خبرگزاری کار ایران

نقش برجسته‌های جلال حبیبی در گالری شکوه

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۸۲۷

«از خاک تا افلاک» عنوان این نمایشگاه است که حبیبی در آن ۱۷ اثر نقش برجسته روی خشت‌های گچی و چوب ارائه داده است.

نقش برجسته‌های جلال حبیبی عصر جمعه هفتم شهریور ماه ۹۳ روی دیوار گالری شکوه آویخته شدند.

به گزارش ایلنا؛ او که در حدود دو سال است روی این آثار متمر کز است، در مورد نقش برجسته‌هایی که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است؛ گفت: در این نمایشگاه ۱۵ اثر نقش برجسته روی خشت گچی و دو اثر روی چوب ارائه داده‌ام، در آثار گچی خوشنویسی‌های اساتید بزرگ از آیات قرآنی را بوسیله دستگاه فرز که در ساخت طلا و جواهر استفاده می‌شود تراشیده‌ام. در این نمایشگاه سعی کردم آثاری به نمایش بگذارم که در عین نو بودن و کار با متریال جدید، یاد اساتید بزرگ خط زنده شود، در دو اثر دیگر این نمایشگاه با عنوان «آفرینش» و «خاطرات» که ایده و اجرای کار از خودم است، روایت‌ها، داستان‌ها و مفاهیم قرآنی با نمایی از خطوط در هم تنیده شده روی چوب کار شده است.

حبیبی درمورد رنگ‌های آثار گچی گفت: بعضی آثار گچی با رنگ گچ ارائه شده‌اند اما در بیشر آن‌ها رنگ‌های قهوه‌ای، رسی و خاکی با گچ ترکیب شده است و در بطن کار استفاده شده، بصورتی که اگر کار تراشیده شود در زیر آن نیز‌‌ همان رنگ وجود دارد. آثاری که رنگ‌های تیره تری دارند سیلر و کیلر روی آن‌ها زده شده و انعکاس نور و بازتاب آن بیشتر است اما آنها که رنگ‌های روشن دارند مایعی که روی آن‌ها زده شده انعکاس نور ندارد و مات بنظر می‌رسد.

او اضافه کرد: در زمینه‌های مختلف هنر از جمله عکاسی، طراحی، مجسمه سازی و نقش برجسته فعالیت می‌کنم، حدود ۱۵ سال پیش طراحی فرش می‌کردم. حاشیه‌ها ی مختلفی که در آثار گچی به دور خوشنویسی‌ها آمده را خود انجام داده‌ام، در این آثار سعی کرده‌ام اگر خط‌ها تکراری است حاشیه‌ها را تغییر دهم تا تنوع لازم را داشته باشند.

طراحی قاب این آثار تاکید بیشتری بر ارزشمند بودن نقش برجسته‌ها دارد، حبیبی در مورد انتخاب قاب این آثار گفت: قصد داشتم دور این آثار را قاب ۵/۲ تا ۳ سانتی متری بگیرم وقتی دیدم این کار امکان پذیر نیست، خودم قاب این آثار را با ورق‌های‌ام دی اف با‌‌ همان ضخامت موردنظر ساختم. این قاب‌ها دور دارند و نقش برجسته‌ها در آن قرار می‌گیرد در واقع نوع انتخاب قاب تاکید بیشتری بر ارزش این آثار دارد.

او در مورد ایده ساخت آثار نقش برجسته روی چوب گفت: ایده ابتدایی این دو اثر در مترو شکل گرفت، آنجا اثری را دیدم که مخاطبان نسبت به آن بی‌توجه بودند و آن اثر حس لازم را در بیننده‌ها ایجاد نمی‌کرد، بنابراین تصمیم گرفتم کاری انجام دهم که خطوط در هم تنیده شده روایاتی از قرآن را نشان دهد.

وی افزود: با چرخش در کار «آفرینش» می‌توان روایات داستان‌های مختلف قرآنی چون داستان بلعیده شدن حضرت یونس توسط نهنگ، سگ اصحاب کهف، قسم به قلم، حضرت مسیح و… را در آن دید. در مرکز تابلو کعبه وجود دارد و دو خط مستقیم روبه افق صراط مستقیم را نشان می‌دهد. دایره‌های بزرگی که اشاره به هفت آسمان دارد نیز در تابلو دیده می‌شود. وقتی این اثر را از کنار نگاه کنید رنگ‌های رنگین کمان نیزبه چشم می‌خورد. در اثر دیگر که بر اساس مفهوم «خاطره» پدید آمده است، خطوط یکدیگر را قطع می‌کنند اما همه با هم ارتباط دارند. رنگ مسی، طلایی و سبز زنگاری در این کار استفاده شده است. وقتی جلوی کار می‌ایستید در قسمت بالایی یک هلال کامل به چشم می‌خورد که‌‌ همان گنبد نیلی رنگ یا‌‌ همان گنبد کبود است که همه خاطرات درگیر آن است.

جلال حبیبی متولد ۱۳۵۷ است. او مدرک کار‌شناسی نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد و حدود ۲۰ سال است که در زمینه‌های مختلف هنری از جمله عکاسی، نقاشی، طراحی و حجم فعالیت دارد. وی تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد گروهی شرکت داشته و نمایشگاه نقش برجسته‌های «از خاک تا افلاک» اولین نمایشگاه انفرادیش محسوب می‌شود. حبیبی در یک دوره هنرهای اسلامی مقام اول را کسب کرده و برنده سیمرغ بلورین از اولین دوره جشنواره دانشجویی تهران شرق شده است.

نمایشگاه نقش برجسته‌های جلال حبیبی تا چهارشنبه دوازدهم شهریورماه ۹۳ در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ بازدید بعمل آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز