خبرگزاری کار ایران

رقابت با مکتب کرایوف؛

آیا آلکمار بهترین آکادمی جهان است؟

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۰۰۲

آلکمار با گروهی از بازیکنان که از 12 سالگی در این باشگاه حضور دارند، در حال تعقیب عنوان قهرمانی اردیویسه بود و آدام بات با پل براندنبورگ مدیر آکادمی این باشگاه هم صحبت شد تا دریابد که چگونه آنها این کار را انجام دادند...

به گزارش ایلنا، آلکمار تا به امروز دو مرتبه قهرمانی در آلکمار را تجربه کرده است و آنها در مسیر سومین قهرمانی بودند که کرونا معادلات آنها را بهم ریخت. در همین حال تصمیم روز جمعه اتحادیه فوتبال هلند مشخص کرد که این فصل هیچ تیمی در اردیویسه قهرمان نخواهد شد و رویای قهرمانی برای آنها تمام شده است. از هلند تیم آژاکس برای فصل آینده در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهد داشت چرا که در فاصله 9 هفته مانده به پایان فصل با اختلاف امتیاز نسبت به آلکمار پیش از شیوع همه گیر ویروس کرونا در صدر جدول حضور داشت. شاید اکثر مخاطبان لیگ هلند قهرمانی آژاکس را پیش بینی می‌کردند اما آلکمار یک گزینه جذاب برای رسیدن به این عنوان در نظر گرفته می‌شد. آنها تنها در سه بازی فقط 6 امتیاز از دست دادند و حتی در ماه گذشته هم موفق شده بودند آژاکس را شکست بدهند؛ پس جای تعجبی ندارد که رابرت انهورن با لغو کامل مسابقات اردیویسه مخالفت کند.

بخشی از ناامیدی ناشی از دانش در این باشگاه وجود داشت که AZ نمی‌تواند امیدوار باشد که یک سلسله را بنا کند. این البته تنها یک لحظه از زمان در گذشته بود. هواداران می‌ترسند منابع این باشگاه باعث شود که این تیم زودتر از موعد شکسته شود و بازیکنانش این تیم را ترک کنند. و اما تیمی که آنها ساخته‌اند. تئون کوپمینرس 22 ساله کاپیتان آلکمار است. میرون بوادو 19 ساله باورنکردنی است اما بهترین گلزن این تیم است. مردی که بیشترین پاس گل را دارد، کالوین استنگس 21 ساله است. به اضافه اوون ویندال که در پست مدافع چپ بازی می‌کند، این چهار بازیکن محصول آکادمی آلکمار هستند. خیلی درست‌تر است که بگوییم این مربع شگفت انگیز جزو فارغ التحصیلان آکادمی آلکمار هستند چرا که از سن 12 سالگی در این باشگاه حضور داشته‌اند. اگر در کنار این ستاره‌های نوظهور بخواهیم توماس اوجن، کنزو گودمین، جوریس کرامر و فردی درویف را اضافه کنید آلکمار می‌تواند به راحتی ادعا کند که دارای بهترین آکادمی در اروپاست. پل براندنبورگ بیش از یک دهه در بخش جوانان این باشگاه کار کرده و از سال 2015 مدیر آکادمی بوده است.

او به خوبی می دانست که نسل برجسته ای در حال ظهور است اما بخشی از آن را نمی‌تواند کنترل کند. کار او در مورد به حداکثر رساندن پتانسیل است. براندنبورگ به اسکای اسپورت می‌گوید: "هر نسل متفاوت است، همه چیز مربوط به استعداد و خود بازیکن است. اما با دید ما در مورد یادگیری و سخاوتمند بودن با بازیکنان چطور برخورد می‌کنیم، ما اطمینان داریم که برنامه‌‎های ما استعدادها را شکوفا خواهد کرد."

آلکمار بیشتر از اینکه بازیکنان را مدیریت کند به شکوفا کردن استعدادها مشغول است. هدف اعلام شده آنها این است که 50 درصد از تیم‌های دسته اول بازیکنان پرورش یافته آکادمی باشند. این هدفی است که باشگاه در حال حاضر از آن عبور می‎‌کند. براندنبورگ ادامه داد:" تیم اول ما از 67 درصد بازیکنان آکادمی تشکیل شده است که شش یا هفت نفر از آنها معمولا در ترکیب ثابت هستند. این یک چیز خوب است. این بخشی از دید ماست که بزرگترین استعدادها بازی می‌کنند. آنها به محض اینکه شانسی برای حضور در ترکیب داشته باشند این کار را انجام خواهند داد. مسیری مشخص برای همه بازیکنان جوانان AZ وجود دارد و آنها می‌توانند سابقه ما را طی سال‌ها مشاهده کنند. آنها می‌خواهند موفق شوند و به معنای واقعی کلمه در جستجوی داستان‌های دیگر موفقیت در مرکز آموزشی ما هستند بنابراین این امر آن را برای آنها ملموس می‌کند. این مسئله مطمئنا در جذب بازیکن به ما کمک می‌کند."

فرصت بخشی از دلیل موفقیت AZ است اما تفکر در ابتکار عمل همانقدر مهم بوده است. این باشگاه یک تحلیلگر داشته و از این طریق برای تیم‌های رده جوانان از آزمایش منظم استفاده کرده است تا از سن بیولوژیکی و همچنین سن واقعی بازیکنان خود اطمینان حاصل کند - برای ردیابی جایی که در پیشرفت آنها وجود دارد. علاوه بر استفاده از علوم روز، AZ باشگاهی است که در خارج از مستطیل سبز در ساخت یک "زمین بازی" به منظور بیرون کشیدن روح فوتبال خیابانی فکر می‌کند. مهارت بازیکنان جوان نه بر روی چمن بلکه بتن و حتی شن و ماسه آزمایش می‌شود. فوتبال ساحلی به عنوان یک ابزار یادگیری مورد استفاده قرار می‎گیرد، زیرا براندنبورگ و همکارانش به دنبال راه‌های جدیدی برای تحریک استعدادها هستند. او ادامه داد: "هر جلسه تمرینی باید شگفت آور باشد، بنابراین ما سعی می‌کنیم شرایط را تغییر داده و بازیکنان خود را به چالش بکشیم. تغییر زمین یکی از راه‌های انجام این کار است زیرا هر سطح نیاز به تکنیک متفاوتی دارد. ما همچنین دوست داریم گاهی اوقات توپ را تغییر دهیم زیرا اندازه‌های مختلف توپ هر بار به تکنیک متفاوت‌تری احتیاج دارد. یک مثال دیگر تغییر در ترکیب‌هاست. ما سعی می کنیم بازیکنان خود را به چالش بکشیم تا در مورد بازی، مفهوم بازی فکر کنند و تفاهم ایجاد کنند و در نتیجه آنها را به راه حل‌های خاص خود عادت بدهیم. به بهترین‌ها نگاه کنید آیا آنها فقط یک ترفند را می‌شناسند یا بازیکنانی هستند که بازی را به طور کلی درک می‌کنند و همیشه در تلاش هستند تا فضا ایجاد کنند؟ ما باید بازیکنانی را آموزش دهیم که بتوانند در آینده این کار را انجام دهند و فقط یک تاکتیک را به آنها آموزش ندهیم. ما معتقدیم که این روش تفکر می‌تواند شخصیت‌های خلاقانه‌ای به بار آورد. ما نمی‌توانیم عقب بمانیم و تماشا کنیم، ما باید ابتکاری بمانیم وگرنه باشگاه‌های بزرگتر با منابع بزرگتر ما را گول می‌زنند. ما نمی‌توانیم براساس منابع خود برنده شویم زیرا ما منابع مشابه باشگاه‌های بزرگتری را نداریم، بنابراین تفکر متفاوت باعث می‌شود چیزی که از نظر ما دارای اهمیت زیادی است، متفاوت باشد. ما به طور مداوم سعی در گسترش تفکر خود داریم. ما دوست داریم بزرگ فکر کنیم. ما آکادمی خود را از این طریق طراحی کرده‌ایم. ما همیشه به دنبال این هستیم که جنبه‌هایی برای افزودن به برنامه خود داشته باشیم، به شرط اینکه متناسب با دیدگاه ما باشد. ما نه تنها تمایل داریم که از سایر ورزش‌ها را بیاموزیم بلکه از شرکت‌های موفق نیز یاد می‌گیریم. استراتژی آنها چیست؟ آن‌ها چگونه استعدادهای جدیدی را جذب می‎‌‌کنند و می‌یابند؟ پایان این فصل می‌توانست اوج رسیدن به آن همه تلاش و برنامه ریزی سخت باشد. واقعا شگفت انگیز است که بازیکنان آکادمی را در تیم اول ببینیم. بازیکنان در آکادمی ما باید روز به روز بهتر شوند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که استعدادهای دیروز فعلا راحت زندگی کنند."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز