خبرگزاری کار ایران

رونمایی از گزیده آثار منوچهر نیازى درهفتاد و هشت سالگى‌اش

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۰۲۳

گزیده نقاشى‌هاى منوچهر نیازى شامل آثار۶٠ سال فعالیت هنری او در کتابی منتشر و همزمان با جشن تولد هفتاد و هشت سالگى او رونمایى می‌شود.

گالرى مژده کتاب گزیده نقاشى‌هاى منوچهر نیازى مشتمل بر آثار۶٠ سال فعالیت هنری ایشان را به زیور طبع آراسته است که همزمان با جشن تولد هفتاد و هشت سالگى استاد در مجموعه برنامه‌های تولد ماه موزه امام على، عصر جمعه ١٢ دى ماه رونمایى می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ مژده طباطبایى(مدیر گالرى مژده) با اعلام خبر فوق گفت: استاد نیازى یکى از معدود بازماندگان نقاشى رمانتیک هاى مدرن گرای هنر ایران‌اند که شش دهه پرثمر را در تاریخ نقاشى کشورمان به یادگار دارند؛ حضور آثارش در موزه هاى معتبر دنیا و مجموعه هاى خصوصى مهمى مانند دیوید راکفلر موید این نکته است. حق اینست که با نشر این تلاش مستمر، نسل امروز از این سرمایه هاى بزرگ ملى بهره‌مند گردند.

او افزود: «خیزش خیال» عنوان این کتاب ٨٨ صفحه اى تمام رنگى - فارسى انگلیسى است که روند کارى و نیز نگرش هنرى استاد نیازى در طول۶٠ سال را با زبان نقاشى مرور مى کند؛ دیگر نکته مهم این کتاب ارائه یک تابلو از ایشان است که در گنجینه موزه هنرهاى معاصر تهران نگهدارى مى شود و کمتر نمایش عمومى داشته است.

طباطبایى افزود: در کنار آیین رونمایى کتاب و جشن تولد استاد نیازى در سلسله برنامه‌هاى تولد ماه موزه امام على، گزیده‌اى از آثار ایشان تا چهارشنبه ١٧ دى ماه روى دیوارهای این موزه جهت بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد.

مدیر گالرى مژده با قدردانى از حمایت‌هاى معنوى موزه هنرهاى معاصر تهران، سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران، موزه هنرهاى دینى امام على(ع) و موسسه توسعه هنرهای تجسمى ابراز امیدوارى کرد؛ مستندسازى در قالب فیلم و چاپ و انتشار کتب مجموعه آثار بزرگان هنر کشورمان به یک رویه مستمر بدل شود تا نسل امروز و آینده از پشتوانه‌هاى سترگ فرهنگى هنرى خود آگاهى یابند.

منوچهر نیازی متولد ١٣١۵ تبریز است. از ١۴ سالگی نزد استادانی چون اصغر پتگر، حسین شیخ، محمود اولیا و احمد اسفندیاری به یادگیری هنر نقاشی پرداخت. پس از آن وارد هنرستان کمال الملک شد و مدت شش سال زیر نظر اساتیدی چون: ویشکایی، حالتی، حسین بهزاد و داوودی حرفه نقاشی را ادامه داد. او همچنین هنر مدرن را زیرنظر جلیل ضیاپور، ترکیب‌بندی را نزد منوچهر شیبانی و تاریخ هنر و دنیای رنگ را از هوشنگ سیحون فراگرفت. او در این دوران مراحل رشد و کمال را سپری و آثار ارزشمندی خلق کرد. آثاری که در نمایشگاه‌های فردی و گروهی به نمایش درمی‌آمد توجه منتقدین و مجموعه‌داران را به خود جلب می‌نمود. به گونه‌اى که تعدادی از این آثار برای موزه هنرهای معاصر خریداری شده است.

دور دوم زندگی و آثار منوچهرنیازی با سفر به نیویورک برای پیشبرد و تکمیل هنر خود شکل گرفت. وی مدتی در کویینز کالج نیویورک در رشته تاریخ هنر به تحصیل پرداخت. نخستین نمایشگاهش در در گالری Beverly Wilshire بورلی هیلز ایالت کالیفرنیا، برگزارشد. پس از آن نمایشگاهی در گالری International برپا کرد و در مدت ٢٣ سال اقامت در آمریکا، آثاری ماندگار خلق کرد و چندین نمایشگاه فردی و گروهی برپا نمود.

نیازی که فکر و روحش با ایران بود، پس از ٢٣ سال به وطن بازگشت. نگارخانه نیازی را که سال‌ها پیش در سن ٢٨ سالگی برپا کرده بود پس از مراجعت به وطن دوباره بازگشایی کرد. مروری بر آثار منوچهر نیازی، احمد اسفندیاری، مهدی ویشکایی، ایران درودی، مسعود عربشاهی، ژازه طباطبایی، پرویز کلانتری وسایر هنرمندان ازجمله فعالیت‌های گالری نیازی در این سال‌ها بوده است.

او که در سال‌های جوانی نزد اولئین باغچه‌بان و فاخره صبا در هنرستان موسیقی و اپرا کار کرده و با صدای باریتون در چندین اجرای اپرایی شرکت داشته است، موسیقی را چون منبعی الهام بخش در خلق آثارش به کار می‌گیرد. بیشتر آثار وی با الهام از موسیقی کلاسیک، بویژه آثار بتهوون، وردی، موتزارت، شوبرت، امین اله حسین، پوچینی، چایکوفسکی و یوهان اشتراوس بوده است.

منوچهر نیازی تاکنون دربیش از ٢۴٠ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور شرکت داشته و حداقل ٨۴ نمایشگاه انفرادی را در پرونده فعالیت‌های هنری خود دارد. وی در طول دوران حرفه‌ای‌اش، در نمایشگاه‌های متعدد و مهمی در گالری‌ها و موزه‌های استرالیا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، ایران و دیگر کشورهای اروپایی و شرقی شرکت کرده و نقاشی‌های او در میان مجموعه‌های خصوصی افرادی چون دیوید راکفلر و دیگر افراد بنام و بسیاری از گالری‌ها و موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند.

مراسم رونمایى کتاب و جشن تولد منوچهر نیازى در سلسله برنامه‌هاى تولد ماه موزه امام على، عصر جمعه ١٢ دى ماه از ساعت ١۶ در این موزه واقع در خیابان ولیعصر، روبروى بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار شماره ٣۵ آغاز مى‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز