خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با مجید جلالی درباره ال‌کلاسیکو؛

بارسلونا و تعریف‌های تازه‌ ای از فوتبال مدرن

کارشناس فوتبال کشور درباره بازی رئال مادرید-بارسا گفت: بارسا با نمایش ستودنی خود مقابل رئال مادرید تعریف جدیدی از مالکیت توپ را به نمایش گذاشت.

مجید جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: در این دیدار بارسا با تفکرات انریکه تعریف متفاوتی از مالکیت توپ را به نمایش گذاشت که با سبکی که قبلا از گواردیولا دیده بودیم تفاوت های فنی زیادی داشت. 

جلالی تصریح  کرد: فوتبال همواره در حال پیشرفت است تا تیم ها به راهکارهای تازه ای برای موفقیت دست یابد و این نوع فوتبال مدرن و پیشرفته بارسا برای من بسیار جذاب بود.

تحلیل گر فوتبال کشورمان خاطر نشان کرد: این سبک فوتبال بارسا که دروازه بان تیم نقش یک سوئیپر یا دفاع آخر را برعهده دارد شیوه جدیدی نبود و پیش از این چنین فوتبالی را از تیم های بایرن مونیخ، آرسنال و ... شاهد بودیم اما نمایش شب گذشته بارسا نشان داد از طریق مالکیت توپ می‌توان حریف را کنترل کرد، مقابل حملات حریف به خوبی مقاومت کرد، ضد حمله زد، به بازی سرعت داد و در مجموع کنترل بازی را در اختیار گرفت و این به نظرم یک طراحی جدید و نوین از فوتبال روز دنیا بود.

وی درباره اینکه بنیتس در طول بازی و حتی در بین دو نیمه نتوانست تغییر خاصی در نوع بازی تیم رئال مادرید ایجاد کند، گفت: در چنین مواقعی مربی قادر به انجام کار خاصی نیست و درمانده می شود. او طراحی را از قبل برای تیمش انجام داده بود اما با شکل بازی سازگار نبود و در این شرایط مربی قادر نیست راهکار تازه‌ای پیدا کند و به همین دلیل شکست را می پذیرد.

جلالی در مورد سبک بازی رئال مادرید گفت: رئال خیلی معمولی بازی می کرد. سبکی که مبتنی بر فرد و ستاره های این تیم تکیه داشت. این سبک در مقابل سبک فوتبال امروزی کارایی ندارد.

کارشناس فوتبال کشور تصریح کرد: رئال تیم آماده ای است و دریافت 4 گل مقابل بارسا نشانه آماده نبودن این تیم نیست چرا که در 10 بازی گذشته تیم سرحال و آماده ای نشان داده بود اما چطور می شود که چنین تیم آماده ای به یکباره این چنین زمین گیر می شود.به نظر من کادر فنی رئال مادرید از بازی های گذشته این دو تیم اطلاعات زیادی نگرفته بود. من خاطرم هست که سال 2006 هم رئال از بارسا 5 گل دریافت کرد و روی گل دوم بارسا 40 پاس رد و بدل شد.

وی یادآور شد: به نظر من منطقه دفاعی رئال ، منطقه دفاعی مشخصی نداشت و گاهی اوقات به یکباره عقب می کشید و بعضی وقت ها پیش می آمد. این تدبیر درستی مقابل بازیکنان تکنیکی بارسا نبود .

جلالی تاکید کرد: این سبک بازی مالکانه بارسا بسیار دشوار است و از سطح بالای تکنیک فردی بازیکنان حکایت دارد که در تیم بارسا به وفور از این قبیل بازیکنان دیده می شود و حتی می توانم بگویم دروازه بان بارسا هم در این مجموعه از قابلیت های مثالزدنی برخوردار بود.

رئیس کانون مربیان فوتبال کشورمان درباره اینکه آیا تیم های ایرانی هم می توانند در مسیر این نوع فوتبال پیشرفته گام بردارند، گفت: در کشور ما برخی تیم ها نظیر ذوب آهن، فولاد، سایپا، سپاهان در لیگ برتر و فجرسپاسی در لیگ دسته اول تا حدود 10 تا 15 درصد در این مسیر حرکت می کنند ولی باید به مربیانی که این سبک را دنبال می کنند ، بینش نو داد و در جهت افزایش تکنیک های فردی تلاش کرد. کانون مربیان در سه سال اخیر با نشست هایی که خرداد ماه هر سال برگزار می کند در جهت نهادینه شدن اینگونه تفکرات فوتبال مدرن تلاش کرده ولی این کافی نیست. 

کارشناس فوتبال کشور درباره اینکه آیا تیم ملی با تفکرات کارلوس کی روش در مسیر همین فوتبال مالکانه حرکت می کند یا نه گفت: من چنین اعتقادی ندارم و جوانگرایی تیم ملی قابل ستایش است ولی هنوز سبک بازی تیم ملی با فوتبال مدرن و تعریفی که از مالکیت توپ داریم فاصله زیادی دارد. شما به بازی با گوام و ترکمنستان نگاه نکنید. سطح فنی این تیم ها در حدی نیست که بتوان قدرت مالکیت توپ را مقابل آنها ارزیابی کرد.

کد خبر : ۳۲۴۰۰۸