خبرگزاری کار ایران

اولیایی: منفعت فردی به رای گیری فدراسیون فوتبال زیان می‌رساند/ فیرپلی؟ از صنعت و معدن که نباید برای فوتبال هزینه شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۷۴۵

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران گفت: قانون می‌گوید شما باید از فوتبال درآمدزایی کنید و همان را در فوتبال هزینه کنید؛ متاسفانه در کشور از معدن، صنعت و موارد مختلف در فوتبال هزینه می‌کنند.

کاظم اولیایی در گفتگو با ایلنا، در خصوص ارزیابی از آخرین شرایط انتخاباتی فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: شرایط پیش آمده پیرامون فدراسیون فوتبال اصلاً خوب نیست. تمرین دموکراسی در فوتبال با شکست مواجه شد. فوتبال می‌توانست به عنوان پیشتاز رشته‌ها دیگر ورزش خودش را مطرح کرد. 

او ادامه داد: متاسفانه این حواشی در سال منتهی به جام جهانی و در بدترین زمان به وجود آمد. سطح دانش و بینش اعضای مجمع به حدی باشد که بهترین انتخابات را برگزار کرده و بهترین‌ها را برای مدیریت فدراسیون فوتبال انتخاب کنیم. رییس فدراسیون فوتبال باید ویژگی‌هایی داشته باشد که زیر مجموعه‌اش را بتواند مدیریت وهماهنگ کند. توان مدیریت کلان اداره فوتبال نیازمند مدیران توانمند و آشنا به شرایط مدیریت در فوتبال باشد. 

مدیر عامل سابق استقلال درباره اینکه چه کاری انجام دهیم که با تغییر افراد برنامه فدراسیون تغییر نکند، تصریح کرد: اصل تلاش فیفا بر همین موضوع ات. فدراسیون‌ها اساسنامه‌ای دارند که بیشتر موارد آن مشترک است. چند درصد ناچیز آن در کشورها قابل تغییر است. استراتژی مقید به قانون و اساسنامه مورد تائید فیفا راه پیشرفت است. برای مثال یکسری کارشناسان فوتبال جهان برای رونق بیشتر فوتبال پیشنهاد داشتند جام جهانی را 2 سال یکبار برگزار کنند اما بر اساس استراتژی جدید فیفا  اعتبار بخشی به مسابقات باشگاهی  در سطح  کشورها و قاره‌ها وجهانی  جایگزین آن شد و در نتیجه توانمندسازی باشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و بحث استاندار‌سازی باشگاه‌ها در دنیا در حال حاضر  مورد توجه است که متاسفانه در کشور ما کمترین توجه به آن نمی‌شود و در آینده مشکلات و زیان بسیاری خواهیم کرد.

اولیایی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به باشگاهای خصوصی و دولتی برای تیمداری از طریق رییس فدراسیون کمک کرد: ما باید به مسابقات باشگاه اعتبار ببخشیم. در ماده 58 اساسنامه استانداردهای جهانی تعریف شده است که تیم‌های مختلف لیگ برتری، دسته یک و دو حتی سه چه استانداردهایی باید داشته باشند و بر اساس آن مجوز حضور در مسابقات را بگیرند. در این شرایط تیمداری نهاد دولتی و خصوصی برابر است و کسی نسبت به دیگری رانتی یا تفاوتی ندارد.

وی افزود: برای مثال قانون فیرپلی مالی در سال 2010 یا 2011 توسط فیفا مصوب شد. یوفا آن را در سال 2015 اجرا کرد. این قانون می‌گوید شما باید از فوتبال درآمدزایی کنید و همان را در فوتبال هزینه کنید. این موضوع نیازمند توان مدیریتی و برنامه‌ریزی است، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل ضعف مدیریت نمی‌توانند چنین کاری را انجام بدهند و از معدن، صنعت و موارد مختلف در فوتبال هزینه می ‌کنند. مشکل ما این است که نمی خواهیم قانون مصوب فیفا یعنی اساسنامه را اجرا کنیم. 

مدیر عامل سابق استقلال در خصوص ثبت نام دیر هنگام بعضی کاندیدا و کنار گذاشته شدن آنها از انتخابات، عنوان کرد: برای حضور در هر انتخاباتی یکسری شرایط اولیه‌ای وجود دارد. در انتخابات فدراسیون فوتبال یک کاندید نیازمند تمایل و رای حداقل 5 عضو مجمع فدراسیون فوتبال است. اما متاسفانه یکسری با درک نادرست از قانون، ابتدا در انتخابات ثبت نام می‌کنند و بعد به دنبال رای مجمع می‌روند. در حالی که اگر رای حداقلی اعضای مجمع را داشته باشند دیگر فرقی نمی کند در ثانیه اول یا آخر ثبت نام کنند کارشان درست انجام می شود. 

اولیایی پیرامون کاندیدای فعلی فدراسیون فوتبال و ارزیابی اش از شرایط این انتخابات اظهار داشت: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی برای آموزش ورشد مدیر ارشد در فوتبال نداشتیم. هر کدام مدیرانی که نامشان مطرح است می توانند بخشی از فوتبال را اداره کنند. این افراد  باید با هم به صورت تیمی(تیم ورک) همکاری کنند درست مثل یک تیم فوتبال در زمین و هر کس در پست خودش و با یاری و همکاری اعضای تیمش. فوتبال در حال حاضر یکی از تفریحات جوانان و عامه مردم است و این مدیران در صورت همکاری با یکدیگر می توانند شادی را به مردم هدیه بدهند. 

وی با اشاره به اعضای مجمع و آرایشان در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، تصریح کرد: آن‌ها باید به خرد جمعی توجه کنند. ضمن اینکه اعضای مجمع فکر می‌کنند رای آنها حقیقی و فردی است در صورتی که حقوقی است. برای نمونه رییس هیات فوتبال یک استان باید رای خود را در هیات فوتبال استانش به مشورت بگذارد و با دلیلی روشن فرد مورد نظرش را انتخاب کند. یا اینکه مدیرعامل یک باشگاه باید با نظر دیگر اعضای هیات مدیره باشگاه تصمیم بگیرد. وقتی انتخاب فردی باشد بحث منفعت فردی و مواردی مطرح می شود  که متاسفانه  در این دوره انتخابات  ضرر و زیان آن به فوتبال  وارد شد. درضمن به رسمیت شناختن تشکل‌های  تخصصی  می‌تواند به انتخاب اصلح و واجد شرایط کمک کند.

 

گفتگو از: وحید مرادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز