خبرگزاری کار ایران

پژویان در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل کسری بودجه ۹۴ با مالیات حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۲۷۳

در حال حاضر نه تنها پایه‌های جدید مالیاتی معرفی نشده بلکه نرخ‌ها نیز اصلاح نشده اند و زمانی وضعیت بدتر می‌شود که رشد اقتصادی نیز کندتر شود و تقاضا برای حامل‌های انرژی و به خصوص نفت کاهش پیدا کند.

پژویان گفت: مالیات هم جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه ۹۴ را نمی کند.

جمشید پژویان، اقتصاددان و رییس سابق شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بودجه سال آینده اظهار داشت: وضعیت بازار نفت در شرایط مساعدی نیست و به دلایل مختلفی که از سال‌های پیش مطرح بوده تقاضای نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مصرف عمده نفت در بخش حمل و نقل است این بخش هم به سمت جایگزینی انرژی فسیلی در حرکت است و نباید انتظار داشت که افزایش قابل توجهی در زمینه نرخ‌ها در سال آینده داشته باشیم.

پژویان تصریح کرد: با کشف و استخراج های جدید در کشورهای امریکا وکانادا عرضه نفت گسترش خواهد یافت و آنچه انتظار می‌رود این است که برای سال آینده مشکل کسری بودجه خواهیم داشت و نخواهیم توانست به سطحی مناسب در قیمت نفت ونرخ‌های مالیاتی دست یابیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هر چند یکی از راه های جبران کاهش درامدهای نفتی افزایش پایه‌های مالیاتی است اما ما از قبل به آن نیندیشیده ایم و این نشان می‌دهد که نباید انتظار داشت درآمدهای مالیاتی جبرانی برای کسری درآمدهای نفتی باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها پایه های جدید مالیاتی معرفی نشده بلکه نرخ‌ها نیز اصلاح نشده اند و زمانی وضعیت بدتر می‌شود که رشد اقتصادی نیز کندتر شود و تقاضا برای حامل‌های انرژی و به خصوص نفت کاهش پیدا کند.

پژویان گفت: در دولت گذشته به دلیل ساختار اقتصادی ناکارآمد وضعیت کشور رو به وخامت رفت و این موضوع به تحریم و کاهش قیمت نفت ارتباطی ندارد بلکه مجموعه سیاست های گذشته و حال، باعثشد تااقتصاد کارایی لازم را نداشته باشد و ساختار اقتصادی معیوب شود.

وی افزود: علائم غلط در اقتصاد ما بسیار زیاد است که نتایج معکوسی نظیر افزایش هزینه‌های تولید و تخصیص منابع به سمت و سویی نامناسب به دنبال دارد. مالیات هم جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه ۹۴ نمی‌کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز