خبرگزاری کار ایران

فوتبال رو به افول ایران در خطری بزرگ

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۴۴۶

فوتبال ایران درخطر عقب افتادگی از آسیا قرار گرفته و رو به افول است.

به گزارش ایلنا، مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲3‌-‌۲4 هفته گذشته با برگزاری دیدارهای هفته آخر به پایان رسید و از فوتبال ایران تنها سپاهان توانست به‌عنوان یکی از برترین تیم‌های دوم به مرحله یک‌هشتم نهایی راه پیدا کند.

فرمت جدید لیگ قهرمانان و برگزاری مسابقات در ۱۰ گروه (۵ شرق و ۵ غرب) باعث آن شده تا همه تیم‌های دوم امکان راهیابی به مرحله بعد را نداشته باشند و تنها ۳ تیم از ۵ تیم دوم به‌عنوان برترین‌ها بتوانند در کنار ۵ تیم صدرنشین، ۸ تیم راه‌یافته به مرحله حذفی از شرق یا غرب آسیا را بسازند.

در عین ناباوری اما سهم فوتبال ایران از این تیم‌ها فقط یکی بوده؛ آن هم در شرایطی که ۱+۳ نماینده در این تورنمنت داشته. سپاهان، نساجی، پرسپولیس و تراکتور، تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان بوده‌اند که از این جمع فقط و فقط سپاهان موفق به راهیابی به دور بعد حذفی شد.

شاید اگر ماجراهای عجیب ‌و غریب ورزشگاه نقش‌جهان و باخت ۳ بر صفر سپاهان مقابل الاتحاد عربستان وجود نداشت، اکنون سپاهان به‌عنوان تیم نخست گروه به مرحله بعد می‌رفت اما این فرضیه هم در افزایش تعداد تیم‌های ایرانی چندان تأثیری نمی‌گذاشت، چرا که نساجی و پرسپولیس به خودشان باختند و تراکتور هم که در پلی‌آف حذف شده بود.

تیم‌های الهلال، النصر، الفیحا و الاتحاد از عربستان‌ سعودی، نوبهار و نسف‌قارشی از ازبکستان، العین از امارات و سپاهان هم از ایران تیم‌های صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان لقب گرفتند. عربستان ‌سعودی با ۴ نماینده از مجموع ۸ تیم صعود کننده، آمار رشک‌برانگیز ۵۰ درصدی از تیم‌های مرحله یک‌هشتم نهایی (منطقه غرب) را به خود اختصاص داده ‌است.

فرقی هم ندارد از پرسپولیس که تاکنون ۲ بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده تا نساجی که برای نخستین بار به لیگ قهرمانان صعود کرده؛ با شرایطی متفاوت اما در نهایت حذف شدند تا فوتبال ورشکسته و رو به افول ایران آن هم برابر فوتبال صعودی و رو به ‌رشد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی ازبکستان نمایان‌تر شده باشد.

افت کیفی و کمی فوتبال ایران از آنجا مشخص‌تر است که سعودی‌ها و سایر رقبا با جذب ستاره‌های بزرگ و مربیان کاربلد، سطح فوتبال باشگاهی خود را از آسیا فراتر برده‌اند و این‌جا هنوز در گیر و دار نصب VAR، تجهیز سکوهای یک ورزشگاه یا ترمیم چمن 20 ساله ورزشگاه دیگر آن هم دقیقاً در زمان بازی‌های مهم هستیم.

لیگ قهرمانان امسال نشان داده تا چه حد سطح فوتبال باشگاهی کشورمان از سطح آسیا عقب مانده و اگر دست نجنبانیم، این فوتبال بدون درآمدزایی و فقط با صرف هزینه دیگر نمی‌تواند حتی در لیگ قهرمانان حاضر باشد؛ بخصوص آنکه لیگ نخبگان با شرایطی متفاوت در راه خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز