خبرگزاری کار ایران

مزارع حاصلخیز و دشت‌های سرسبز ماکو

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۱۲۸

منطقه آزاد ماکو همواره به عنوان منطقه‌ای تجاری و اقتصادی در نظر گرفته شده اما سرشار از زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که می‌تواند توریست‌ها را از دورترین نقاط دنیا به کشورمان جذب کند.

 

منطقه آزاد ماکو شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت است که در حدود 400 هزار هکتار وسعت دارد. منطقه آزاد ماکو وسیعترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه آزاد شانگهای چین است. منطقه آزاد ماکو 130 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و 140 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد. همچنین 120 کیلومتر از کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب از آن عبور می‌کند.

به گزارش ایلنا، این منطقه به دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی، تمدن کهن، جاذبه‌های تاریخی فراوان، زیبایی‌های طبیعی به همراه پوشش گیاهی،طبیعت بکر و دست نخورده،  شرایط آب و هوایی متنوع در چهارفصل، اماکن و ابنیه تاریخی بی نظیر از دوره های کهن، صنایع دستی و دست بافته‌های عشایر یکی از مهم ترین قطب‌های گردشگری شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت‌های لجستیکی

ماکو از لحاظ لجستیکی ظرفیت تبدیل شده به هاب لجستیکی کشور را داراست.

قرار گرفتن مرز بازرگان بعنوان مهمترین مرز زمینی کشور و دروازه ارتباط با اروپا و وجود مراکز لجستیکی متعدد و حجم بالای ترانزیت از این منطقه، فعالیت نزدیک به 700 شرکت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، تردد روزانه هزارکامیون، تخلیه و بارگیری روزانه صدها تن کالا درگمرک، وجود بیش از 2 هزار ناوگان حمل و نقل و اشتغال حدود 6هزار نفر در حوزه حمل و نقل و لجستیک این منطقه و قرار گرفتن در کریدور ترانزیت زمینی چین به اروپا و در دست اقدام بودن پروژه‌هایی از قبیل اتصال جدید ریلی ایران-ترکیه (تبریز – کارص) با عبور از منطقه آزاد ماکو، طراحی ایجاد دهکده لجستیک بین المللی، احداث پایانه ها و تیرپارک‌های بین‌المللی هوشمند، طرح ساماندهی گمرک و پس‌کرانه مرز بازرگان و … هدایت و توسعه بخش لجستیک را به یکی از ماموریتهای اصلی و کلیدی سازمان منطقه آزاد ماکو تبدیل کرده است.

به طورکلی منطقه آزاد ماکو به عنوان وسیع ترین منطقه آزاد کشور و خاورمیانه به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارابودن مرز بازرگان به‌عنوان  بزرگترین مرز زمینی و دروازه تجاری- بازرگانی ایران به کشورهای CIS و اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده‌است.

ظرفیت‌های زراعی

ظرفیت‌ها و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی در این منطقه از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود. 7 رودخانه دائمی، آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی متنوع و 7 سد، چشمه‌سارهای متنوع و اراضی حاصلخیز مانند دشت زنگنه از جمله ظرفیت‌های بزرگ این منطقه است.

94 هکتار از منطقه آزاد ماکو قابل کشت بوده که 53 درصد آن اراضی آبی و 47 درصد اراضی دیم است.

در سال زراعی 99-1400 ، میزان تولید محصولات زراعی، بالغ بر 203 هزارتن، میزان تولید محصولات باغی بیش از 11هزارتن، میزان تولید محصولات دامی 27 هزار تن، میزان تولید شیلات و آبزیان بیش از 4 هزار تن و میزان تولید عسل 382 تن بوده است.

در منطقه آزاد ماکو 26950 راس واحد دام سنگین و 646257 رأس دام سبک، 61 واحد مرغداری صنعتی، 65 واحد دامداری صنعتی،32348 کلنی کندوی زنبورعسل و 26 مزرعه پرورش ماهی وجود دارد.

در منظقه آزاد ماکو همچنین فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انواع پوشاک، لوازم خانگی، محصولات لبنی و تولیدات صنعتی وجود دارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز