خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

زیر و روی یک گذر !...

قراردادی فیمابین شهرداری خرم‌آباد و قرارگاه خاتم الانبیاء برای احداث پروژه تقاطع غیر همسطح بهارستان خرم آباد بسته شده است و در حال حاضر این پروژه برای احداث زیر یا روگذر محل اختلاف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، در زمان سفر رئیس محترم جمهور به لرستان عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر همسطح بهارستان خرم آباد با شتاب آغاز شد و متولیان با فنس کشی و تجهیز کارگاه و...اطراف محوطه پروژه مذکور نوید احداث روگذری زیبا و در خور نام خرم آباد را به شهروندان می‌دادند.

اما چندی نگذشت که همزمان با برکناری محمد مهرابی شهردار وقت، پروژه بهارستان که در اختیار گروه بین المللی آباد راهان پارس به عنوان مجری طرح بود، به طور کامل تعطیل شد و اجرای آن لغو شد.

این پروژه فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است و در حال حاضر به پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء در حال اجراست.

همچنین چندی قبل در حین گود برداری بقایای یک گور که گفته می‌شود متعلق به دوره اسلامی است در این منطقه کشف شد و می‌رفت تا به تعطیلی مجدد پروژه بی‌انجامد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، گفت: در مورد تقاطع غیر همسطح بهارستان  برای انجام زیرگذر یا رو گذر در شورا چندین جلسه فنی با حضور اهل فن، مهندسان و اساتید دانشکده فنی از جمله دکتر بابا علی و....برگزار شد.

علی جهان آرا اظهار داشت: در کل نظر کارشناسان بر احداث رو گذر بوده است به دلیل اینکه در صورت ساخت زیرگذر، پروژه محلی برای تجمع آب‌های سطحی آن منطقه است.

وی با بیان اینکه در طراحی جدید پس از اینکه قرار شد قرارگاه خاتم الانبیاء فکری به حال مهار آبهای سطحی آنجا بکند و همزمان ساخت تقاطع را شروع کند، اظهار داشت: نهایتا مهندسان و مشاوران قرارگاه خاتم علیرغم نظر کارشناسان شهرداری زیرگذر  را مناسبتر از رو گذر تشخیص داده و شروع به کار کردند.

جهان آرا در خصوص انتخاب زیرگذر در اجرای طرح و برطرف کردن مشکلات احتمالی افزود: با توجیه فنی مشاوران کارکشته قرارگاه خاتم الانبیاء که ید طولایی در این زمینه دارند، نهایتا شهرداری مجاب به پذیرش نظر آنها شد البته با این شرط که حتما مشکل آبهای سطحی آن منطقه چاره سازی و همزمان انجام  شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم آباد در خصوص ارجعیت انتخاب زیرگذر در این پروژه افزود: به این موضوع  بارها در جلسات مختلف اشاره شده ولی مشاوران و مهندسان قرارگاه خاتم الانبیاء عکس نظرات ما را داشتند و برای تایید  سخنانشان  ما را به سرچ در کارهای عمرانی مشابه در سایر نقاط کشور و دنیا حواله دادند، آنها نظرشان این است که بدلیل فنی و ..زیر گذر بر روگذر ارجحیت دارد.

وی با بیان اینکه تامین اعتبار این پروژه با شهرداری خرم آباد است، افزود: برای شروع در مرحله اول قرار است که شهرداری ده میلیارد تومان وام بگیرد مابقی هم باید با ساز و کار ارتباط بین درآمد و هزینه به مرور پرداخت شود.
 
جهان آرا تاکید کرد: سی درصد مبلغ این قرارداد را استاندار محترم قول داده که تامین کند.

جهان آرا در خصوص کشف سایت باستانی در منطقه نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا افزود: طوری که ما پرس وجو کردیم مسئولین محلی گفتند که احتمالا بقایایی از یک قبرستان محلی بوده و فاقد ارزش تاریخی و باستانی بوده است.
 
وی در پاسخ به اینکه اگر احتمالا اکتشافی صورت گیرد.نظارت چگونه است؟ یا ناظری وجود دارد؟ اظهار داشت:  قطعا با حساس شدن موضوع  این وظیفه  میراث فرهنگی است که نظارت بیشتری داشته باشد هرچند که قرارگاه و شهرداری نیز بعلت دولتی بودن ناظر به این موضوع هستند و از این نظر توجیه  شده‌اند.

وی در خصوص هزینه اجرای طرح افزود: هزینه‌های احتمالی  ساخت هم چیزی در حدود 68 تا 70  میلیارد تومان تخمین زده شده است. 

قابل ذکر است که زیر گذر میدان 22 بهمن با اعتبار و هزینه یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان ساخته شد.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر برای احداث سازه‌های عظیم شهری در تمام دنیا زیباسازی شهر، نما بخشی و...مورد توجه ویژه بوده و همواره به عنوان یک اولویت مد نظر است.

با توجه به  اینکه این تقاطع در مسیر فرودگاه خرم آباد نیز قرار دارد و شاه راه خروجی لرستان به جنوب نیز محسوب می‌شود و همچنین  نمابخشی به محله جنوب خرم آباد نیز بر ارجعیت انتخاب روگذر است.

اجرای روگذر در این پروژه سه مزیت زیبایی سازه، عدم مشکل آبهای سطحی و عدم تخریب سایت باستانی که در منطقه کشف شده است، را دارا است.

ضمن اینکه شهرستان خرم آباد تجربه احداث زیر گذر میدان امام حسین(ع) ، میدان بسیج و میدان 22 بهمن را نیز در کارنامه خود دارد و همیشه با مشکل و دردسر آبگرفتگی در زمان بارندگی و تجمیع آبهای سطحی  در این زیر گذرها است.

همچنین مشاهدات میدانی نشان می دهد که به ازای هر 30 خودرو که از سطح خیابانهای بالای زیر گذر عبور می کنند فقط یک خودرو از زیر گذرها عبور می‌کند.

این در حالی است که روگذر 60 متری خرم آباد بسیار پرتردد تر از سطح آن خیابان است و مشکلاتی از جمله آب گرفتگی و ... را نداشته و بر زیبایی شهر نیز افزوده است.

اجرای  پروژه نامبرده به‌خاطر وجود ترافیک در این نقطه از نیازهای اساسی شهر خرم آباد است، حال باید تا افتتاح پروژه منتظر ماند و دید که قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه چه مزیتی را در اجرای زیر گذر دیده است که نظر کارشناسان خود را بر نظر کارشناسان بومی استان و کارفرمای پروژه ترجیح داده و زیر گذر را به اجرا در آورده است. 

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۴۰۹۸۳۹