خبرگزاری کار ایران

خوشنویسى کلاسیک در نمایشگاه خوشنویسى‌هاى على گنجى

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۰۵۰

گنجی ۲۵ اثرخوشنویسی با خط نستعلیق و قلم جلی دربرگیرنده اشعاری با مضامین عرفانی از شعرای بزرگ ایران چون مولانا، حافظ و سعدی روی کاغذ آهار در یک نمایشگاه روی دیوار برده است.

نمایشگاه خوشنویسی‌های علی گنجی، عصر جمعه ٢٨ شهریورماه با حضور اساتید این هنر و ستایش از خوشنویسى کلاسیک ایرانى در گالری شکوه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ علی گنجی در این نمایشگاه ۲۵ اثرخوشنویسی با خط نستعلیق و قلم جلی در ابعاد ۷۰×۵۰ ارائه داده است که دربرگیرنده اشعاری با مضامین عرفانی از شعرای بزرگ ایران چون مولانا، حافظ و سعدی روی کاغذ آهار است.

گنجی درمورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده؛ گفت: ۲۵ اثری که در این نمایشگاه روی دیوار آویخته شده‌اند؛ از بین ۱۵۰ اثر انتخاب شده‌اند و حدود دو سال خلق این آثار زمان برده است.

آثار وی در عین اینکه بدون تذهیب، تزیین و فاقد حاشیه است اما جذابیت‌ها بصری بسیاری دارد، او از کاغذهایی با بافت و رنگ‌های متفاوت برای ارائه این آثار بهره گرفته، وی در این باره گفت: من از دوران دبیرستان و هنرستان گرایشات تصویری داشتم و به دلیل آن که رشته تحصیلی ام گرافیک بود با رنگ آشنا بودم و تمام آموخته‌هایم بصورت خود آگاه و ناخود آگاه روی کارم نمود پیدا کرده است. با انتخاب این کاغذها احساس کردم به لحاظ حسی بهتر در کارم جواب می‌گیرم. کارهایی زیادی روی این کاغذها انجام می‌دهم تا حس لازم را برای انجام آن چیزی که در ذهن دارم به من‌دهد.

او اضافه کرد: تغییرات در خوشنویسی ذره ذره حاصل می‌شود، به این معنا که من به تاثیر از گذشتگانم تغییر می‌کنم و افراد بعد از من نیز ممکن است به تاثیر از من تغییر کنند. البته این تغییر، زمانی خوب است که همراه با مطالعه انجام شود. یعنی تنها نباید قلم بدست گرفت و نوشت بلکه باید مطالعات آکادمیک در رابطه با مبانی هنرهای تجسمی، زیبایی‌شناسی، فلسفه و شعر داشت. همه این آموزش‌ها باعثمی‌شوند که شما در کار خوشنویسی شخصیت خود را پیدا کنید و البته این مستلزم آن است که از گذشته با این نیت حرکت کرده باشید وگرنه وقتی خط‌تان تثبیت شد دیگر فرار کردن از این داستان کار سختی است.

گنجی عنوان کرد: در مقوله خوشنویسی با توجه به علاقه زیادم به اساتید و احترام زیادی که برایشان قائلم هرگز سعی نکردم شبیه به کسی باشم و نهایتا درک خودم را از خط ارائه دادم. البته در بحثکلی تا همین امروز هم از اساتید بزرگ خوشنویسی راهنمایی می‌گیرم اما در مسائل خصوصی سعی می‌کنم درک شخصی خود را داشته باشم وآنچه را که دوست دارم با توجه به پیروی از اصول انجام دهم.

این خوشنویس در آثارش ابیات و مصرع هایی از اشعار شعرای بزرگ ایرانی با مضامین عرفانی انتخاب کرده و روی کاغد آورده است، بعضی از نوشته‌ها خوانا و بعضی دیگر ناخوانا هستند، اولویت وی در این آثار تصویر است، او معتقد است: وقتی تابلویی به دیوار آویخته می‌شود بحثخواندن در آن مطرح نیست و دیدن در آن اهمیت دارد. برای خواندن شعر می‌توان به کتاب شعر رجوع کرد. تابلو را برای نگاه کردن به به دیوار می‌زنیم وبه همین دلیل سعی می‌کنیم عوامل زیبایی شناسی را در آن دخیل کنیم.

علی شیرازی هنرمند به نام خوشنویسی و نقاشی خط درباره آثار علی گنجی گفت: «در این نمایشگاه شاهد آن هستیم که گنجی ترکیب بندی ها را خوب می شناسد و تسلط زیادی در اجرای کار دارد. من از سال ۱۳۷۰ او را می شناسم، گنجی از همان سالها با جدیت زیادی کار می کرد و خوش دست و خوش تکنیک بود. با مشاهده آثارش در این نمایشگاه که به نقطه بسیار خوبی در نقاشی خط رسیده مشخص می شود که راه زیادی را آمده چون خوشنویسی هنری دیر حاصل است و صبورى و حوصله بسیار مى طلبد و قواعد بسیار منظبتی دارد که اگر کوچکترین خللی در آن ایجاد شود به منزل نمی رسد لذا می توان گفت که او از این مرحله عبور کرده و جهش خوبی در کارش بوده است.»

امیر احمد فلسفی خوشنویس پیشکسوت دیگر هنرمند دیدارکننده از این نمایشگاه بود. او ضمن اشاره به آثار علی گنجی که در عین سادگی جذابیت‌های بسیار دارد؛ گفت: آثار بدون هیچ گونه تذهیب و تزیین ارائه شده‌اند و نشان از ممارست، تمرین، عشق و علاقه وی دارند که این نیز برای نمایش جوهر اصلی خوشنویسی کافی است. کارها حکایت از خوشنویسی قوی دست و با تجربه می‌کنند. او در حدود ۲۰ سال است که با عشق و پشتکار زیاد به خوشنویسی اشتغال دارد. کار هنر و بخصوص خوشنویسی مسیر پرفراز و نشیبی دارد و دیریاب است اما چیزی که امروز از پنجه گنجی می‌بینیم آثار بسیار قوی و محکمی است.

علی گنجی متولد ۱۳۴۹ است. او مدرک استادی خود را از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۹۱ دریافت کرده است و موسس انجمن خوشنویسان شهر سلطانیه در استان زنجان و همچنین موسس انجمن خوشنویسان شهرستان جویبار در مازندران است. وی تاکنون سیزده نمایشگاه انفرادی خوشنویسی و نقاشی خط در داخل ایران در تهران، مازندران و زنجان در خارج ازکشور در روسیه برپا کرده و همچنین در نمایشگاه‌های متعدد گروهی در ایران و تاجیکستان و… حضور داشته است.

این نمایشگاه با حضور هنرمندانی نظیر مهدی فلاح، علی شیرازی، امیر احمد فلسفی، مجتبی ملک زاده، عین الدین صادق زاده، عنایت الله نظری نوری و… و جمع کثیری از علاقمندان و هنردوستان در گالری شکوه گشایش یافت.

نمایشگاه خوشنویسی‌های علی گنجی تا چهارشنبه دوم مهر ماه ۹۳ دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار در گالری شکوه واقع در چهار راه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک۹ دیدن نمایند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز