خبرگزاری کار ایران

کیوان ساکت در گفت‌وگو با ایلنا:

نسل معاصر به آرامش فکری نرسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۴۸۲

تا رسیدن به موسیقی که درخور نام ایران باشد فاصله داریم / بعد از ماه محرم و صفر کنسرت‌های متعددی در تهران، شیراز، یزد و شمال کشور برگزار خواهم کرد.

کیوان ساکت از آشفتگی‌های فکری نوازندگان ایرانی صحبت کرد.

کیوان ساکت(نوازنده و آهنگساز) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در زمان سفر کیتارو به ایران، علی مرادخانی(معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) از من درخواست کرد که برای معرفی اجمالی موسیقی ایرانی به این هنرمند، برای وی ساز بنوازم. این اجرا که حس و حالی دوستانه داشت؛ بسیار مورد توجه کیتارو قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین پیروز ارجمند(رییس دفتر موسیقی) با نواختن تنبک مرا همراهی کرد. علاقهٔ کیتارو از تشویق‌های مکرر او پیدا بود. سپس به در خواست مرادخانی برای نشان دادن کیفیت، اجرایی هم در استودیو داشتم.

ساکت گفت: دراین سال‌ها حرکت‌های فرهنگی مهم و ارزشمند زیادی در موزهٔ موسیقی به همت مرادخانی صورت پذیرفته است که همهٔ این فعالیت‌ها در جهت استحکام دوستی بین هنرمندان بوده است و من به نوبهٔ خودم از ایشان و زحماتش قدردانی می‌کنم.

کیوان ساکت گفت: هم‌اکنون اوضاع موسیقی در ایران، از یک چشم‌انداز؛ نسبتا وضع خوبی پیدا کرده است. کنسرت‌ها و استقبال مردم، انتشار آثار صوتی متنوع، کارگاه‌های آموزشی، تعداد رو به فزونی کلاس‌ها و سازنده‌های ساز همه چشم انداز خوبی را نوید می‌دهند.

وی افزود: از سویی دیگر آشفتگی بسیاری در آثارهنرمندان به ویژه هنرمندان جوان به وضوح پیداست که بازتاب ناهنجاریهای فکری و نبود یک تفکر قابل قبول فلسفی در این نسل است و نشان می‌دهد هنوز نسل معاصر به یک انسجام و آرامش فکری نرسیده است و تا رسیدن به خلق موسیقی ایرانی که درخور نام بلند ایران باشد هنوز فاصله دارد. البته این هنجارگسیختگی محصول آشفتگی‌های زیربنایی جامعه معاصر است و از این جهت شاید بی‌انصافی باشد که تمام مسئولیت به گردن هنرمندان جوان‌تر بی‌افتد.

وی در ادامه از آلبوم جدیدش با صدای سالار عقیلی خبر داد و گفت: «یک خانه پرمستان» نام این آلبوم است که بعد از محرم و صفر به بازار عرضه خواهد شد. این آلبوم ۸ آهنگ دارد که کار آهنگسازی‌اش را من انجام داده‌ام.

همچنین دربارهٔ کتاب در دست انتشارش چنین توضیح داد: کتاب «گزیده ردیف کاربردی» با تالیف من، مراحل پایانی ویرایش را طی می‌کند و به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.

ساکت تشریح کرد: ردیف‌های اساتید گذشته در عین اینکه بسیار با ارزش و میراثگران‌بهای فرهنگ موسیقی ما هستند، امروزه کاربرد اجرایی خود را از دست داده‌اند. بنابراین نیاز به تدوین و نوشتن ردیف اجرایی، بسیار ضروری بود. از طرفی دیگر چون برخی ردیف‌ها بسیار طولانی هستند؛ ضرورت نوشتن گزیدهٔ ردیف کاربردی احساس می‌شد تا شاگرد بتواند در مدت زمان کوتاه با شالودهٔ موسیقی ایرانی آشنایی کیفی پیدا کند و در صورت تمایل باقی گوشه را بی‌آموزد. ازسوی دیگر گوشه‌های انتخاب شده در ردیف کاربردی گوشه‌هایی هستند که در اجرا‌ها بیشترین کاربرد را دارند.

وی افزود: در کنار این کتاب کتاب‌های آموزشی‌ دیگری نیز منتشر خواهم کرد. ‌

این نوازنده در آخر نیز بیان کرد: بعد از ماه محرم و صفر کنسرت‌های متعددی در تهران، شیراز، یزد و شمال کشور برگزار خواهم کرد، اما هم‌اکنون مشغول کارهای اجرای کنسرتی در کانادا به همراه سالار عقیلی هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز