خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

کارگران به عدم خودباروری دچار شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۳۰۳

وقتی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف که تابع دستگاه قضایی هستند در رسیدگی به مسئله قراردادهای سفید امضا ناتوان‌هستند چگونه ممکن است که کار‌شناسان دادگستری بتوانند به این مسئله رسیدگی کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کارگران ایرانی در حالی دچار عدم خودباوری شده‌اند که می‌توانند با حضور در عرصه اجتماعی امنیت شغلی خود را تامین کرده و علاوه بر آن قوانینی که حافظ سرمایه در برابر جان کارگر است را تغییر دهند.

«حسن صادقی» درهمایش اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد ضمن گرامی داشت روز کارگر و جنبش اول ماه مه، از نگاه بسته، خشن و بازدارنده قوانین به طبقه کارگر انتقاد کرد.

وی با بابیان اینکه جامعه کارگری باید برای برون رفت از وضعیت کنونی عملکرد تاریخی جنبش‌های کارگری ایران جهان را مطالعه کند، یادآور شد: دستاورد اعتراضات کارگر آمریکا در روز اول ماه مه سال ۱۸۹۶ باعثشد تا امروز جهان سرمایه‌داری حاضر به پذیرش روز جهانی کارگر در تقویم‌های سالیانه شود.

معاون دبیر کل خانه کارگر ادامه داد: تغییر روابط ناعادلانه‌ای که امروز به واسطه اجرای قوانین نادرست در بازار کار کشور وجود دارد تنها از طریق پیگیری‌های صنفی مقدور است و در این بین کارگران جوان به عنوان بدنه اصلی طبقه کار نقش ویژه‌ای برعهده دارند.

صادقی با بیان اینکه بی‌تفاوتی کارگران خیانت به فرزندان و نسل بعدی آن‌ها ست گفت: ما نمی‌گوییم قراردادهای موقت به کلی حذف شوند اما همه حرف ما این است که چرا در بازار کار ایران بابت انجام مشاغلی که جنبه مستمر دارند با کارگران بصورت موقت قرارداد امضا می‌کنند.

این فعال کارگری با انتقاد از سخنان وزیر کار درخصوص واگذاری بررسی اصالت قراردادهای کار به کار‌شناسان دادگستری، گفت: وقتی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف که هر دو به نوعی تابع دستگاه قضایی هستند در رسیدگی به مسئله قراردادهای سفید امضا ناتوان بوده‌اند چگونه ممکن است که کار‌شناسان دادگستری بتوانند به این مسئله رسیدگی کنند.

وی بابیان اینکه کارگران باید در این مورد دولت و به ویژه مسئولان وزارت کار را مطلع کنند، گفت یاد آور شد: دستورالعمل اخیر وزیر کار با تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار که به نحوه انعقاد قراردادهای موقت کار اشاره دارد مغایر است و در عمل بر سرنوشت کارگران تاثیری ندارد.

صادقی در ادامه گفت: بیش از ۲۱ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و د تمام این سال‌ها هیچ دولتی حاضر به اجرای کامل مواد این قانون نشده است و این درحالی است طبق همین قانون دولت می‌بایست ظرف ۶ ماه آیین نامه اجرایی کلیه مفاد این قانو را تصویب می‌کرد.

به گفته صادقی چنانچه آیین نامه مربوط به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار در خصوص تمیز دادن کار استمراری از کارغیر استمراری تصویب شود دیگرهیچ کارفرمایی نمی‌تواند از قرار دادهای موقت سوءاستفاده کند.

وی در ادامه جایگزین کردن سیستم فعلی را باروابط کار محکم در خیزش طبقه کارگر و پیشروی کارگران جوان با هدف رسیدگی به مطالباتشان دانست.

وی با انتقاد از نگاه بسته، خشن و بازدارنده قوانین به طبقه کارگر عنوان کرد: کارگران ایرانی در حالی دچار عدم خودباوری شده‌اند که می‌توانند با حضور در عرصه اجتماعی امنیت شغلی خود را تامین کرده و قوانینی که حافظ سرمایه در برابر جان کارگر است را تغییر دهند.

صادقی با بیان اینکه بی‌تفاوتی کارگران خیانت به فرزندان و نسل بعدی آن‌ها ست گفت: ما نمی‌گوییم قراردادهای موقت به کلی حذف شوند امادر عرصه روابط کار ایران از قرارد ادهای موقت به نفع کارگران سوءاستفاده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز