خبرگزاری کار ایران

رییس کل بانک مرکزی:

۲۵ درصد فعالیتهای پولی کشوردر موسسات خارج از نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۷۵۱

طرح ۵۰۰ پرداخت میلیون دلاری به وام ازدواج از محل صندوق توسعه ملی هنوز تصویب نشده است و طرحی است که مجلس ارائه کرده داده و در صورت تصویب مجلس ما موظف به اجرای آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی از ۲۰ تا ۲۵ درصد فعالیتهای پولی کشور در موسساتی فاقد مجوز و خارج از نظارت بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش نقد و بررسی سی سال بانکداری بدون ربا در خصوص پرداخت ۵۰۰ میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی به وام ازدواج گفت: این طرح هنوز تصویب نشده است و طرحی است که مجلس ارائه کرده است اما در صورت تصویب ما موظف به اجرای آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که در ابتدا بانک مرکزی تمایلی به اجرای این طرح نداشت و چگونه است که تغییر نگرش داده است،؟ گفت: ما از لحاظ کار‌شناسی نظر خود را اعلام کردیم اما در صورت تصویب مجلس ما نمی‌توانیم مقابله‌ای با این موضوع داشته باشیم.

سیف در خصوص وام مسکن خبرنگاران گفت: مصوبه این وام به مرحله کار‌شناسی رفته تا سابقه استخراج شودو بعد از آن دستور در موردش صادر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم گفت: ایجاد انضباط در فعالیتهای پولی و مالی یکی از جهت گیریهای مثبت دولت است که خوشبختانه درمرحله اول دستاورد بزرگی حاصل شده است که امیداوریم استمرار یابد.

وی نرخ تورم متوسط سالیانه را در پایان مرداد ماه ۲۳.۲ درصد اعلام کرد وافزود: این درحالی است که نرخ تورم در مرداد ماه سال گذشته ۴۵ درصد بوده است همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه که در مرداد سال گذشته ۴۵ درصد بوده امسال به ۱۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

سیف ادامه داد: پیش بینی ما این است که نرخ تورم د رپایان سال ۹۳ به زیر ۲۰ درصد برسد.

وی در پاسخ به این سوال که در برنامه مناظره جمعه مطرح شد شش بانک تحت نظارت بانک مرکزی نیست گفت: بانک مرکزی در همه بانک‌ها نظارت دارد و آن‌ها را طبقه بندی می‌کند در این میان برخی از بانک‌ها به شدت خود را ملزم به رعایت انضباط می‌کنند اما بعضی نیز دارای تخلفاتی هستند که با این تخلفات برخورد خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد ممکن است نظر این افراد در مورد موسسات غیر مجازی باشند که هنوز مجوز نگرفته‌اند که این‌ها نیز در شرف انضباط هستند. که براساس کارهای کار‌شناسی ۲۰ تا ۲۵ درصد از فعالیتهای پولی کشور در موسساتی انجام می‌شود که خارج از نظارت بانک مرکزی هستند.

وی افزود: بانک مرکزی به سرعت این موسسات را تحت پوشش قرار خواهد داد و بعضی از آن‌ها منحل خواهند شد وبعضی دیگر درصورت تطبیق با ضوابط بانک مرکزی مجوز خواهند گرفت و زیر نظر وکنترل بانک مرکزی خواهند رفت.

سیف در خصوص راه اندازی صندوق پس انداز مسکن گفت: براساس توافقی که بین بانک مرکزی و وزارت راه انجام شده قرار است اجازه تشکیل صندوق‌هایی را برای جذب پس انداز مردم برای خرید مسکن صادر کنند.

وی افزود: نظر ما این است که این تسهیلات بتواند سهم بیشتری از قیمت ملک را تامین کند که به گمان وزارت راه این تسهیلات می‌تواند تا ۸۰ میلیون تومان قیمت مسکن را شامل شود اما هنوز کارهای کار‌شناسی این اقدام در بانک مرکزی نهایی نشده است و در صورت نهایی شدن نتایج کار‌شناسی اجازه راه اندازی صندوقهای بانک مسکن به آن‌ها داده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز