خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با ایلنا:

کاهش و افزایش سود سپرده تابع منفعت بانکداران است / کاهش نرخ سود سپرده تاثیری بر بورس نگذاشت

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۶۶

فعالین بازار پول کار خودشان را می کنند و کاری به تصمیمات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبارندارند / افزایش سود سپرده کوتاه مدت در اسفند ماه و کاهش آن در فروردین هر ساله به صورت خودکار اتفاق می افتد و خیلی تابع تعیین تکلیف دستوری و ابلاغی نیست.

یک کار‌شناس بازار سرمایه کاهش نرخ سود سپرده را به دلیل مثبت شدن وجوه نقد بانک‌ها دانست و گفت: اگر بنا بود کاهش نرخ سود سپرده بر بورس تاثیر بگذارد باید طی چند روز گذشته شاهد مثبت شدن شاخص بورس بودیم.

حسین خزلی کار‌شناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا کاهش نرخ سود بانکی بر شاخص بورس را طی روزهای گذشته بی‌تاثیر دانست و اظهار داشت: طی ۲۴ سالی که از عمر بورس در ایران می‌گذارد مطالعه دقیق و علمی وجود نداشته است که تاثیر این دو را بر یکدیگر ثابت کند.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل کاهش نرخ سپرده حمایت از بازار سرمایه بوده است؟ گفت: اگر بنا بود کاهش نرخ سپرده بر روی بازار سرمایه اثر بگذارد باید طی چند روز گذشته تغییری احساس می‌شد در صورتی‌که طی دو سه روز گذشته بازار منفی بوده است.

این کار‌شناس بازار سرمایه دلیل کاهش سود سپرده را مثبت شدن وجوه نقد بانک‌ها در اواخر فروردین و اردیبهشت دانست و ادامه داد: جریان وجوه بانک‌ها در اسفند ماه منفی می‌شود و مجبور به پرداخت جریمه ۳۶ درصدی به بانک مرکزی می‌شوند و برای مثبت کردن وجوه نقد خود اقدام به پرداخت‌ سود بالا به سپرده‌های کوتاه مدت می‌کنند و تعیین نرخ سپرده تابع منفعت بانکداران است.

خزلی با بیان این مطلب که فعالین بازار پول کار خودشان را می‌کنند و کاری به تصمیمات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبارندارند تصریح کرد: افزایش سود سپرده کوتاه مدت در اسفند ماه و کاهش آن در فروردین هر ساله به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و خیلی تابع تعیین تکلیف دستوری و ابلاغی نیست.

این کار‌شناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات را باید به خود بازار سپرد افزود: متاسفانه بازار مکانیزم و سازوکار مشخصی برای تعیین نرخ سود سپرده ندارد به همین دلیل دخالت دستوری موجب بهم ریختن بازار می‌شود.

وی ادامه داد: باید اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری را انجام دهند و بانک مرکزی با ابزارهای انبساطی و انقباضی پولی می‌تواند به بازار کمک کند. ‌

خزلی ادامه داد: فشار زیاد بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب به هم ریختن بازار می‌شود. به این دلیل است که بانک مرکزی سعی می‌کند خیلی از اهرم فشار استفاده نکند.

وی در خصوص شکاف موجود بین سود تسهیلات بانکی و سپرده گفت: در حال حاضر با توجه به خروج از رکود اقتصادی و تقاضا برای پول، فعالین اقتصادی حاضر به گرفتن تسهیلات حتی با پرداخت سود بالا هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز