خبرگزاری کار ایران

عطار و زیبایی‌های ایرانی در نگاه دانیال ملانوروزی؛ نوجوان نقاش

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۸۷۵

ملانوروزی از کودکی به نقاشی علاقمند بوده و با تمرین و ممارست در دو سال اخیر به نقاشی منحصر به فرد در سن خود، بدل شده، او سال‌ها در نیشابور زندگی کرده و همین امر بوم‌هایش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

جذابیت بازخوانى منطق‌الطیر عطار از نگاه یک نوجوان، بازتاب موتیف‌هاى ایرانى در فرم‌هاى انتزاعى و الهام‌هایى آزادانه از سفال‌ها و معمارى‌هاى نیشابور، بسیارى را به افتتاحیه نمایشگاه دانیال ملا نوروزی، نقاش هفده ساله در نگارخانه شکوه کشاند که عصر جمعه نوزدهم ادیبهشت ماه ۹۳ آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ دانیال ملا نوروزی که در مقطع سوم دبیرستان در رشته گرافیک تحصیلات خود را می‌گذراند، در مورد آثاری که در نخستین نمایشگاه انفرادیش ارائه داده است گفت: «این مجموعه شامل ۷۰ اثر است که در این نمایشگاه ۴۵ اثر را ارائه داده‌ام؛ این آثار را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی آثاری با ابعاد بزرگ که بر روی بوم خلق شده‌اند و رویکردى فى البداهه دارند و دیگری نقاشی‌هایی با ابعاد کوچک‌تر که بر روی کاغذند و با الهام از سفال‌های نیشابور و فرم و قالبى گرافیکی پدید آمده‌اند، براى خلق این آثار ابتدا اتود اولیه زده‌ام و بعد نقاشىشان کرده‌ام.»

این نقاش نوجوان، بعضی آثارش که شامل فرم‌هایی از مرغ‌های منطق الطیر عطارند و رنگ‌هایی متاثر از سفال و فرش‌های نیشابور دارند را با نوشته‌های ریز و در هم تنیده آفریده که بافتى نقاشانه یافته است، حضور خطوطى شبیه خط می‌خى که با رنگ سفید کار شده‌اند به این ترکیب استحکام بیشترى بخشیده است.

او که در حدود هفت سال در کلاته شیخ ابوالحسن در ۱۵ کیلومتری شمال شهر نیشابور دررشته کوه بینالود زندگی کرده، در مورد اشکال هندسی و خط‌های دورانی شکل آثارش گفت: خط‌های منحنی که در بیشتر آثارم دیده می‌شوند از طرح‌های سفال‌های نیشابور گرفته شده‌اند. اشکال بیضی و دایره نیز متاثر از ته ظرف‌های نیشابوری هستند.

زهرا ملا نوروزی مادر این نقاش نوجوان موفق، در مورد علاقه دانیال به نقاشی گفت: «او از کودکی به نقاشی علاقه زیادی داشت و از حدود سه سال پیش به شکل حرفه‌ای شروع به کشیدن نقاشی کرد. فکر می‌کنم هفت سال زندگی در کوهستان بینالود تاثیرات فراوانی بر روی او گذاشته است. او تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی را به صورت غیر حضوری گذرانده و در روز فقط به مدت دو ساعت برنامه درسی را انجام داده و ساعات دیگر وقت آزاد داشته تا بر روی کتاب‌هایی چون منطق الطیر عطار، شاهنامه و مثنوی معنوی که پدرش برایش می‌خواند تمرکز داشته باشد و الهام بگیرد، همین امر باعثشده تا استعداد درونی او به این صورت شکوفا شود.»

علی مراد خانی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از این نمایشگاه متفاوت دیدن کرد؛ او نقاشى هاى این نوجوان را بسیار خوب ارزیابى کرد و گفت: «آموزش‌ها و نوع زندگی خانواده ملا نوروزی باعثشده که امروز شاهد آثار خوبی از دانیال باشیم. او در راهی قدم گذاشته که نوید مى دهد در آینده نیز آثار متفاوتی از او را نظاره گر خواهیم بود. تاثیر تربیتی دراز مدت بر روی این نوجوان هنرمند، نهادینه شده البته نباید هوشمندی او را نیز نادیده گرفت زیرا او توانسته از دیده‌هایش بصورت تطبیقی در آثارش استفاده کند.»

معاون امور هنرى، حضور هنر در متن زندگى خانواده‌ها را ضرورى دانست و آن را مایه آرامش، هویت یابى نسل بعد و ارتقاى سطح فرهنگى جامعه خواند؛ او در عین حال اضافه کرد: «این روز‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعددی از هنرمندان جوان هستیم که این باعثخوشحالی است، این جوانان طلایه داران آینده روشن هنرهای تجسمی ایران هستند و بسیار نیکوست که از همین سنین پایین، نقد شوند و از طریق نمایشگاه‌ها با مردم و مخاطبین در ارتباط مستقیم باشند.»

عنایت الله نظری نوری نقاش پیشکسوت در مورد آثار دانیال ملا نوروزی گفت: «در این نمایشگاه آثاری مى بینیم که از یک نوجوان فرا‌تر است، پیداست او اهل مطالعه است و ریشه هاى خود را مى شناسد؛ با نگاه خردمندانه از فرهنگ غنى پارسى و محیط زندگى‌اش الهام گرفته است؛ رنگ‌ها و کمپوزیسیون‌های آثار ملا نوروزی به جا و درستند. در واقع می‌توان گفت نقاشی‌های او بالانس هستند به این معنی که شاهین ترازوی آثارش در جای مناسب ایستاده است از این رو می‌توان آینده بسیار خوبی را برای او پیش بینی کرد.»

حجت الحسن ناظر کار‌شناس هنری که از دیدارکنندگان این نمایشگاه بود، درباره این رویداد گفت: «دانیال ملانوروزی هنرمند نوجوانی است که آثاری با سطح کیفی بسیار بالایی در این نمایشگاه ارائه داده است. او سالهای زیادی در کلاته شیخ ابوالحسن نیشابور زندگی کرده و تاثیرات زیادی از آنجا گرفته که این تاثیرات را می‌توان در آثارش به وضوح دید. او در آثارش نیم نگاهی به مکتب سقاخانه دارد و در عین حال استقلال خود را حفظ کرده و آثاری پر قدرت با رنگ‌های ایرانی که نشان از هویت سرزمینش دارند ارائه داده است. با آنکه ملا نوروزی دراین نمایشگاه بیانی از جنس زمان دارد اما رد پای مینیاتور، نگارگری، اسطوره‌های ایرانی، ادبیات و عرفان را نیز می‌توان در آثار او دید.»

ناظر اضافه کرد: «یک اثر هنری از دو قسمت محتوا و فرم تشکیل می‌شود، آثار ملا نوروزی هم به لحاظ محتوا و مضمون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و هم به لحاظ فرمالیستی استخوان بندی قوی دارند.»

این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انفرادی «دانیال ملانوروزی» ۱۷ ساله است. وی از کودکی به نقاشی علاقمند بوده و با تمرین و ممارست در دو سال اخیر به نقاشی منحصر به فرد در سن خود، بدل شده، او سال‌ها در نیشابور زندگی کرده و همین امر بوم‌هایش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نمایشگاه نقاشی‌های «دانیال ملانوروزی» تا تاریخ ۲۴ اردیبهشت در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه(به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۷ الی ۲۱ از این آثار در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ گالری شکوه دیدن کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز