خبرگزاری کار ایران

برگزار کننده کنسرت موسیقی در لرستان:

برخی، غیرقانونی در برگزاری کنسرت‌های خرم آباد سنگ‌اندازی می‌کنند

برگزار کننده کنسرت موسیقی در لرستان گفت: جان تازه‌ای در کالبد اجرای کنسرت‌های زنده موسیقی دمیده شده است اما با این حال برخی افراد با سودجویی و دخالت غیرقانونی در برگزاری کنسرت‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند.

در شرایطی که ارکسترهای کشور به دلیل کمبود بودجه تعطیل هستند و هنرمندان موسیقی به سختی روزگار می‌گذرانند، برگزار کنندگان کنسرت‌های موسیقیِ چهره‌های معروف نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

علیرضا سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه خوشبختانه کنسرت‌ها طی دو سال اخیر و با آغاز دولت تدبیر و اُمید جان تازه‌ای گرفته‌اند، افزود:  پس از سال‌ها عدم فعالیت و با آغاز این دولت برای اوقات فراغت جوانان فضا باز شد و تهیه کنندگان کنسرت زنده موسیقی فعالیت خود را افزایش دادند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته در روند صدور مجوز اجرای کنسرت محدودیت وجود داشت، تصریح کرد: در دهه گذشته مجوز گرفتن برای یک کنسرت غیرقابل انجام بود که خوشبختانه امروزه این روند بسیار روانتر از قبل است و برگزار کنندگان کنسرت خیلی راحت از قبل می‌توانند مجوز اجرای کنسرت زنده را دریافت کنند.
 
تهیه کننده کنسرت‌های موسیقی اظهار کرد: در دهه گذشته روند طولانی برای صدور مجوز کنسرت، به هفت خوان معروف بود و این یک فاجعه بود.

اجرای موسیقی زنده بسیار هزینه‌بر است

سوری با بیان اینکه برگزاری کنسرت چالش‌ها و مشکلات زیادی دارد و ریسک پذیری بالایی را می‌طلبد، اظهار کرد: هزینه دریافت شده برای ((بلیط)) یک کنسرت در پایتخت مبلغی بین 100 تا 120 هزار تومان است در حالی که در شهرستان‌ها این مبلغ تا 40 الی 70 هزار تومان نیز کاهش می‌یابد که واقعا در مقایسه با هزینه‌های اجرا، مبلغ بالایی نیست.

وی درباره روند دریافت مجوز برای برگزاری یک کنسرت موسیقی زنده افزود: در ابتدا مؤسسات فرهنگی و هنری مجاز و دارای پروانه فعالیت در این باره، درخواست کتبی خود را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان ارائه می‌دهند و اداره ارشاد اسلامی آن شهرستان پس از بررسی و استعلام، نتیجه را به آن موسسه اعلام می‌دارد.

وی با بیان اینکه نظر مدیرکل ارشاد، معاونان حوزه فرهنگی و هنری، کارشناسان موسیقی و کسانی که علم و تجربه‌ای در زمینه موسیقی دارند، صلاحیت آن خواننده را بررسی می‌کنند، افزود:  داشتن مُجوز شخصِ خواننده از وزارت ارشاد،  رزومه کاری خواننده، تعداد  آلبوم‌های مجاز خواننده، میزان محبوبیت خواننده و...  از عوامل موثری هستند که در روند صدور مجوز برگزاری کنسرت دخیل هستند.

وی تاکید کرد: همچنین هماهنگی‌های لازم با فرمانداری، اداره اماکن و نیروی انتظامی شهرستان نیز انجام شده و زمان اجرای کنسرت مشخص می‌شود.

سوری اظهار کرد:  سپس نماینده موسسه مُجری( که معمولا تهیه کننده نیز است) تصویری از مجوز نهایی را به مراکز فروش آنلاین و حضوری فروش بلیط ارائه می‌دهد تا اقدام به فروش بلیط کنند.

سوری تاکید کرد:  سپس با توجه به تعداد صندلی‌های سالن اجرای کنسرت سایت‌های فروش  بلیط که هم اکنون حدودا 50 سایت مجاز و فعال در این زمینه وجود دارد، اقدام به فروش بلیت تا زمان اتمام آن می‌کنند که معمولا تا زمان آغاز برنامه و یا تا زمان اتمام بلیط‌ها این موضوع در حال انجام خواهد بود. 

وی گفت: همچنین تهیه کننده یا نماینده موسسه مجری می‌تواند علاوه بر  سایت‌های معتبر فروش بلیت،  مکان‌های حضوری فروش بلیط در هر شهر را به تعداد کافی انتخاب کنند تا مردم بتوانند برای تهیه بلیط علاوه خرید آنلاین، حضورا نیز برای تهیه بلیط اقدام کنند.

سوری تاکید کرد: پس از اجرای کنسرت مراکز فروش آنلاین و حضوری 24 ساعت بعد، مقادیری را که فروش داشته‌اند باید طبق قراردادی که از قبل منعقد شده است به حساب آن از موسسه یا  فرد معرفی شده (تهیه کننده ) واریز کنند و البته مبلغ 5 درصد نیز بابت حق الزحمه فروش به حساب آنها برگشت داده می‌شود.

روند بررسی درخواست اجرای کنسرت بسیار کند است

وی با بیان اینکه در اکثر مواقع درخواست‌های اجرای کنسرت جداگانه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، افزود: چالش بزرگ در این  زمینه بررسی چندین مجوز با هم است و باید صبر کرد تا درخواست‌ها به حد نصاب برسد و سپس مورد بررسی قرار بگیرد که این کار اشتباه است.  بهتر است درخواست‌های موسسات، در همان زمان ارائه درخواست، توسط ادارات محترم ارشاد مورد بررسی قرار بگیرد، این امر موجب بوجود آمدن زمان کافی برای برنامه ریزی بهتر در جهت اجرای بهتر کنسرت در تمامی جهات خواهد شد. 

خرم آباد شهری فاقد سالن اجرای کنسرت

برگزار کننده کنسرت موسیقی با بیان اینکه ظرفیت و استقبال مردم شهرستان خرم آباد از اجرای کنسرت‌ها بسیار عالی است، افزود:  متاسفانه این شهر که مرکز استان لرستان است فاقد زیرساخت‌های اولیه برگزاری کنسرت است در حالی که شهرهای کوچکی همچون مهاباد و سقز که در همسایگی این استان قرار دارند سالن‌های اختصاصی و بسیار مناسبی برای اجرای کنسرت دارند.

سوری با بیان اینکه استقبال جوانان لرستان از کنسرت‌های زنده موسیقی بسیار خوب است، تاکید کرد:  در خرم آباد با توجه درایت‌های خوب مدیر کل ارشاد و معاونان محترم این شهرستان نسبت  به برگزاری زیاد کنسرت‌ها و استقبال خوب مخاطبان، سالن کنسرت مناسبی وجود ندارد و تنها سالن برگزاری کنسرت‌ها (سالن بانک صادارات) است. که  از لحاظ ظرفیت، نورپردازی، صدابرداری، امکانات مورد نیاز اجرای کنسرت و طراحی اولیه آن مناسب اجرای زنده موسیقی نبوده و سالنی برای همایش است نه اجرای کنسرت!..

به گفته وی شهرستان خرم آباد قدمت و پیشینه طولانی دارد و بسیار عجیب است که فاقد سالنی برای برگزاری کنسرت است.

دخالت‌های غیرقانونی و نامتعارف در برگزاری کنسرت‌ها

علیرضا سوری با انتقاد از دخالت برخی افراد در برگزاری اجرای کنسرت در شهر خرم آباد افزود:  برای اجرای کنسرت یک خواننده ( مهدی احمدوند ) در خرم آباد 8 ماه وقت صرف شد و متاسفانه دخالت‌های برخی افراد  مشکلاتی را در اجرای کنسرت بوجود آورد.

وی تاکید کرد: در خرم آباد دست‌هایی در پس پرده است که با اعمال نظر شخصی مشکل آفرینی می‌کنند و این افراد به خاطر منافع شخصی برای خود کارهایی خلاف قانون می‌کنند.

سوری با بیان اینکه این افراد سنگ خود را به سینه می‌زنند و با لابی‌گری، در اجرای کنسرت‌های زنده اقدام به دنبال اهداف دیگری هستند، افزود: در خرم‌آباد متوجه شدم اقداماتی وجود دارد که در صدور مجوز ، فروش بلیط و...  لابی‌گری کرده و تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها را مجبور به انجام خواسته‌های خود می‌کنند.

وی با انتقاد از دخالت‌های غیرقانونی نماینده انجمن موسیقی لرستان در پروسه برگزاری اجرای کنسرت‌های  موسیقی افزود: این نماینده در تمامی بخش های اجرای یک کنسرت از صدور مجوز، موضوعات مالی، تعیین مکان‌های فروش بلیت، برداشت غیرقانونی بلیط  به صورت رایگان از سایت‌های فروش و ...  مستقیما دخالت دارد که باید این موضوعات به صورت جدی  مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه انجمن های موسیقی طبق اساسنامه خانه موسیقی ایران زیر مجموعه خانه موسیقی کشور هستند و وظایف آنان غالبا زیرساختی و آموزشی است، افزود: انجمن موسیقی لرستان خود را در برگزاری کنسرت ها دخیل می داند در حالی که قانوناً و عُرفا  نمی‌تواند نظارتی در این زمینه داشته باشد.

وی با ابراز تاسف اینگونه دخالت ها را بسیار عجیب دانست و افزود: در اجرای یکی از کنسرت ها (مهدی احمدوند) نماینده انجمن موسیقی لرستان به من گفت که تا زمانی که وی اجازه ندهد در این شهر کنسرتی برگزار نخواهد شد و حتی علیرغم صدور مجوزهای قانونی توسط اداره ارشاد شهرستان خرم آباد ، سایت فروش بلیط آنلاین کنسرت ها( سایت ایران کنسرت ) را وادار کرد که بدون اجازه وی این سایت اجازه فروش بلیط کنسرت را ندارد.

 سوری با بیان اینکه شرکت مجری و برگزار کننده کنسرت قانونا در انتخاب مکان‌های حضوری فروش بلیط مختار است، تاکید کرد: این در حالی است که در شهر خرم آباد این مکان‌ها توسط نماینده انجمن موسیقی معرفی می‌شود و معمولا تهیه کنندگان حق ندارند برخلاف نظر وی مکانی را برای فروش حضوری بلیط معرفی کنند. 

سوری تاکید کرد:  در خرم آباد مکان های فروش بلیت  بدون اجازه نماینده انجمن موسیقی خرم آباد حق آغاز فروش بلیت را ندارد ! و جالب اینجاست که پس از اجرای کنسرت نیز باید پول را به حساب شخص نماینده واریز کنند که البته این موضوع  گردش مالی بسیار خوب و بالایی برای حساب شخصی ایشان محسوب می‌شود.

 وی بیان داشت: در بسیاری از مواقع تعاملی وجود دارد که موسسه مجری تعدادی بلیت به نهادها یا افرادی که در زمینه صدور مجوز کنسرت فعالیت می‌کنند بصورت رایگان هدیه می‌دهند و در البته در این زمینه اجباری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حالی که انجمن موسیقی لرستان علاوه بر دخالت های ذکر شده قبلی ، با دسترسی غیر قانونی به سایت فروش بلیط "ایران کنسرت " همواره تعداد نامتعارفی از بلیط‌های برنامه در هر سانس بطور رایگان برداشت نموده است.

وی اظهار کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای برگزاری کنسرت خوانندگان بزرگ و محبوب را داشتیم اما اینگونه برخوردها و دست‌اندازی‌ها و دخالت‌های بی‌جا و ظالمانه که بر ما تحمیل می‌شود به ناچار برگزاری اینگونه کنسرت‌ها را محدود کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: اینگونه لابی‌گری‌ها و دخالت‌ها توسط افراد غیرمرتبط، نه تنها برای من، بلکه برای بسیاری از برگزار کنندگان کنسرت موسیقی در خرم آباد اتفاق افتاده است و همگی تهیه کنندگان با این مشکل مواجه هستند و تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند چرا که مجبورند برای برگزاری کنسرت در این شهر و ترس از آینده سکوت اختیار کنند. 

بازار سیاه بلیط در برخی کنسرت‌ها

سوری با بیان اینکه بازار سیاه در برخی کنسرت‌ها در تمام شهرها وجود دارد، افزود: در برخی مواقع عده‌ای با پیش خرید بلیط‌ها کنسرت اقدام به راه‌اندازی بازار سیاه می‌کنند و پس از بسته شدن سایت فروش یا اتمام زمان فروش بلیط آنها را در بازار سیاه به فروش می‌رسانند که البته خیلی کم اتفاق می‌افتد و در این زمینه موسسات مجری تقصیری ندارند و مخاطبان می‌توانند برای خرید بلیط (سریعتر) در روزهای آغازین بلیط فروشی  اقدام کنند و جلوی اینگونه سودجویی‌ها گرفته می‌شود.
 
به گزارش ایلنا، اگر نگاه حمایتی از موسیقی و اجرای کنسرت‌های زنده برداشته شود و هرکسی در هر مقامی، تا جایی که می‌تواند سعی بر دخالت و درآمدزایی شخصی کند معلوم نیست این مساله چه بر سر حوزه فرهنگ و موسیقی خواهد آورد!

کد خبر : ۴۱۹۰۶۸