خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

کارآفرینی با گل ِ گلاب در روستای جیربند بهشهر

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۷۱۸

باغِ گل محمدی در روستای جیربند در بخش یانه سرِ شهرستان بهشهر باغی بسیار زیبا با گل های تیغ دار محمدی یا همان گل ِ گلاب است و از هیچ سمی در تولید این محصولات استفاده نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر ،کارآفرینی در روستاها یکی از سیاست های مهم  در توسعه اقتصادی است که علاوه بر کم هزینه بودن ، رشد اقتصادی را به همراه دارد می توان با برنامه ریزی دقیق فرصت های جدیدی را خلق کرد و با گسترش آن، اشتغال ایجاد کرد.
باغِ گل محمدی در روستای جیربند در بخش یانه سرِ شهرستان بهشهر باغی بسیار زیبا با گل های تیغ دار محمدی یا همان گل ِ گلاب است که در فصل های مختلف محصولات دیگری مانند گیاه دارویی گل گاوزبان، آلوچه، گوجه سبز، گلابی، به ، فندق و ازگیل برداشت می شود و از هیچ سمی در تولید این محصولات استفاده نمی شود.
گل محمدی یا گل گلاب نام نوعی گل ِ سرخ به رنگ صورتی خوشرنگ است و تقریبا از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد به مدت یک ماه گل می دهد.
            
مالکِ باغ گل محمدی روستای جیربند بهشهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: کارمان را با کاشت 700 بوته خریداری شده از قمصر کاشان در باغ یک هکتاری در سال 1391  آغاز کردیم و امروز به 3000 بوته افزایش یافت.
احمد احمدی به خرده مالکی و شیبدار بودن اراضی روستا اشاره کرد و گفت: با خرید زمین و یکپارچه سازی، اراضی شیبدار را به صورت پلکانی آماده کردیم و تابش بهتر نور خورشید به محصولات از مزیّت پلکانی کردن اراضی است.
وی ادامه داد: یکی از تفاوت های گل محمدی قمصر کاشان با این گل در جیربند بهشهر در اینست که گل محمدی قمصر تیغ های بیشتری  برای محافظت از گل دارد.
            
این کارآفرین اظهار کرد: در سال جاری در زمان شکوفایی گل روزانه 200 کیلو گل برداشت می شود و  از هر یک کیلو گل محمدی یک لیتر گلاب حاصل می شود و در سال گذشته میزان تولید گلاب از این باغ 3 هزار لیتر بود.
احمد احمدی  گلاب، گل محمدی تر، گل محمدی خشک و غنچه ی خشک شده را از محصولات گل محمدی اعلام کرد وافزود: از این محصولات در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود.
            
وی با بیان اینکه یکی از روش های تکثیر قلمه زدن است ادامه داد: در اسفند سال گذشته 13 هزار نهال گل محمدی قلمه زده شد که این نهال ها یا فروش داده می شوند یا برای توسعه باغ کاشت می شوند؛ تولید چنین محصولاتی زمانی صرفه اقتصادی دارد که انبوه باشد.
مالک باغ گفت: گل محمدی و درخت گردو  به وفور درمناطق کوهستانی نکا، بهشهر و گلوگاه  کاشت می شود، با توسعه ی این ظرفیت می توان از آن برای رونق روستاها بهره برد.
احمدی زنده نگه داشتن یاد و میراث پدری در روستا در وهله نخست و اشتغال زایی، توسعه اقتصادی روستایی، جذب اکوتوریسم وتوریسم روستایی، تولید پایدار و سالم محصول غذایی، ایجاد پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک را از اهداف احداث باغ گل محمدی برشمرد.
 

وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسّط 5 نفر به صورت روزمزدی در این باغ مشغول به کار هستند، ادامه داد: قطعه قطعه بودن اراضی روستایی و مالکان زیاد، شبکه توزیع ضعیف، نبود خرید تضمینی و .. از مهمترین دغدغه ها است و باید از تولید کننده در فرآیند تولید محصول و توسعه کار حمایت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز