خبرگزاری کار ایران

نمایشی از انسان‌ها در گرداب کلمات

کد خبر : ۲۵۰۱۲۰

نمایشگاه نقاشی‌های احمدزاده؛ مجموعه‌ای از کلمات برجسته شده در ابعادی بزرگ به شکلی پیکروار است که در تقابل با سوژه تابلو‌ها کار شده‌‌اند و به نوعی که هماهنگی فرمی و مفهومی با اثر دارد.

پس از چهار سال، تازه‌ترین نقاشی‌های سعید احمدزاده در قالب یک نمایش انفرادى در گالری شکوه روى دیوار رفت.

به گزارش ایلنا؛ «حدود مجاز» عنوان این مجموعه است که پنجمین نمایشگاه انفرادی احمدزاده محسوب مى‌شود؛ او در این نمایشگاه با ترکیب عناصر پاپ و فیگورهای انسانى ۱۰ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد بزرگ ارائه داده است که نوعی پارادوکس و تناقض را انعکاس می‌دهند.

احمدزاده درباره آثار تازه‌اش مى‌گوید: این نقاشی‌ها در ادامه مجموعه آثاری است که در طول پنج سال اخیر بر روی آن متمرکز بوده‌ام با این تفاوت که در مجموعه «حدود مجاز» تغییراتی به لحاظ ساختار و ترکیب بوجود آمده است. در این مجموعه از کلماتی برجسته شده در ابعادی بزرگ به شکلی پیکروار بهره گرفته‌ام که در تقابل با سوژه تابلو‌ها کار شده‌اند به نوعی که هماهنگی فرمی و مفهومی با اثر دارد.

پس زمینه این تابلو‌ها همه سفید هستند و فیگورهای انسانی در مرکز تابلو‌ها خودنمایی می‌کنند، گویی هنرمند قصد دارد به این شکل توجه مخاطب را به کنش فیگور‌ها جلب کند و کاری کند تا مخاطب چشم در چشم کاراکترهاى نقاشى‌ها شود؛ احمدزاده معتقد است: به خاطر استفاده از کلمات درشت نمایى شده فضا ایجاب کرده که او تا اندازه‌ای در بازنمایى اتمسفر اثر رویکردى می‌نى مالیستى و کمینه شده رفتار کند، به همین دلیل تمامی پس زمینه‌ها را برخلاف آثار قبلی‌اش که دارای رنگ و فرم بودند و ماجراهای زیادی در آن اتفاق می‌افتاد، سفید گرفته است.

کلماتی که او در این تابلو‌ها استفاده کرده در بعضی آثار تا اندازه‌ای درشت شده‌اند که دفرمه شده و ناخوانا هستند، اما در بعضی آثار این کلمات خوانا هستند، او در واقع سعی کرده این کلمات به لحاظ فرم و محتوا با اثر همخوانی داشته باشند، برای مثال در چند تابلو دو لتی از کلماتی متناقض چون تاریکی و روشنایی استفاده کرده است، در این آثار هنرمند تناقضات مد نظرش را بیشتر نشان داده و فیگورهایی را به تصویر کشیده است که یا روبرو به هم ایستاده‌اند و یا به بیرون از تابلو به مخاطبان نگاه می‌کنند. هنرمند با ترسیم این تناقضات ارجاعی به تضاد‌ها و تابوهای اجتماعی اشاره دارد. در واقع ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها از جایگاه فیگورهای انسانی آثار وى قابل نقد و بررسى می‌شود.

احمدزاده در مورد مراحل خلق آثارش گفت: در این آثار چینش انجام می‌شود به این شکل که از قبل به صورت یک متن نوشتاری همه چیز را در نظر می‌گیرم، فیگور‌ها می‌ایستند و فرمی که می‌خواهم را از قبل صحنه‌پردازی می‌کنم. سپس عکاسی کرده و بک راند کار را بر روی آن مونتاژ می‌کنم و در آخر آن را بر روی بوم به تصویر می‌کشم. در این آثار بداهگی اتفاق نمی‌افتد و بر روی قرارگیری فیگور‌ها، ترکیب بندی آن‌ها، سایز نوشته‌ها و… از قبل فکر شده و همه چیز را از پیش طراحى و چیدمان مى‌کنم.

سعید احمدزاده کار‌شناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس تهران دارد، او مدرس دانشگاه است و «حدود مجاز» پنجمین نمایشگاه انفرادی‌اش محسوب می‌شود. وی تاکنون در بیش از ۴٠ نمایشگاه گروهی در ایران، فرانسه، دوبی شرکت داشته است. حضور در حراج کریستیز دوبی در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و همچنین شرکت در حراج تهران در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه نقاشی‌های سعید احمدزاده تا چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۳ در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه(به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز