خبرگزاری کار ایران

محمدباقر نوبخت:

برنامه ششم توسعه کشور کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۴۸۲

نوبخت با بیان اینکه مرکز آمار ایران و بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت را به ترتیب ۲/۱۷ و ۶/۱۶ اعلام کرده بودند افزود: نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز بر اساس اعلام این مراکز ۲/۲۸ و ۳۰ درصد بوده است که نسبت به دوره مشابه کاهش نشان می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از شروع به کار ستاد تدوین برنامه ششم توسعه کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در صدوبیست دومین نشست نهاد تعامل با اشاره به دو اصل مهم برنامه سال ۱۳۹۳ اظهار کرد استمرار مهار تورم و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مهم‌ترین تأکیدهای قانون بودجه ۱۳۹۳ و برنامه‌ی یکساله آن است که به خوبی نیز محقق شده است.

نوبخت گفت: در زمان اصلاح قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نگران بودیم، این امر با رشد نرخ تورم همراه شود، اما براساس آمارهایی که تاکنون به دست آمده، حاکی از آن است که نرخ تورم مهار شده است.

نوبخت در این جلسه از تدوین برنامه ششم توسعه به عنوان یک رخداد بزرگ اقتصادی در سال جاری یاد کرد و افزود: با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه در سال آینده نیمی از مسیر ۲۰ ساله سند چشم انداز را پشت سر گذاشته‌ایم، در حالی که نیمی از اهداف را به دست نیاورده‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه پیمانکاران در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در بخش عمرانی افزود: نهاد تعامل جایی برای تعامل بین دولت با بخش غیردولتی با هدف تبادل نظر و شنیدن خواست‌ها و نظرات دو طرف است.

وی افزود: بدون توقف درگذشته باید ببینیم، چگونه می‌توان در آینده نیمی ازاهداف تحقق نیافته را با برنامه ششم توسعه محقق کنیم.

نوبخت با اشاره به انتظارات و توقعات جامعه از برنامه ششم برای جهش و پیشرفت جامعه، گفت: علاوه بر ارزیابی منابع دولت و تناسب اهداف، منابع عمومی و سرمایه‌های غیردولتی موجود برای تحقق برنامه ششم باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اعلام خبر آغاز به کار ستاد برنامه ششم توسعه افزود: علاوه بر فعالیت‌های ستاد تدوین برنامه ششم آسیب‌شناسی گذشته با رویکرد تحقق برنامه ششم توسعه در حال انجام است.

وی تدوین برنامه ششم به عنوان بستر تهیه بودجه ۹۵ و تلاش برای عملی کردن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را از مهم‌ترین وظایف معاونت در سال جاری دانست و تصریح کرد: برنامه ششم باید به عنوان بستری برای همه آرمان‌هایی باشد که تا کنون به آن‌ها دست نیافته‌ایم.

نوبخت اضافه کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌هایی را اعلام کرده است که تحقق آنها به بسترهای تقیینی و حقوقی نیاز دارد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه بودجه را به عنوان برنامه یک ساله دولت توصیف کرد و افزود: در قالب بودجه سال ۹۳ دولت دو اقدام مهم یعنی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و استمرار مهار تورم را پی‌گیری کرد.

وی در این باره توضیح داد: در بستر بودجه ۹۳ دولت موفق شد اهداف ماده ۷ و ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص پرداختن به تولید و بهینه سازی ابزارهای آن و نیز سلامت و بهداشت جامعه و مردم را محقق کند.

نوبخت با بیان اینکه مرکز آمار ایران و بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت را به ترتیب ۲/۱۷ و ۶/۱۶ اعلام کرده بودند افزود: نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز بر اساس اعلام این مراکز ۲/۲۸ و ۳۰ درصد بوده است که نسبت به دوره مشابه کاهش نشان می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: این ارقام در حالی در اردیبهشت ماه محاسبه شد که اقتصاد کشور با جراحی مواجه شده بود و قیمت حامل‌های انرژی به سمت واقعی شدن تغییر کرد.

معاون رییس‌جمهور با بیان آنکه نرخ تورم در هفت ماهه فعالیت دولت یازدهم مهار شده است، گفت: براساس بودجه سال ۹۳ نرخ تورم باید به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

نوبخت گفت: اصلاح قیمت ها و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص کرد که برنامه یکساله بودجه ۹۳ در راستای ساماندهی بخشی، دقیق بوده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ علاوه بر مهار تورم، شاهد رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود ضمن آنکه تدوین برنامه ششم نیز در دستورکار است که باید به آن توجه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی‌رییس‌جمهور تأکید کرد: هدف مهم دولت در سمت‌گیری برنامه یکساله ۹۳ استمرار مهار تورم بود که تاکنون محقق شده است.

نوبخت در ادامه گفت: بخشی از بار کاری اجرای برنامه ششم توسعه روی دوش دولت و بخشی نیز برعهده بخش خصوصی خواهد بود.

نوبخت با اشاره به تلاش دولت برای تأدیه مطالبات پیمانکاران در سال ۹۲، عضویت نماینده جامعه پیمانکاران در شورای عالی فنی را نشانه دیگری از تلاش دولت برای برقراری تعامل با بخش غیردولتی توصیف کرد.

وی از تغییر تشکیلات معاونت و احیای ساختار آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در ساختار جدید دبیرخانه‌ای برای نهاد تعامل تعریف خواهد شد.

در این جلسه که با حضور معاون بودجه و نظارت راهبردی این معاونت برگزار شد، چگونگی حضور مشارکت پیمانکاران بخش خصوصی در تدوین برنامه ششم مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز