خبرگزاری کار ایران

پایان تلخ تیم ملی والیال: کمیته فنی فرمالیته بود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۱۱۵

سید امیر حسینی، سرمربی تیم والیبال سایپا، معتقد است کمیته فنی تیم ملی والیبال این بار فرمالیته نبود.

به گزارش ایلنا، تیم ملی والیبال با اینکه شروع خوبی با کادر تمام ایرانی داشت، اما پایانش تلخ بود. هدف تکرار سهمیه المپیک این بار با کادر ایرانی بود، اما نشد. دیگر خبری از بازی‌های دلچسب نبود؛ حاشیه در تیم ملی بیداد می‌کرد تا جایی که والیبال جایگاه سابقش را بین مردم نداشت. با این اتفاقات محمدرضا داورزنی دوباره پای مربیان خارجی را وسط کشید. به همین خاطر هفته قبل اولین جلسه کمیته فنی برگزار شد تا کارشناسان با همفکری هم بهترین تصمیم را بگیرند.

جلسه‌ای که از نسل طلایی والیبال؛ علیرضا نادی، سید امیر حسینی و فرهاد نظری افشار هم حضور داشتند. همه حرف‌هایشان را زدند؛ از کم و کاستی‌ها گفتند و ایرادات. اما آنها خوشبین هستند تا تیم به رغم کار سخت دوباره سال آینده با هت‌تریک، بلیت المپیک پاریس را بگیرد. کمیته فنی البته 10 روزی به رئیس فدراسیون مهلت داده تا از بین گزینه‌هایش 4،3 کاندیدای اصلی‌اش را انتخاب کند و در جلسه بعدی با بررسی رزومه، به بهترین گزینه برای سپردن نیمکت تیم ملی رأی دهند.

سید امیر حسینی، سرمربی تیم والیبال سایپا، معتقد است کمیته فنی این بار فرمالیته نبود. او برای اولین بار به کمیته فنی دعوت شد تا مثل بقیه اعضا نظراتش درباره عملکرد تیم ملی، ضعف‌ها و قوت‌های کادر فنی و انتخاب سرمربی جدید را بدهد. با اینکه بسیاری از اهالی والیبال معتقدند کمیته فنی فدراسیون والیبال فرمالیته است و داورزنی تنها برای تأیید تصمیماتش کمیته فنی را ایجاد کرده اما سرمربی تیم والیبال سایپا چنین چیزی را قبول ندارد: «این جلسه کمیته فنی با جلسات دیگر فرق می‌کرد و واقعاً فرمالیته نبود. همه آنهایی که آمده بودند، حرف‌هایشان را راحت، خیلی صریح و بدون رودربایستی زدند. داورزنی هم راحت حرف‌ها را پذیرفت. به نظرم راهکار خوبی برای تیم ملی پیدا می‌شود.»

به نظر او این بار بهترین مربی انتخاب می‌شود: «احساسم این است که این بار فدراسیون بهترین را برای تیم ملی انتخاب می‌کند. البته کمیته فنی مهلت 10 روزه به داورزنی داده تا از بین لیستی که دارد، 4،3 گزینه اصلی‌اش را انتخاب کند و با اولویت‌بندی در جلسه بعدی با بررسی رزومه و برنامه‌هایشان، سرمربی جدید را معرفی کنیم. البته در جلسه اول درباره هیچ گزینه سرمربیگری تیم ملی حرفی زده نشد.»

حسینی تنها کادر فنی را عامل ناکامی تیم ملی نمی‌داند: «به نظرم ضعف‌های کادرفنی، بازیکنان و فدراسیون در ناکامی تیم تأثیر داشت و تنها کادر فنی، بازیکن یا فدراسیون مقصر نبودند. حتی جامعه والیبال هم از این قضیه مستثنی نبود. به هر حال مشکلاتی وجود داشت که اجازه نداد والیبال به جایگاه مد نظرش برسد.»

او هم موافق این مسأله است که تیم ملی سال آینده برای تکرار سهمیه المپیک 2024 پاریس کار راحتی ندارد: «شک نکنید تیم ملی برای هت‌تریک سهمیه المپیک کار خیلی سختی دارد؛ حتی روی کاغذ. اما فراموش نکنید که ایرانی‌ها کارهای سخت را بهتر انجام می‌دهند تا کارهای راحت. فدراسیون و بازیکنان به جایی رسیده‌اند که می‌خواهند دوباره والیبال به روزهای اوجش برگردد.»

عضو کمیته فنی فدراسیون، دلیل انتخاب مربی بدون تیم را به فرصت برای کار در تیم ملی ربط می‌دهد: «هر مربی انتخاب شود باید خیلی زود دست به کار شود، به همین دلیل داورزنی دنبال مربی آزاد است تا به محض امضای قرارداد، کار را با رصد بازیکنان در لیگ ایران و لژیونرها در لیگ اروپا شروع کند. او باید همه بازیکنان را زیر نظر بگیرد تا لیستش را با بهترین‌ها ببندد.»

طولانی شدن لیگ هر چند کمک می‌کند بازیکنان آماده وارد اردوی تیم ملی شوند، اما کار را برای سرمربی جدید سخت می‌کند، مگر اینکه به گفته حسینی با مربیان تیم‌های لیگ برتری تعامل کند: «اگر مربی جدید از حالا بیاید و در لیگ بازیکنان ملی‌پوش و لژیونرها را بشناسد، باعث می‌شود بازیکنان مدنظرش را طبق برنامه‌اش انتخاب کند. بدون شک سرمربی باید برنامه‌ریزی کند، مثل ولاسکو که تمرین تیم‌ها را از نزدیک می‌دید و قبل از لیگ به مربیان تیم‌ها راهکار می‌داد تا تمرینات تیم‌ها یکسان شود. به نظرم مربی جدید هم باید آموزش‌های کوچک به مربیان بدهد تا بازیکنان یکپارچه آماده شوند. در واقع باشگاه‌ها باید با برنامه سرمربی جدید بازیکنان را از لحاظ بدنی آماده کنند و تحت کنترل او باشند. حتی دستیارانش را هم باید خیلی زود انتخاب کند تا اطلاعات کامل درباره بازیکنان را به او بدهند. اگر کار طبق برنامه منسجم پیش برود در همین زمان کم هم کار در می‌آید.»

البته سرمربی والیبال سایپا پیشنهاد راه‌اندازی سازمان تیم‌های ملی را هم می‌دهد: «به نظرم بهتر است از همین حالا سازمان تیم‌های ملی برای کمک به تیم ملی راه‌اندازی شود. سازمان تیم‌های ملی در این چند ماه می‌تواند کمک بزرگی به سرمربی جدید برای صعود تیم به المپیک کند.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز