خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

بدهی ۸۰ هزار میلیارد ریالی دولت به بانک مسکن / کاهش ۱۲درصدی تسهیلات مسکن در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۳۰۱

فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر قیمت ساخت و قیمت تمام شده مسکن از یک سو و افزایش اعتبار سقف تسهیلات مسکن با مجوز شورای پول و اعتبار از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان از سوی دیگر تقاضا را افزایش داده است.

مدیرعامل بانک مسکن میزان بدیهی دولت به بانک مسکن را ۸۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: میزان تسهیلات اهدایی به مسکن در سال جاری ۱۲.۷ درصد بوده است که در مقایسه با میزان ۲۵ درصدی سال های گذشته کاهش ۱۳ درصدی را در تسهیلات مسکن نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری صبح امروز که در وزارتخانه اقتصاد برگزار شد، سهم مسکن را در تولید ناخالص ملی کشور ۲۱ درصد عنوان کرد و گفت: سهم بخش مسکن در اشتغال کشور ۱۵.۳ درصد و ۵۷ درصد سرمایه ثابت کشور نیز در بخش مسکن است.

وی افزود: سهم مسکن در کل هزینه‌‌های خانوار ۳۰ درصد است و از جهت تاثیر بر شاخص تورم این بخش سهم ۲۸.۴ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

بت‌شکن میزان تسهیلات اهدایی در سال ۹۲ را ۲۷۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سهم بخش مسکن از کل تسهیلات اهدایی برابر ۱۲.۷ درصد است و با توجه به متوسط تسهیلات در سال‌های گذشته ۲۵ درصد بوده است که شاهد کاهش ۱۲درصدی در تسهیلات مسکن بوده‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد واحدهای معامله شده در خرداد سال گذشته را ۱۲ هزار واحد دانست و افزود: این واحدها با متوسط قیمت متری ۴ میلیون تومان معامله شده‌اند. همچنین، میزان تعداد معاملات در اردیبهشت ماه ۹۳ به ۲۴ هزار واحد رسیده است.

وی با اشاره به دلیل میزان تقاضای مسکن گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر قیمت ساخت و قیمت تمام شده مسکن از یک سو و افزایش اعتبار سقف تسهیلات مسکن با مجوز شورای پول و اعتبار از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان از سوی دیگر تقاضا را افزایش داده است.

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه در سال جاری رشد قیمت مسکن بیش ازنرخ تورم نخواهد بود، تصریح کرد: علی رغم حجم معاملات ما شاهد تورم در مسکن نبوده‌ایم.

بت‌شکن با بیان این مطلب که میزان معاملات در خرداد ماه کاهش ۲۸ درصدی داشته است، گفت: در این ماه تعداد واحدهای معامله شده ۱۷ هزار واحد بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد معاملات در سه ماهه نخست سال ۹۲ را ۳۲ هزار واحد اعلام کرد و افزود: متوسط قیمت هر متر مربع مسکن ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است که در سه ماه نخست سال جاری با ۵۵ درصد رشد به ۴۸ هزار واحد رسیده است که متوسط قیمت هر متر مربع ۳ میلیون و ۸۰۰هزار تومان بوده است.

بت‌شکن با اشاره به روند صعودی قیمت هر متر مربع در سه سال اخیر، گفت: قیمت متوسط یک متر مربع واحد مسکونی تهران در فروردین سال۹۱ یک میلیون تومان بوده است که در سال ۹۲ به چهار میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین در فروردین ۹۳ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در خرداد ماه به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی میزان سپرده بانک مسکن را ۲۵۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در طول این یک سال گذشته این بانک سپرده خود را با افزایش ۷۸ هزار میلیارد ریالی به ۳۳۸ هزار میلیارد ریال رسانده است که این رشد ۳۰ درصدی را در میزان سپرده بانک مسکن نشان می‌دهد.

بت‌شکن بانک مسکن را از حیثمانده تسهیلات بزرگترین بانک کشور دانست و تصریح کرد: میزان مانده تسهیلات با رشد ۱۶ درصدی از ۸۵۴ هزار میلیارد ریال به ۹۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در سال گذشته۳۳۷ فقره تسهیلات غیر از مسکن مهر به میزان ۸۴ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم که ۴۰ درصد این مبلغ مربوط به تسهیلات ساخت، ۴۰ درصد مربوط به خرید و ۲۰ درصد جعاله مسکن بوده است. همچنین میزان تسهیلات پرداخت شده به مسکن مهر ۳۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

بت‌شکن افزود: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در سال گذشته به طور کلی ۴۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان این مطلب که قرارداد دو میلیون و ۳۶۶ هزار واحد مسکن مهر منعقد شده است گفت: مبلغ قرارداد این میزان واحد برابر با ۴۷۷ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۴۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدرعامل بانک مسکن میزان فروش اقساطی مسکن مهر را ۲۳۹ هزار میلیارد ریا اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد واحد یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد تاکنون فروش اقساطی شده اند و دفترچه قسط دریافت کرده‌اند که در حال حاضر مردم قسط خود را پرداخت می‌کنند و این میزان مبلغ بزرگی از تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهد.

بت‌شکن میزان تسهیلات پرداخت شده به مسکن مهر را در سال گذشته ۳۱ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در این سال ۳۸۵ هزار واحد را فروش اقساطی کرده ایم و تحویل داده ایم و از محل این واحدها تاکنون ۹۰ هزار میلیارد ریال دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان این مطلب که بانک مسکن دارای ۲۱ میلیون فقره حساب است، ادامه داد: این میزان فقره حساب متعلق به بیش از ۱۰ میلیون مشتری است و همچنین میزان تسهیلاتی که بانک مسکن از بدو شکل‌گیری تاکنون پرداخت کرده است ۷ میلیون تسهیلات بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص در اختیار گذاشتن اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر، گفت: پروژه‌ای که صورت وضعیت و پیشرفت فیزیکی‌اش به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده باشد ما ملزم به پرداخت اعتبار به آن هستیم و در صورت این تاییدیه بانک نمی‌تواند پرداختی نداشته باشد.

وی در خصوص بدهی‌های معوق بانک، گفت: بانک مسکن به دو دلیل کمترین معوقات بانکی را در نظام بانکی دارد اول اینکه عمده تسهیلات اهدایی به آحاد مردم و در سطح خرد است و دوم اینکه تسهیلات به شکل بلندمدت و با وثیقه معتبر پرداخت می‌شود که در بخش غیرجاری این میزان کمتر از دو درصد است همچنین میزان طلب دولت به بانک مسکن ۸۰هزار میلیارد ریال است.

بت‌شکن در خصوص اوراق حق تقدم مسکن، گفت: ۵ درصد این اوراق در اختیار بانک‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد و ۹۵ درصد آن متعلق به سپرده گذاران غیر از بانک‌هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز