خبرگزاری کار ایران

پیام مدیرکل هنرهای تجسمی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

نیازمند پژوهش و آموزش در هنرهای تجسمی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۶۹

هنرهای تجسمی در همه دوران‌ها رنگ تاریخ و زمانه دارد، با اندیشه و خلاقیت هنرمندان و تاثیر از جریان‌ها تحول یافته و در فرهنگ و توسعه جامعه منشا اثر بوده است.

ایلنا: مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی؛ به ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر پیام داد.

به گزارش ایلنا، ملانوروزی در این پیام آورده است: هنرهای تجسمی در همه دوران‌ها رنگ تاریخ و زمانه دارد، با اندیشه و خلاقیت هنرمندان و تاثیر از جریان‌ها تحول یافته و در فرهنگ و توسعه جامعه منشا اثر بوده است. در کشوری که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن و دیرپا دارد، هنرمندان با شناخت سنت‌های بصری و درک زیباشناسنانه و جامعه‌شناسانه در شیوه‌های رایج زمان فضایی بدیع ایجاد می‌کنند که می‌تواند معیار هویت بخشی به هنر باشد، هویتی ملی که جهان معاصر را هم در بر می‌گیرد. تاریخ به ما آموخته که شیفتگی و دلدادگی خارج از قاعده به میراثگذشته و یا تقابل و ستیز از روی تعصب با هنرمدرن و جریان‌های روز حاصلی برای هنر ندارد و نگاه معاصر و نو به میراثگذشته است که خوانشی نوین از بن مایه‌های این سرزمین و زبان جهانی به هنر می‌دهد.

در ادامه پیام مدیر کل هنرهای تجسمی آمده است: هنر‌ها و هنرمندان تجسمی، ظرفیت و توانمندی فراوانی دارند که جلوه‌هایی از آن آشکار و پدیدار شده، از مرز‌ها فرا‌تر رفته و نگاه هنردوستان و هنر‌شناسان را معطوف کرده است. هنرمندان جوان نیز استعداد‌ها و خلاقیت‌هایی از خود به نمایش می‌گذارند که اگر با درک و شناخت بیشتر میراثو فرهنگ گذشته همراه شود بنابر اعتقاد بزرگان هنر موثر‌تر خواهد بود و اینجاست که نیاز به نقش محوری پژوهش و آموزش و بازنگری در آن‌ها احساس می‌شود.

رویداد‌ها و جشنواره‌های هنرهای تجسمی فرصتی برای بررسی ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و تحولات هنری است، دوسالانه‌های تخصصی با رویکرد حرفه‌ای می‌توانند بیانگر تحولات و دستاوردهای معاصر هر یک از شاخه‌های هنری باشند و جشنواره بین المللی هنرهای فجر بستر مناسبی است تا با نگاهی فراگیر جریان هنرهای تجسمی در سراسر کشور را در سطوح و بخش‌های گوناگون به تصویر بکشد.

ملانوروزی در ادامه پیام آورده است: جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در این شش دوره رشد کمی داشته و طیف گسترده‌ای از هنرمندان جوان را با خود همراه کرده اما انتخاب آثار معدود بیانگر سیاست و دغدغه مسوولان و داوران بر کیفیت آثار جشنواره است چنانکه در این دوره حدود فقط پنج درصد آثار رسیده به جشنواره راه یافتند.

بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی نیز که برای سومین دوره در جشنواره قرار گرفته بستری است که می‌تواند جریان مستمر و پویایی را در مستند سازی در باره هنرهای تجسمی ایجاد کند و از بستر سینمای مستند، هنرهای تجسمی معرفی شود.

از خدمات و همراهی دبیران، داوران و همکاران ستاد جشنواره و مشارکت موسسه فرهنگی، هنری صبا، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در برگزاری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر قدردانی می‌کنم و توفیق روزافزون را برای هنرمندان و فعالان این عرصه آرزو دارم.

لازم به ذکر است که ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران و ۲۰ استان برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار بخش رقابتی ششمین جشنواره تجسمی فجر با ۹۰۱ اثر از ۸۰۰ هنرمند در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سرامیک هنری، مجسمه سازی، عکاسی، کاریکاتور، پوس‌تر و تصویرسازی در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود و آثار ۷۷ هنرمند در بخش غیر رقابتی جشنواره در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود.

بخش بین الملل جشنواره در رشته‌های تصویرسازی، عکاسی، پوستر و کاریکاتور با آثار هنرمندان کشورمان و ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود و منتخبی از آثار بخش بین الملل علاوه بر تهران در ۲۰ استان کشور به نمایش در می‌آید.

استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مرکزی و جنوب کرمان میزبان ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر هستند.

ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش ملی(نقاشی، خوشنویسی، ‌نگارگری، سرامیک هنری و مجسمه سازی)، بین الملل(عکاسی، کاریکاتور، پوس‌تر و تصویرسازی) و مکمل(فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی) ۱۴ بهمن تا چهارم اسفند ماه برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز