خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی در واکنش به پس زلزله های متعدد مورموری:

مشابه «مورموری» در هیچ ناحیه‌ای از کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۷۷۱

مشابه این منطقه در هیچ ناحیه‌ای از کشور دیده نمی‌شود / البته مسئولان باید در مورد این پس زلزله‌ها مراقب باشند زیرا احتمال وقوع زلزله بزرگتر بعید نیست، هرچند که اینگونه موارد به ندرت رخ می‌دهد.

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی با اشاره به زلزله روز دوشنبه(۲۷ مردادماه) در شهرستان مورموری واقع در استان ایلام که به بزرگی ۲.۶ ریش‌تر رخ داد، گفت: این منطقه به دلیل ویژگی‌های خاص زمین‌شناسی که در دیگر نواحی کشور دیده نمی‌شود، با پس لرزه‌های بسیاری روبرو بوده است.

غلام جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وقوع بیش از ۱۵۰ پس زلزله‌های در مورموری از توابع استان ایلام گفت: معمولا زلزله‌هایی با این بزرگی پس زلزله‌هایی را نیز به دنبال دارند، اما این منطقه به لحاظ زمین‌شناسی دارای ویژگی‌های خاصی است که سبب ایجاد این شرایط شده است.

وی افزود: به دلیل نوع خصوصیات زمین‌شناسی این منطقه و نا‌همگن بودن نیرو‌ها در کانون، زلزله‌ها به صورت پراکنده‌ از یک شاخه گسلی به شاخه گسلی دیگری می‌روند و این باعثفعال شدن گسل‌های مجاور و ایجاد زلزله یا پس زلزله خواهد شد.

رئیس پژوهشکده زلزله با بیان اینکه مشابه این منطقه در هیچ ناحیه‌ای از کشور دیده نمی‌شود، گفت: در زلزله بم که ۵.۶ریشتر بود یک یا دو پس زلزله بیشتر نداشت که میزان آنها نیز از ۱.۵ ریش‌تر تجاوز نکرد، اما در این منطقه هر روز شاهد ۱۰پس زلزله با بزرگی ۵ ریشتر و بیشتر هستیم.

جوان درپاسخ به این سوال که ممکن است زلزله‌ای بزرگ‌تر در راه باشد، افزود: در ۱۰۰ سال گذشته زلزله‌ای به این بزرگی در منطقه زاگرس سابقه نداشته است. البته مسئولان باید در مورد این پس زلزله‌ها مراقب باشند زیرا احتمال وقوع زلزلهٔ بزرگتر بعید نیست، هرچند که اینگونه موارد به ندرت رخ می‌دهد.

وی در پایان در مورد ارتباط این زمین لرزه با زلزله‌های رخ داده در دیگر نقاط کشور، تاکید کرد: زلزله‌های رخ داده در طبس، فیروزکوه و دیگر شهر‌ها در روزهای اخیر هیچ ارتباطی با زلزله مورموری ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز