خبرگزاری کار ایران

بیشترین تعداد منطقه ویژه اقتصادی در کدام استان قرار دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۵۲۳

منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور گفته می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن، در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است. مطابق مواد 8 و 20 قانون مناطق ویژه، محدوده مناطق ویژه اقتصادی جزء قلمرو گمرکی جمهوری اسلامی ایران نیستند و گمرک مکلف است با رعایت مفاد قانون مناطق ویژه اقتصادی، در مبادی ورودی و خروجی آن‌‌ها به منظور اعمال مقررات مربوط به صادرات و واردات استقرار یابد.

 به عبارت دیگر مبادلات کالا در این مناطق پس از ثبت در گمرک، از پرداخت کلیه حقوق و عوارض، و همچنین از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات صادرات و واردات (به جز محدودیت‌های شرعی و قانونی) معاف و مستثنی هستند.

اصلی‌ ترین اهداف مناطق ویژه اقتصادی (ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی شامل؛ پشتیبانی از فعالیت‌‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی وتحرک در اقتصاد منطقه‌ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیر نفتی،ایجاد اشتغال مولد، جذب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی وصادرات مجدد و عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب) است.

در این میان استان کرمان یکی از استان هایی است که دارای بیشترین مناطق ویژه اقتصادی است، که بخش عمده فعالیت‌های کلیدی مجموعه دبیرخانه شورای عالی این مناطق در این استان انجام می شود. منطقه ویژه اقتصادی سیرجان واقع در شهرستان سیرجان، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید واقع در شهرستان بم، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان واقع در شهرستان رفسنجان، منطقه ویژه اقتصادی جازموریان واقع در شهرستان رودبار جنوب، منطقه ویژه اقتصادی شهربابک واقع در شهرستان بابک و منطقه ویژه اقتصادی گل گهر واقع در شهرستان سیرجان از مناطق ویژه اقتصادی استان کرمان به شمار می روند.

بر اساس این گزارش؛ پس از آزادسازی مجدد واردات خودرو در تاریخ 16 خرداد 1401 دولت اعلام کرد مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد این اجازه را دارند تا بتوانند در چارچوب قوانین خود نسبت به ورود خودرو و بویژه خودروهای برقی اقدام کنند که یکی از مناطق ویژه اقتصادی که قرار است در حوزه واردات خودرو فعالیت داشته باشد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید واقع در شهرستان بم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز