خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟!!

asdasd
کد خبر : ۳۸۴۵۶۱

بررسی و ریشه‌یابی‌فرصت‌ها،تهدیدها، مشکلات و پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی مقوله ای بسیار مهم است، لذا آموزش و فرهنگ سازی در زمینه‌استفاده درست ازشبکه‌های‌اجتماعی نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای جوامع مجازی و برنامه‌ریزی برای آینده امری ضروری است.

به گزارش ایلنا،استفاده نوجوانان و جوانان از فضای مجازی مقوله ای است که کمتر در مورد آن کنکاش شده و مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر با تنبیه و مجازات‌های بازدارنده برای استفاده کنندگان همراه بوده است.

وجود ارتباط از نوع مجازی در عصر حاضر واقعیتی انکار ناپذیر است چرا که اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با ارائه قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده،مرز های جغرافیایی را در هم پیموده و امکان برقراری انواع ارتباط حتی تصویری را امکان پذیر کرده است.

به جرات می توان گفت این روزها نوجوان یا جوانی را نمی‌توان یافت که حداقل یکی از اپلیکیشن های چت را بر روی گوشی خود نداشته باشد. استفاده گسترده کاربران اینترنتی بویژه قشر جوان و نوجوان و حتی بزرگسالان از شبکه‌های اجتماعی مجازی،سبب شده است تا تهدیدهای فراوانی برای خانواده‌ها ایجاد شود.

ورود و غرق شدن کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی به حدی فراگیر شده که این افراد علی الخصوص نوجوانان به این فضا روی آورده و حتی خصوصی‌ترین و شخصی‌ترین مسائل زندگی خود را برای افرادی که شناختی از آنان ندارند، بیان کنند.

همچنین پیدایش تالارها، اندیشکده‌ها و ... ضد دین در فضای مجازی سبب شده است عده ای آگاهانه و اجیر شده از جانب دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب جایی برای جولان خود پیدا کنند و این برنامه‌های هدفدار، بر روی ذهن و افکار برخی افراد بطور خودآگاه و یا ناخودآگاه تاثیر فراوانی ایجاد می کند.

 از دیگر آثار مخرب این شبکه ها می توان به عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی، ساخت پروفایل های تقلبی توسط فرصت طلبان و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای کاربران،تفرقه افکنی قومی و دینی، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب سیاسی ،اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی مغرضانه دشمنان اشاره کرد.

در بیان معضلات اجتماعی جامعه باید با پیشگیری و پیگیری هدفمند وجامع در فرهنگ سازی و آموزش به موقع گام برداریم. 

بررسی مسایل مربوط به این شبکه‌ها جهت اتخاذ تصمیمات درست و برنامه‌ریزی دقیق، از خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی تا مسئولان فرهنگی و اجتماعی جامعه امری ضروری است. 

بعد از نهاد خانواده، متولیان فرهنگی جامعه وظیفه دارند از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نشر ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ترویج مبانی دینی استفاده کرد و این ظرفیت را به یک فرصت در جامعه تبدیل کنند.

در این راستا می‌توان با تزریق مطالب فرهنگی و مذهبی برای تربیت اسلامی در جامعه تلاش کرد و از این طریق به خنثی سازی تهاجم فرهنگی دشمن پرداخت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد گفت: هجمه و خیمه فرهنگی دشمن بسیار سنگین بوده بطوریکه آمریکا در بودجه رسمی خود علیه کشور ما سرمایه‌گذاری های کلانی در این زمینه کرده است

حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی امین اظهار داشت:همچنین اتحادیه عرب یکدست علیه ما اقدام نظامی و فرهنگی می کنند و جمهوری اسلامی در این زمینه یکه و تنهاست ولی هیچ جای تاریخ چنین حکومتی به نام دین و اسلام که رهبری انقلاب در راس آن قرار دارد وجود ندارد. 

وی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در ورود به فضای مجازی را مثبت دانست و گفت: سازمان تبلیغات در فضای مجازی سرمایه‌گذاری خوبی کرده و موسسه تبیان ظرفیت خوبی در این بخش است. همچنین یک موسسه وارد مباحث پیامکی و موسسه ای دیگر در بحث ماهواره ورود پیدا کردند. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ دستگاه فرهنگی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از علت‌های ولنگاری فرهنگی که رهبری به آن اشاره می کند موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی است و بحث ادغام دستگاه های فرهنگی چندین بار مطرح شده که بزرگان نظام نظرشان بر ادغام این دستگاه‌ها نیست و رهبری بر تقسیم وظایف تاکید دارد ولی تقسیم وظایف نیز انجام نشد.

دین مبین اسلام تاکید فراوانی بر صحبت کردن افراد خانواده با همدیگر و بیان احساسات خود کرده است در حالی که پناه آوردن به این فضا و بیان مشکلات شخصی سبب ایجاد روابطی شده است که گاها نوجوانان و جوانان از خانواده خود دوری گزیده و ترجیح می دهند در فضای مجازی به گفت و گو بپردازند.

قابلیت‌های اینترنت و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف زندگی انسانی مقوله‌ای انکار ناپذیر است و ابداعات و نوآوری های اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی که در رقابتی تنگاتنگ با همدیگر امکان استفاده تبادل و انتقال سریع اطلاعات، آشنایی با افراد دور و نزدیک محل زندگی، یافتن افراد بر روی نقشه،چت متنی، صوتی و تصویری ،ارسال عکس، فیلم، صداها و دارا بودن پلاگین‌های مختلف را امکان پذیر نموده است.

در حال حاضر ۵۰۰ شبکه اجتماعی در کشور فعال است در حالی که هر روز بر تعداد و انواع شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود؛ و هر روز نیز کاربران جدید در آنها سیر می‌کنند، این درحالی است که مهمترین هدف شبکه‌های اجتماعی گسترش ارتباطات میان فردی است اما شبکه اجتماعی که امروز نوجوانان در آن غرق شده اند سبب شده تاثیرات مخربی بر بنیان خانواده ها ایجاد کند.

لذا بهترین راه برای مقابله و پیشگیری از جرائم اینترنتی، اعتماد نکردن به کاربران و حتی عدم اعتماد به شبکه های اجتماعی است و لازم است افراد به راحتی اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذاشته و به هیچ وجه به افرادی که در فضای مجازی شناختی نسبت به آنها ندارند، اعتماد نکنند.

ناگفته نماند پایگاه های شبکه‌های اجتماعی‌بیش از هر رسانه دیگری می‌توانند با پیشرفت فناوری و توسعه جوامع به برتری‌های سایر رسانه‌ها پایان داده و در زمینه های مختلفی اطلاعات آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهند، سایت aboute شبکه‌های اجتماعی را به شبکه‌های اجتماعی عمومی،شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی، شبکه‌های اجتماعی موبایل، شبکه‌های اجتماعی حیوانات خانگی، شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان تخصصی و هابی، شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کار و شبکه های اجتماعی کتاب تقسیم نموده است.

برای حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی راهکارهایی ارائه شده است؛ برای مثال دسترسی به تصاویر و اطلاعات افراد با توجه به درخواست کاربر محدود شده و امکان مشاهده پروفایل کاربر در برخی از این اپلیکیشن ها به هر کسی داده نمی شود ولی این راه ها کافی نیستند.

گزارش از سجاد آریان پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز