خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین وضعیت ریاست فیفا در گفت‌و‌گوی ایلنا با دکتر غفاری:

شیخ سلمان یا بن علی؛ یکی باید به نفع دیگری کنار برود

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۰۲۰

رئیس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال می گوید در صورتی که فساد مالی بلاتر و پلاتینی تایید شود و آنها نتوانند در انتخابات فیفا شرکت کنند شانس 2 نامزد آسیایی افزایش می یابد.

دکتر حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب در تشریح آخرین وضعیت ریاست فیفا و برگزاری انتخابات این نهاد بین المللی اظهار داشت: به طور کلی مدیریت فیفا کار بسیار سخت و دشواری است چرا که مدیریت کردن 24 عضو هیات رئیسه که هر کدام در قاره های مختلف دنیا قرار گرفتند از زوریخ که تنها سالی 4 بار گردهم می آیند، سختی های خاص خودش را دارد.

غفاری ادامه داد: علاوه بر این درآمدهای اغوا کننده و هنگفت، وجود اسپانسرهای پرنفوذ ، تبلیغات و حق پخش تلویزیونی و ... جملگی می طلبد تا مدیران فیفا افرادی باشند که از سلامت کاری و اخلاقی برخوردار باشند و رقم ها و پیشنهادهای کلان آنها را وسوسه نکند. 

وی تاکید کرد: پیشنهادهای مالی به اعضای فیفا به دلیل درآمدهای سرشاری که فوتبال دارد موضوع تازه ای نبوده ، نیست و در آینده هم خواهد بود و به همین دلیل باید افرادی در راس فدراسیون بین المللی قرار بگیرند که چشم و دل سیر باشند و بتوانند در مقابل این پیشنهادها ایستادگی کنند و به آنها جواب رد بدهد؛ نظیر اوگورا رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال درباره عملکرد 16 ساله بلاتر در راس فیفا گفت: اگر این چند ماه آخر که بلاتر درگیر مسائل اتهام مالی است را از دوران مدیریت طولانی او جدا کنیم باید گفت عملکرد او در این مدت فوق العاده بوده و توانسته به فوتبال دنیا خدمت کند.

غفاری ادامه داد: بلاتر کارش را از یک کارمند ساده در فیفا آغاز کرد و پله پله مدارج مدیریت را پیمود به ریاست فیفا رسید و به دلیل ثبات کاری در طول 4 دوره حضور در فیفا توانست منشا خدمات بسیاری باشد.

وی در مورد شانس انتخاب مجدد بلاتر برای ریاست فیفا گفت: کمیته اخلاق فیفا برای 3 ماه فعالیت او را در فیفا تعلیق کرده و اگر این کمیته حکم به برائت او بدهد و بتواند در انتخابات فیفا شرکت کند، شانس اصلی برای ادامه ریاست اش در فیفا را خواهد بود هرچند او رقبای جدی دارد و در سال های اخیر تلاش های زیادی برای مخدوش کردن چهره او در سطح بین المللی انجام شد.

رئیس اسبق کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال درباره شانس میشل پلاتینی برای رقابت با بلاتر و کسب کرسی ریاست فیفا گفت: پلاتینی هم تقریبا شرایط مشابهی با بلاتر دارد و 10 میلیون یورویی که از سوی بلاتر به او پرداخت شده پای او را هم به کمیته اخلاق فیفا کشانده و معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کند. تا قبل از این مسائل پلاتینی شانس مسلم جانشینی بلاتر بود ولی در حال حاضر اوضاع پیچیده شده و معلوم نیست این دو نفر می توانند از اتهاماتی که به آنها وارد شده تبرئه شوند یا نه.

غفاری در مورد شانس بن علی و شیخ سلمان دو شاهزاده اردنی و بحرینی برای ریاست فیفا گفت: این دو بواسطه تمکن مالی و جایگاه سیاسی که دارند کمتر در خطر دریافت رشوه و لغزیدن در مقابل پیشنهادهای اغوا کننده قرار دارند و در واقع از سلامت کاری برخوردارند ولی به لحاظ مدیریت افراد توانمندی برای اداره تشکیلاتی به بزرگی فیفا نیستند. به نظر من اگر یکی از این دو نفر به نفع دیگری کنار برود، با 48 رایی که آسیایی ها دارند احتمال انتخاب آنها بیشتر می شود. ضمن اینکه باید دید با مشغله های سیاسی که این افراد دارند تا چه اندازه می توانند برای فیفا وقت بگذارند.

وی درباره احتمال بازگشت بن همام به صحنه مدیریت بین المللی فوتبال و حتی فیفا گفت: بن همام از سوی کمیته اخلاق با محرومیت مادام العمر روبروست مگر اینکه با تغییر ریاست فیفا در حکم او تجدید نظر شود و تایید شود که کنار رفتن او یک دسیسه بوده و او بتواند مجددا مجوز فعالیت بگیرد. به اعتقاد من بن همام 4 سال پیش می توانست رئیس فیفا شود و اگر مشکل محرومیت نداشت امسال قطعا با رای بالایی به ریاست فیفا می رسید.

غفاری یادآور شد: انصافا بن همام به فوتبال آسیا خدمات مثبت و ماندگاری داشت و علاوه بر اینکه پول کلانی به فوتبال آسیا آورد کارهای ماندگاری نظیر راه اندازی لیگ حرفه ای فوتبال آسیا ، افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی ، پروژه گل و ... را انجام داد که او را به عنوان بهترین رئیس آسیا جاودانه کرد.

رئیس اسبق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در صورتی که بلاتر و پلاتینی نتوانند در انتخابات فیفا شرکت کنند ، شانس شیخ سلمان و بن علی افزایش خواهد یافت و می توان امیدوار بود که این بار ریاست فیفا به آسیایی ها برسد که این اتفاق از هر نظر به نفع این قاره خواهد بود و از نظر گرفتن میزبانی ها ، اعطای پروژه گل، اعزام مدرس و ... امتیاز مثبتی محسوب خواهد شد.

غفاری از جروم شمپین هم به عنوان یکی دیگر از شانس های ریاست فیفا نام برد و افزود: شمپین نفر دوم فیفا بود که در دوره کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال برای نظارت اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال به ایران آمد. بلاتر به دلایل نامشخصی او را از دبیرکلی فیفا اخراج کرد. به نظر می رسد او به یکسری اطلاعات از روابط بلاتر پی برده بود ولی در صورتی که بلاتر از اتهام فساد مالی تبرئه نشود، او نیز می تواند یکی از گزینه های جدی ریاست فیفا باشد که تجربه مدیریتی بالایی دارد ولی تنها نقطه ضعف او این است که در چند سال اخیر از صحنه مدیریت فوتبال به دور بوده است. 

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: قطعا در انتخابات ریاست فیفا رای ایران به یکی از دو نامزد آسیایی خواهد بود چرا ایران می داند انتخاب یک آسیایی به ریاست فیفا منافع بسیاری برای فوتبال در حال توسعه آسیا خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز