خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

بهره‌برداری از ۴۸ طرح حوزه کشاورزی در قم همزمان با هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از بهره‌برداری از ۴۸ طرح حوزه کشاورزی در استان قم همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: ۷۰ درصد این طرح ها با فعالیت بخش خصوصی صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا از قم، محمد رضا طلایی عصر دوشنبه در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در محل اداره کل جهاد و کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در هفته دولت، ۴۸ طرح با ارزش ۵۳۰ میلیارد ریال در استان قم، به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد این طرح ها با فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامی و سایر موارد صورت گرفته است، گفت: این طرح‌ها شامل ۱۴ طرح آب و خاکی با ایجاد اشتغالزایی ۸۲ تن، ۹ طرح گیاهی با اشتغالزایی ۱۷۷ تن، ۹ طرح دامی با ایجاد اشتغال ۵۴ تن، ۷ طرح صنایع با اشتغال ۱۵۲ تن، ۸ طرح شیلات با ایجاد اشتغال ۱۱ تن و یک طرح در امور اراضی با اشتغالزایی ۶ تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به عملکرد سه ساله دولت تدبیر و امید در افزایش تولیدها در بخش کشاورزی گفت: ۴۶ صدم درصد اراضی کشاورزی کشور در این استان موجود است که در سال گذشته بیش از ۷۴۷ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در قم تولید شد.

وی ادامه داد: ۴۲۷ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۰ تن محصولات آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی در استان قم تولید شد و ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه برای بخش صنایع انجام شده است.

طلایی به سایر اقدام‌های دولت در خصوص طرح‌های مختلف گفت: در بخش حفظ نباتات و محصول سالم و طرح ای پی ام ، طرح‌های مبارزه شیمیایی، بیولوژیکی و علف هرز در ۲۲۰ هزار هکتار اراضی انجام شده است.

وی به تغییر الگوی کشت کشاورزی در استان قم اشاره کرد و گفت: توسعه باغ‌های پسته در دستور کار قرار دارد و در همین راستا ۶ هزار و ۸۲۷ هکتار باغ پسته احداث شده و دو هزار هکتار از باغ‌های قدیمی استان قم اصلاح شده است.

وی بیان داشت: در این استان یک میلیون و۲۰۰ هزار اصله نهال با یارانه دولتی در دولت تدبیر و امید توزیع شده است.

وی با اشاره به کاشت گیاهان دارویی در استان قم نیز گفت: گیاهان دارویی به علت مصرف آب کم در قم به خوبی کشت می‌شوند که در همین راستا ۷۹ هکتار به کاشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زعفران اختصاص یافته است.

طلایی به طرح آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: یک هزار هکتار آبیاری میکرو برای کاهش مصرف آب در کشاورزی و محصولات زراعی استان قم با تسهیلات بلاعوض دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۹۷۱ هکتار آبیاری تحت فشار و ۶ هزار هکتار آبیاری نوین در استان قم صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: ۲۵ درصد از مزارع این استان به ارقام زودرس از جمله ذرت و غلات اختصاص یافته که تاریخ برداشت را به ۱۰ الی ۱۵ روز کاهش داده است.

کد خبر : ۴۰۳۵۰۸