خبرگزاری کار ایران

۱۵۲ واحد گلخانه لیمو ترش در قائمشهر افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۰۵۶

معاون رئیس جمهور در سفر یک روزه به مازندران ۱۵۲ واحد گلخانه لیمو ترش در قائمشهر را افتتاح کرد.

به گزارش ایلنا، داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر یک روزه به مازندران ۱۵۲ واحد گلخانه لیمو ترش در شهرستان قائمشهر افتتاح شد.

رئیس برنامه و بودجه کشور در مراسم افتتاح ۱۵۲ واحد گلخانه لیمو ترش در قائمشهر، ساماندهی تولیدکنندگان و کشاورزان در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی را جزء اولویت‌ها دانست و گفت: این‌ اقدام مردم روستای خرماکلا فعالیتی خودجوش است که توسط خود اهالی و با همت استاندار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این مجموعه توانمند از ظرفیت صادرات نیز برخوردار است، افزود: البته بازاریابی نیز رونق این محصولات نیز افزایش می‌دهد.

معاون رئیس جمهور، روش سنتی و غرقابی در بخش کشاورزی را از مشکل اصلی کشاورزی استان دانست و ادامه داد: این روش مصرف آب زیاد و محصول کمی دارد باید تلاش کنیم با فناوری‌های نوین و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی استان را افزایش دهیم.

منظور، گفت: ایجاد تشکل‌ها و شبکه‌سازی در این زمینه ابتکار مهمی است که  می‌تواند کشاورزان‌ منطقه را به لحاظ درآمدی به سطح پایدار و رو به رشدی برساند که فعالیت این روستا یک‌نمونه موفق از کشاورزی مدرن است.

وی با بیان اینکه دولت نیز باید برای تحقق این مهم تسهیل گری کند و موانع صادرات را رفع کند، ادامه داد: مازندران کانون تولید برنج در کشور است باید تمهیدات مناسب بستر کشاورزی بدون دغدغه را برای کشاورزان فراهم کرد تا با اطمینان کامل اقدام به کاشت، برداشت و عرضه محصولات خود کنند.

وسعت بیش از ۷۰ گلخانه لیموترش در روستای خرماکلای قائم‌شهر بیشتر از ۱۰ هزار متر است که طبق برنامه‌ریزی های انجام شده در سال آینده حدود ۲۰ هزار متر گلخانه محصولات کشاورزی در استان راه‌اندازی خواهد شد.

طبق برنامه ۱۰ ساله توسعه گلخانه‌های کشور، وسعت این اماکن تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد. در حال حاضر سطح گلخانه‌های کشور بیش از ۱۸ هزار هکتار است که حدود ۸۰ درصد زیرکشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد نیز در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه‌ای است.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز