خبرگزاری کار ایران

گزارشی از نمایشگاه نقاشی های رضا عظیمیان در گالری اثر؛

یک فنجان چاى از مجموعه دانلودها!

کد خبر : ۱۴۵۹۸۰

این روزها گالری اثر میزبان تازه‌ترین نقاشی‌های رضا عظیمیان با عنوان «تنظیم دوباره» است؛ رضا عظیمیان در «تنظیم دوباره» در قالب هشت نقاشى در ابعاد بزرگ روایت‌هایى تازه و مفهوم برانگیز از مجموعه معروفش «دانلودها» را ارائه کرده است.

ایلنا: این روزها گالری اثر میزبان تازه ترین نقاشی های رضا عظیمیان با عنوان «تنظیم دوباره» است؛ رضا عظیمیان در «تنظیم دوباره» در قالب هشت نقاشى در ابعاد بزرگ روایت هایى تازه و مفهوم برانگیز از مجموعه معروفش «دانلودها» را ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا، عظیمیان در این نقاشی ها از آدم هایی حرف می زند که خالی از احساسات، بیشتر اوقات نمی دانند در چه مورد می اندیشند و بدتر از آن به آنچه می گویند، مرددند. در بوم های او سوژه هایى کنار هم قرار گرفته اند که بیننده باید برمبناى تجربیات شخصی، این همنشینی های بی ربط را تعبیر و تفسیر کند اما اتفاقا مقصود هنرمند القای همین بی ربطى محض است که در رفتار روزمره مردمان این روزگار رد پایش دیده می شود. «تنظیم دوباره» در واقع هم سوال و هم تاکید است و به نوعی به دکمه RESET کامپیوتر اشاره دارد که با فشار دادن آن می توان دوباره شروع کرد و بعضی چیزها را اصلاح کرد.

عظیمیان درباره وجه تمایز آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: در این آثار به لکنت ذهنی اشاره دارم که اکثر مردم این روزها به آن دچار شده اند. در واقع این آثار به لحاظ مضمونی به آثار گذشته ام شبیه هستند، هرچند که شاید رنگ بندی و نوع بیان آنها در این نمایشگاه کمی متفاوت باشد. من در این آثار در واقع به افرادی اشاره دارم که همزمان در حال فکر کردن به مسائل و موضوعات مختلف اند اما هیچ نتیجه ای از افکار خود نمی گیرند.

او اضافه کرد: این هزارپارگى فکر را حتی در اسامی تابلوهای این نمایشگاه نیز می توان دنبال کرد، اگر به آثار نگاه کنید می بینید که یک تابلوی نقاشی موضوعی را بیان می کند که به ظاهر بی ارتباط با عنوان اثر است. این احساسی است که همه ما تجربه کرده ایم، به نظرم تکنولوژی، ابزار آلات دیجیتال و اینترنت تا اندازه زیادی به این وضعیت دامن زده است.

عظیمیان در آثارش روابط امروزین آدم ها را به نقد مى کشد، آنها را سطحی و زود گذر مى بیند و معتقد است از دوستى هاى عاطفى فقط ظواهر امر باقی مانده است؛ او در عین حال به همزیستى انسان ها با حیواناتی نظیر گربه و اسب اشاره دارد که آن را زمینه ساز آسیب به حیوانات تفسیر مى کند.

در نقاشی های قبلی عظیمیان ایده محورى این بود که تصاویر اینترنتى کامل دانلود نشده و تنها بعضى قسمت هاى یک تصویر به صورت محو یا مخدوش در اثر نمایان بودند در ضمن اعدادی که درصد لود شدن عکس را نشان می داد پایین تابلو حک شده بود، اما در آثار تازه این هنرمند به نظر می رسد دانلود عکس ها این بار به صورت کامل انجام شده است اما با کمی دقت مشاهده می کنیم که وقفه دانلودها موجب شده تصاویر مختلف در هم رفته اند و به معناى عام در هم قاطی شده اند و از این رو می توان قسمت هایی از تصاویر تابلوهای مختلف را در یک بوم در این نمایشگاه درهم دید.

پالت رنگی عظیمیان در این نمایشگاه محدود به رنگ های سفید، سیاه و قرمز می باشد و سوژه اصلی در مرکز تابلو قرار دارد، رنگ قرمز در این آثار به نوعی تشویش و اضطراب را به مخاطبان القا می کند، او در این باره گفت: قرمز رنگی پر انرژی و مضطرب کننده است و به نوعی هیجان خاصی را در فضای گالری بوجود می آورد، سیاهی ها در تابلو هایم حرکت رنگ قرمز را گرفته و با اینکه مقدار رنگ قرمز کمتر شده اما تاثیر آن در آثاربیشتر شده و به گونه ای می توان گفت که درخشان تر شده اند. محدود بودن رنگ ها در این آثار جنبه زیبایی شناسی دارد و چون فکر می کنم مجموعه «دانلودها» در همین نمایشگاه پایان می یابد سعی کرده ام از رنگ هایی بهره بگیرم که بیشتر در ذهن مخاطبان می ماند. البته در گوشه های تابلو به شکل تزیینی از رنگ های دیگری چون آبی، سبز و زرد استفاده کرده ام که کمتر دیده می شود زیرا نیازی ندیدم تونالیته های رنگینی برای آثارم در این نمایشگاه انتخاب کنم.

مریم مجد استاد دانشگاه و مدیر گالری اثر در مطلع یادداشتی که در کاتالوگ نمایشگاه «تنظیم دوباره» به چاپ رسیده آورده است: هشت نقاشیِ قرمز و سیاه و سفید. همه درسه لایه: پس زمینه تخت سیاه یا قرمز، سوژه اى درمرکز و علائم و نشانه هایى سوار بر آن. همه با محوریت موجود زنده اى نرم و زیبا: زن، گربه و اسب. همه با عناوینی به ظاهر بدون ارتباط با تصویر. چهره زنی گیره به سر با عنوان + برای بهار و تابستان، چهره گربه اى گیره به گوش با عنوان + یک فنجان چای و همه موکد حضورغالب نقاش. او همه چیز را در ترکیبی از سه رنگ کشیده. به سر و گوش و صورت تصاویر محوریش چیزی اضافه کرده، یا آنها را از بستر خود بریده و در مکانی دیگر قرار داده و یا پرده اى تار رویشان کشیده است…

این پنجمین نمایش انفرادى این نقاش متولد ١٣٥۶ است که سه بار آن در گالرى اثر و یک بارش در گالرى استپس لندن بود؛ عظیمیان در شش نمایشگاه گروهى و نیز آرت فرهاى بین المللى آرت مسکو، کانتمپورى استامبول و آرت دوبى حضورى درخشان داشت.

نمایشگاه نقاشی های «تنظیم دوباره» تا ۱۹ اسفند ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک ۱۶دایر است و علاقمندان می توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن نمایند، گالری شنبه ها تعطیل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز