خبرگزاری کار ایران

وحید مرادی: موتا کمتر از مربیان بزرگ جهان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۴۶۰

هرچند نام او پرآوازه نیست اما مهر تأیید برناردو رزنده روی کار دستیار قدیمی‌اش، روی دیگری از سکه موتا را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، و سرانجام مائوریسیو موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد. مردی 61 ساله از سرزمین قهوه. مربی‌ای که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. آن هم 57 روز بعد از جلسات مستمر اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال. موتا که سابقه دستیاری فیلیپ بلین و برناردو رزنده را در تیم‌های ملی فرانسه و برزیل داشته، حالا اپیسنتر - پودولیانی تیم سوم لیگ اوکراین را کوچ می‌کند. هرچند نام او پرآوازه نیست اما مهر تأیید برناردو رزنده روی کار دستیار قدیمی‌اش، روی دیگری از سکه موتا را نشان می‌دهد. وحید مرادی سرپرست فدراسیون والیبال او را کمتر از بقیه گزینه‌های مطرح نمی‌داند: «موتا پائز مرد شریفی است و کمتر از بقیه مربیان بزرگ نیست و حتی سوابق بهتری از یکسری مربیان دهان پر کن دارد. شک نکنید او ولاسکوی برزیل است و حتی رزنده هم او را تمجید کرده و مربی ضعیفی نیست.»

چطور بعد از مربیان مطرح، فدراسیون با موریس موتا به توافق رسید؟

ما با حدود 20 مربی مذاکره کردیم، بار اول با لورنزتی به توافق رسیدیم اما با شیطنت داخلی‌ها او منصرف شد یا با چند مربی دیگر هم به خاطر همین شرایط به توافق نرسیدیم. با این حال ما مذاکرات را ادامه دادیم و به 5 گزینه رسیدیم که اطلاعات آنها را به اعضای کمیته فنی دادیم و از آنها خواستیم اسامی محرمانه بماند تا اتفاقی که برای گزینه‌های قبلی افتاد، برای این دو نفر تکرار نشود. کمیته فنی رأی به جولیانی و موتا داد و ما با هر دو مذاکره را ادامه دادیم، اما با جولیانی به توافق نرسیدیم. همزمان با موتا هم مذاکره داشتیم که او استقبال کرد و به توافق رسیدیم.

سر مسائل مالی با جولیانی به توافق نرسیدید؟

در واقع ایجنت جولیانی سنگ می‌انداخت. او می‌گفت جولیانی با مودنا قرارداد دارد و نمی‌تواند به ایران بیاید، هر چقدر من و همکارانم با او صحبت کردیم هم جواب منفی بود. حتی من شخصاً با جولیانی تلفنی صحبت کردم و او گفت هر چه ایجنتم بگوید، اما صحبت‌های‌شان نشان می‌داد او و ایجنتش اصلاً با هم هماهنگ نیستند. ایجنت او آخر سر عدد و رقمی برای قرارداد گفت که حتی بالاتر از قرارداد مربیان تاپ دنیا بود. آنها می‌دانستند که نمی‌توانند بیاید، بنابراین رقمی را مطرح کردند که تنها بگویند ما جواب داده‌ایم.

شما قبلاً روی شاخصه ذهن برنده سرمربی خیلی تأکید داشتید، موتا این شاخصه را دارد؟

موتا خیلی با انگیزه است و دقیقاً ذهن برنده دارد و سابقه‌اش هم درخشان است. او سرمربی تیم ملی زنان فرانسه بوده و چندین بار هم تیمش در لیگ فرانسه قهرمان شده، حتی در خیلی از بازی‌ها که فیلیپ بلین سرمربی تیم مقابل بوده از 10 بازی، 9 بازی را برنده شده است. او سابقه درخشانی در باشگاه پاناسونیک ژاپن هم دارد، تیمی که کوبیاک هم در آن بازی می‌کند و کوبیاک هم او را مربی بزرگی می‌داند. حتی تیلیه سرمربی سابق فرانسه هم نتوانست نتیجه او را برای پاناسونیک تکرار کند.

اما خیلی‌ها این اسم را در حد مربیان بزرگ نمی‌دانند.

اسم‌ها قرار نیست برای ما کاری کنند. کیفیت مربی تأثیرگذار است و همین موضوع قرار است تیم را به شرایط مطلوب برساند. شما حضور برناردو رزنده را در تیم ملی فرانسه به یاد بیاورید؛ آیا موفق بود؟ انتخاب سرمربی، یک هندوانه در بسته است و تضمینی برای موفقیت او وجود ندارد. موتا پائز مرد شریفی است که کمتر از بقیه مربیان بزرگ نیست و حتی سوابق بهتری از یکسری مربیان دهان پر‌کن دارد، اما او برخلاف بقیه بدون هیاهو کار می‌کند. او ولاسکوی برزیل است و حتی رزنده هم او را تمجید کرده است. بنابراین دوستان فکر نکنند موریس موتا پائز مربی ضعیفی است. همه امید ما این است که تیم ملی با سرمربی جدید به المپیک پاریس صعود کند.

موتا قول  سهمیه المپیک را داده؟

قول دادن در ورزش حرفه‌ای نیست. اما ذهن برنده یکی از شاخصه‌های ما برای انتخاب سرمربی بود. اینکه یک مربی چقدر دوست دارد بجنگد. موتا خیلی خیلی انگیزه دارد، مسأله‌ای که خیلی به کار تیم ما می‌آید. موتا درباره شانس سهمیه المپیک می‌گفت خیلی سخت است اما باید هر کاری کنیم تا به المپیک برویم. ما باید برای المپیک بجنگیم.

در قرارداد موتا آمده به شرط رضایت طرفین بعد از المپیک 2024 پاریس، می‌توانند 2+2 تمدید شود. 26 اسفندماه رئیس جدید فدراسیون انتخاب می‌شود، با آمدن رئیس جدید قرارداد او هوا نمی‌شود؟

دقیقاً در قراردادش آمده با پایان قرارداد چهار ماهه اگر دو طرف به توافق برسند می‌توانند تا المپیک لس‌آنجلس قرارداد 2+ 2 امضا کنند. در واقع این قرارداد حقوقی است و وحید مرادی آن را به عنوان یک فرد امضا نکرده است و به عنوان کسی که مسئولیت اداری دارد، امضا کرده و هر کسی رئیس فدراسیون شود باید پای قرارداد بایستد.

تکلیف دستیاران سرمربی جدید چه می‌شود؟

موتا یک دستیار و یک مربی بدنساز با خودش می‌آورد و دستیار ایرانی و آنالیزور ایرانی هم به او معرفی می‌شود.

او برنامه‌هایش را برای تیم ملی به فدراسیون داده است؟

یک برنامه‌ای تنظیم کرده که در آن برنامه اردوی قبل از لیگ ملت‌ها و بازی‌های تدارکاتی مشخص شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز