خبرگزاری کار ایران

چوب حراج به استقلال زدند

اولیایی: برخی دوستان حدود قلعه‌نویی را رعایت نمی‌کنند/این خصوصی‌سازی از سر باز کردن است!

مدیرعامل سابق باشگاه‌استقلال معتقد است تیم امیر قلعه‌نویی تا همین‌جا هم که سر پا مانده به همت دوستان و کادرفنی بوده وگرنه باید بلاهای بدتری بر سر این تیم می‌آمد.

گفت‌وگوی کاظم اولیایی با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید:

* استقلال در این فصل هم مثل فصل‌گذشته ناکام ماند. دلیل این نزول شدید چیست؟

فکر می‌کنم تا همین جای کار هم که استقلال سر پا مانده بود به همت دوستان و کادرفنی‌اش بود وگرنه باید بلاهای بدتری سر استقلال می‌آمد.

* چرا؟

چون باشگاهی که 70 سال سابقه دارد را سر چهار راه گذاشتند و چوب حراج بر سر آن می‌زنند. هر روز یک مدیر و یک مدیرعامل برای استقلال می‌گذارند و در اتاق دربسته تدبیر می‌کنند تا یک باشگاه 70 ساله را نابود کنند.

* اما بحث بر سر خصوصی‌سازی است و شما حرف از حراج می‌زنید؟

کجای دنیا برندی مثل استقلال و پرسپولیس را این‌گونه خصوصی می‌کنند؟ اینها استقلال و پرسپولیس را به حراج می‌گذارند و می‌خواهند فقط از آنها پول در آورند در حالی‌که فوتبال یک مقوله فرهنگی است چون شادابی، نشاط و نیاز جوان‌ها و مردم جامعه و پر کردن اوقات فراغت جوان‌ها از راه فوتبال است. حالا ما ابزار شادابی را اشتباه گرفته‌ایم و می‌خواهیم از آن پول درآوریم و ادعا داریم چون نمی‌توانیم به آنها پول بدهیم. می‌خواهیم از آنها پول درآوریم.

* یعنی مخالف خصوصی‌سازی هستید؟

در اینکه ورزش قهرمانی ما باید خصوصی‌ شود شکی نیست اما این کاری که آقایان می‌کنند از سر باز کردن است و خصوصی‌سازی نیست. خصوصی‌سازی یک فرآیندی دارد که باید طی شود. جالب اینکه وزارت‌نفت حق دارد تیم‌های مختلف داشته باشد اما وزارت‌ورزش که مسئولیت آن تیمداری است نباید به ورزش کمک کند. این چه قانونی است؟ این چه تدبیری است؟ چه جای امیدی است؟ ما باید در جامعه امید ایجاد کنیم.

* قلعه‌نویی در ناکامی‌های استقلال چقدر مقصر بوده؟

در موفقیت یک تیم همه عوامل سهیم هستند و وقتی تیمی موفق نمی‌شود همه به اندازه خودشان مقصر هستند. اگر مسائل را ارزیابی کنیم نقش سرمربی 20 درصد است و 80 درصد مسائل در اختیار سرمربی نیست. ما همه اینها را مثل پشتیبانی و لجستیک گرفته‌ایم و می‌خواهیم فنی برخورد کنیم. در صورتی که عوامل مختلف در موفقیت یک تیم دخیل است.

* عده‌ای معتقدند دوران قلعه‌نویی تمام شده؛ نظر شما چیست؟

برخی از دوستان حدود قلعه‌نویی را رعایت نمی‌کنند، بعضی‌ها قلعه‌نویی را بزرگتر از آنچه که هست می‌نامند که دردسر درست می‌کنند و برخی هم می‌گویند او تمام شده که بی‌انصافی است. قلعه‌نویی مربی بزرگی است اما ضعف‌هایی دارد که باید برطرف و تقویت شود.

* با ادامه کار قلعه نویی در استقلال موافق هستید؟

اصلاً اول باید تکلیف مالکیت استقلال روشن شود و اینکه با چه دیدی می‌خواهند تیم را ببندند. یکی از ضعف‌های بزرگ استقلال در سال‌های اخیر عدم تشکیل کمیته‌فنی قوی بوده است. باید یک کمیته‌فنی قوی که طمع سرمربیگری تیم را نداشته باشند تشکیل شود تا کار سرمربی را ارزیابی کنند و در مورد آینده سرمربی تیم نظر بدهند.

کد خبر : ۲۷۷۸۷۲