خبرگزاری کار ایران

پیمان سپاری ارزی، بزرگ‌ترین مشکل صادرات در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۵۳۰

صادرات حدود ۴ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است که این اتفاق زیبنده مجموعه صنعتی کشور نیست.

همایش تجلیل از چهره های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی ایران با حضور جمع زیادی از مسئولان وزارت صمت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مستولان بلند پایه اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران، صاحبان صنعت و اصحاب رسانه شب گذشته برگزار شد.

در این همایش رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیمان سپاری ارزی، گفت: صادرات حدود ۴ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است که این اتفاق زیبنده مجموعه صنعتی کشور نیست. در حالی که بزرگترین مشکل صادرات در کشور پیمان سپاری ارزی است که اگر در این رابطه کاری نشود مطمئنا صادرات همچنان نزولی خواهد بود.

در ادامه محمود نجفی عرب با بیان اینکه کاهش چشمگیر صادرات صنایع کشور را شاهد هستیم، افزود: بحث تامین مالی یکی از چالسش‌های اصلی در صنعت کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد چرا که تمام صنایع کشور در حوزه تامین منابع جاری دچار مشکل هستند.

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت: انتظار این بود که در لایحه بودجه سال آینده (۱۴۰۳) به عنوان اولین برش عملیاتی برنامه هفتم سیاست های تولیدی کشور به نحوی اصلاح شود که عقب ماندگی های سال های گذشته جبران شود و کشور در مسیر رشد و توسعه اقتصادی متناسب با اهداف مصوب شده در برنامه قرار گیرد.

وی با بیان این مهم که کاهش ۵۰ درصدی نرخ سرمایه‌گذاری در کشور طی یک دهه اخیر قابل توجه است، ابراز داشت: رویکرد بودجه انقباضی در نظر گرفته شده که مشکلات زیادی را برای بخش تولید به وجود خواهد آورد. بخشی از این چالش های عبارت اند از رشد مالیاتی اشخاص حقوقی معادل ۵۳ درصد پیشنهاد شده که عمدتا از بخش تولید دریافت خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشت: نرخ سرمایه گذاری در کشور در سال ۱۳۹۰ تا ۱۴٠۱ تقریبا نصف شده است. از آن طرف استهلاک به شدت افزایش یافته است پس چگونه می خواهیم به رشد ۷درصدی که در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده برسیم!؟ قطعا اتفاق نخواهد افتاد.

نجفی عرب با اشاره به معضل قاچاق لوازم خانگی نیز یادآور شد: در جایی که ارز ترجیحی تخصیص پیدا می‌کند قاچاق معکوس وجود دارد. به طوری که به صورت خاص بنده در حوزه دارو شاهد هستم که قاچاق معکوس داریم. ضمن اینکه در صنعت لوازم خانگی و نساحی قاچاق لطمه های بسیاری وارد کرده است. اگر نمی توان جلوی قاچاق را گرفت حداقل باید هزینه قاچاقچیان را افزایش بدهیم.

در ادامه، مراسم اهدای تندیس به پیشکسوتان و چهره های ماندگار صنایع لوازم خانگی برگزار شد و از چهره های، ماندگاری همچون حسین باقری بنیانگذار شرکت دونار خزر، غلامرضا دامن افشان بنیانگذار شرکت پرتو سرد توان، صمد رحیم تبریزی بنیانگذار شرکت سینجر گاز، سید محمد رضوانی بنیانگذار نیکسان صنعت ساوه، منصور صادقی بنیانگذار شرکت کاج نچسب، جلال علاقه مند بنیانگذار شرکت پارس، استیل، مهدی کاملان بنیانگذار شرکت توس چینی، مرحوم جعفر ختایی بنیاگذار شرکت صنایع استیل ایران و مرحوم عبداله مهدیان بنیانگذار شرکت انرژی، کشور تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم نیز از کتاب «اطلس جامع لوازم خانگی» دومین اثر بنیاد علمی توسعه محسن خلیلی رونمایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز