خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چطور کسری بودجه‌ی ماهانه‌ی تامین اجتماعی صفر شد؟ وزیر کار شفاف‌سازی کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۳۶۵

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: همه می‌دانیم که نرخ سبد معیشتی که برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد واقعی نیست اما انتظارمان این است که به همین نرخ پایبند باشند و در تعیین حداقل مزدِ کارگران طبق قانون، سبد معیشت را ملاک قرار دهند و حقوق کارگران را واقعی‌تر و عادلانه‌تر کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود میرزایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه) در خصوص ادعای وزیر کار مبنی بر به صفر رساندنِ کسری ۵ – ۶ هزار میلیارد تومانیِ ماهانه‌ی سازمان تامین اجتماعی گفت: مسئولین سازمان تامین اجتماعی همواره اعلام کرده‌اند که برای پرداخت حقوق بازنشستگان و همچنین هزینه‌ی درمان و حقوق کارمندان تامین اجتماعی ماهانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارند و مجبورند این کسری را از طریق قرض گرفتن از بانک رفاه به دست آورند. این صحبت‌ها با آنچه وزیر کار گفته‌اند تناقض دارد اما خب اگر صحبتهای وزیر درست باشد مایه خوشحالی ما است اما ایشان باید به طور دقیق مشخص می‌کردند که از چه طریقی توانستند این کسری بودجه را جبران کنند.

میرزایی ادامه داد: آیا ایشان از طریق دریافت بدهی‌های کارفرمایان به سازمان توانستند این کسری را صفر کنند یا منابع شستا به قدری افزایش پیدا کرده که به صندوق سرریز شده است؟ به هر حال این برای ما و اعضای صندوق سازمان تامین اجتماعی جای سوال است که چگونه این رقمِ بزرگ را ظرف چند ماه صفر کردند و چرا تا کنون این اتفاق نیفتاده بود! ما امیدواریم جناب وزیر در این خصوص شفاف‌سازی کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه افزود: آقای وزیر گفتند کارخانه‌های زیرمجموعه‌ی وزارت کار باید تشکل‌های قانونی داشته باشند و طرح طبقه‌بندی مشاغل اتفاق بیفتد اما در عمل چنین اتفاقی در کارخانه‌ها نیفتاده و صرفا در حد شعار و دستور اداری باقی مانده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم آنچه قانون برای وزارت کار تکلیف کرده اجرایی شود و ما شاهد باشیم که قانون کار در قبال کارگران به درستی اجرایی می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه همچنین در خصوص تعیین نرخ سبد معیشت توسط دولت گفت: همه می‌دانیم که نرخ سبد معیشتی که برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد واقعی نیست اما انتظارمان این است که به همین نرخ پایبند باشند و در تعیین حداقل مزدِ کارگران طبق قانون، سبد معیشت را ملاک قرار دهند و حقوق کارگران را واقعی‌تر و عادلانه‌تر کنند.

میرزایی گفت: نباید مشکلات کارفرما به گردن کارگران بیفتد، مشکلات کارگران را دولت باید حل کند نه کارگران. اگر دستمزد امسال نیز همچون سالهای قبل سرکوب شود قطع به یقین زندگی کارگران به مراتب بدتر خواهد شد.

این فعال کارگری تاکید کرد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند تورم در سال آینده بیشتر خواهد شد و اگر افزایش دستمزد واقع‌بینانه نباشد سال آینده سال بسیار سختی برای کارگران خواهد بود. کمااینکه دولت باید هر چه سریع‌تر راه حل اساسی برای پایین آوردن نرخ تورم پیدا کند.

وی همچنین در خصوص انتصاب‌های وزارت کار و انتقاد مجلس از وزیر کار بابت انتصاب‌ها گفت: اگر مجلسی‌ها با سند و مدرک به این موضوع رسیده‌اند که انتصابهای وزارت کار درست نیست و ایراد و اشکال دارد چرا جلوی آن را نمی‌گیرند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز