خبرگزاری کار ایران

در شرایط عادی ورود خانم‌ها بلامانع است؛

مالکی: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها سیاسی شده/فشارهای بین‌المللی خوشایند کشور ما نیست

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۵۸۶

رئیس‌سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس معتقد است فشارهای بین‌المللی که به فدراسیون والیبال ایران برای حضور بانوان در استادیوم‌ها وارد می‌شود این موضوع را سیاسی کرده که این خوشایند کشور نیست.

گفت‌وگوی فداحسین مالکی با خبرنگار ایلنا درباره مقوله حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پیامدهایش را می‌خوانید:

*میزبانی ایران در لیگ جهانی والیبال بحث‌های زیادی را درباره حضور بانوان در سالن به وجود آورده است. در این رابطه چه نظری دارید؟

متاسفانه بحث حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها به ویژه در سالن‌های والیبال، بسکتبال و هندبال قدری سیاسی شده، چون فشارهای بین‌المللی به فدراسیون‌های ما وارد می‌شود و این مسائل خوشایند نیست. زمانی هست که بحث داخلی است و در گفت‌وگو بین نهادهای مختلف به  نتیجه‌ای می‌رسد که این حضور  چگونه‌ باشد تا هم موازین شرعی رعایت شود و هم خانواده‌ها به بهترین شکل از حضور در ورزشگاه استفاده کنند. این شرایطی عادی است اما الان شرایط ما عادی نیست چون هم فشارهای بین‌المللی به فدراسیون والیبال ما وارد می‌شود،‌ هم برخی سناریوها هست که می‌خواهند به نظام ما فشار وارد کنند که این موضوع در حالی که ما مشکلاتی مثل مسئله هسته‌ای با غرب داریم، ما را تحت فشار بین‌المللی قرار می‌دهد. معتقدم اگر شرایط عادی باشد برای حضور بانوان به استادیوم‌ها مشکلی نیست اما در این شرایط خود من هم بدبین هستم چون این مسائل در دنیا باب نیست، چرا که هر کشوری فرهنگ و قوانین خاص خودش را دارد اما آنها می‌خواهند در امور داخلی ما به نوعی دخالت کنند و این شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست.

*به نظر شما حضور بانوان در استادیوم‌ها یا سالن‌های ورزشی چه مشکلی پیش می‌آورد؟

این موضوع مشکل آنچنانی ایجاد نمی‌کند بلکه بحث را سیاسی کرده‌اند. در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد یکی از مسئولان وقت سازمان تربیت‌بدنی آن زمان چنین بحثی را پیش کشید و حضور بانوان را در ورزشگاه‌ها مطرح کرد. آن زمان برخی مراجع علیه این مسئله موضع گرفتند. به همین دلیل من به دیدن مراجع محترم رفتم و با آن‌ها صحبت کردم  تا به نظرات مشترکی برسیم اما حالا فضا را سیاسی کرده‌اند که باعث بروز این مشکلات شده است.

*به نظر شما حضور زنان در سالن‌های ورزشی به بهبود فضای فرهنگی موجود در این اماکن کمک می‌کند؟

سالن‌ها و استادیوم‌های ما از  سیاست واحدی برخوردار نیستند. برای نمونه اگر در پایان یک مسابقه فوتبال، اتفاقی بیفتد مثل آنچه که در تبریز شاهد بودیم، برای بانوان خطراتی ایجاد می‌کند و نگرانی نیروهای امنیتی هم همین است. اگر واقعاً فضای سالن‌ها فرهنگی باشد که عمدتاً هم همین‌طور است، از آ‌نجا که تماشاگران ما فرهنگ بالایی دارند، مشکلی پیش نمی‌آید. بحث اصلی این است که مسئولان ورزش با مسئولان فرهنگی و مراجع مذهبی ما هماهنگ نیستند که این مسائل را تبیین کنند و برای حل آن گام بردارند. خود من در دهه نخست انقلاب که مسئولیت ورزشی در کشور داشتم، در برخی ورزش‌های محلی و سنتی، اختلاف‌نظرهایی با مراجع محترم داشتیم که آن‌ها را حل کردیم. حالا همان ورزش از رشته‌های سنتی مطرح ما است و جایگاه بین‌المللی هم دارد.

*به این ترتیب با حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها موافقید؟

اگر شرایط عادی باشد و دوستان ما هم بروند برخی سئوالات و ابهاماتی را که مراجع و مسئولان فرهنگی دارند، برطرف کنند حضور بانوان در استادیوم‌ها بلامانع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز