ارائه شده باید ارتقا یابد. ما به هر میزان که بتوانیم واقعیت‌های کشور و موفقیت‌ها را به مردم اطلاع دهیم در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود. متاسفانه ما در این زمینه به شدت کم کاری کرده‌ایم درحالیکه برخی از موفقیتهای ما در این زمینه قابلیت الگو شدن دارد. 

فروزان بیان کرد: بر اساس راهبرد اول، مشارکت فعالانه در صدودهمین اجلاس بین‌المللی کار در دستور کار ما قرار گرفت. این اجلاس مهمترین رویداد سازمان بین‌المللی کار و به تعبیری پارلمان جهانی کار محسوب می‌شود. 

وی افزود: امسال ما در کمیته‌های این اجلاس حضور فنی و تخصصی داشتیم و از حوزه‌های مرتبط و تخصصی وزارت‌خانه دعوت کردیم. 

فروزان به این کمیته‌ها اشاره کرد و گفت: کمیته‌ی استانداردسازیِ کارآموزی که ما این وظیفه‌ی حضور در این کمیته را به سازمان فنی و حرفه‌ای واگذار کردیم. 

وی ادامه داد: کمیته بعدی، کمیته‌ی سیاستهای اشتغال بود که ما برای این کمیته کارشناس تخصصی از معاونت اشتغال دعوت کردیم. به دلیل شیوع کرونا و همچنین بحرانِ جهانیِ اشتغال موضوعاتی که در این کمیته مطرح شد، برای ما مهم بود. هدف ما این بود که هم موفقیت خود را ارائه کنیم و هم تاثیر خود را در تدوین استانداردهایی که برای اشتغال تعیین شده بگذاریم. 

وی به کمیته کار شایسته اشاره کرد و گفت: این کمیته هم به کارشناس معاونت تعاون واگذار شد و ما برای اولین بار مدل تعاون خود را به عنوان مدل کسب و کاری که واجد فواید اجتماعی است، در این کمیته مطرح کردیم. طراحی اصول کار شایسته در این کمیته مهم بود که ما هم نظرات خود را مطرح کردیم. 

فروزان با اشاره به اصلاحیه بیانیه ۱۹۹۸ اصول حقوق بنیادین کار گفت: گنجاندنِ شرایط کار ایمن و سالم در اصول بنیادین حقوق کار، حفاظت موثر از شرایط کار ایمن سالم و حفاظت کافی از جان و سلامت کارگران در همه مشاغل مورد توجه قرار گرفت. 

وی بیان کرد: حضور کارشناسان ما در کمیته‌های فنی به صورت مجازی بوده است. 

فروزان گفت: جمهوری اسلامی ایران الحاق به مقاولنامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی را تصویب کرد که در مراحل پایانی قرار دارد. 

فروزان به سخنرانی وزیر کار در اجلاس و همچنین سخنرانیِ ایشان در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی کار اشاره کرد و گفت: حضور وزیر کار در این اجلاس نیز به صورت مجازی بود. 

وی گفت: ما تلاش کردیم با حضور فعالانه در این اجلاس و استفاده از ظرفیتهای آن دیدگاه‌های خود را به جامعه جهانی بگوییم. 

فروزان در ادامه در مورد اعزام نیروی کار گفت: ما اعزام نیروی کار را با یک قید مهم در دستور کار داریم و آن این است که نیروی کاری که در گذشته از فرصت شغلی برخوردار نبوده اعزام شود. این نیروی کار می‌تواند نیروی کار ساده، ماهر یا نیمه‌ماهر باشد. 

وی گفت: براساس صحبتهایی که با سازمان فنی و حرفه‌ای شده است، اگر نیروی کاری متقاضیِ رفتن باشد و مهارت کافی نداشته باشد، می‌تواند آموزش‌های لازم را در سازمان فنی و حرفه‌ای ببیند تا برای حضور در بازار کار جهانی آماده شود. 

وی ادامه داد: فرآیند اعزام نیروی کار از طریق کاریابی‌ها در حال انجام است. طی گفتگویی که ما با کشورها داریم، وزارت کار مسیر اعزام را تسهیل می‌کند اما فرآیند اعزام با کاریابی‌هاست. تا الان توافقاتی با چند کشور انجام شده و نیروهایی هم اعزام شدند. 

فروزان افزود: از تعدادی از وزاری کار برای حضور در کشور دعوت شده است و همچنین از بیش از ۱۵ کشور دعوت‌نامه برای وزیر کار فرستاده شده است. 

وی بیان کرد: در دوره‌ی جدید ارتباط خوبی بین سه هیئت کارگری، کارفرمایی و دولت برقرار شده است. یکی از انتظارات ما از هیئت کارگریِ حاضر در این اجلاس این بود که نوع نگاه دولت در حمایت از کارگران و حقوق آن‌ها را تشریح کند. 

وی گفت: سازمان بین‌المللی کار تصوراتی از جمهوری اسلامی ایران دارد. باتوجه به حمایتی که دولت در افزایش حقوق کارگران داشت، هیئت‌های کارگری تلاش کردند اقدامات دولت جمهوری اسلامی را به سمع و نظر هیئت‌های کارگری و هیئت مدیره سازمان بین‌المللی کار برسانند. 

وی در مورد تعیین سفیر ایران در سازمان بین‌المللی کار گفت: برای اولین بار برای تعیین سفیر فراخوان عمومی منتشر کردیم. طی اطلاع‌رسانی در سایت وزارتخانه از همه همکاران شاغل در وزارت تعاون و زیرمجموعه‌های آن خواستیم که اگر شرایط لازم را دارند برای طی مراحل ارزیابی خود را معرفی کند. این ثبت نام تا ۲۵ خرداد ماه ادامه دارد. 

وی در پایان به حق رای ایران در سازمان بین‌المللی کار اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت در زمینه حضور فعال در مجامع بین‌المللی و تلاش‌ها و پیگیری‌های همکاران ما حق رأی جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی کار استیفا خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز