خبرگزاری کار ایران

نشست‌مشترک مسئولان تأمین‌ اجتماعی قم و تشکل‌های کارگری؛ /۲/

موسوی: بیمه کارگران‌ساختمانی در قم روند مطلوبی دارد/ شوکت: مساعدت بیشتر مسئولان لازم است

نشست مشترک مدیر کل و دیگر مسئولان تأمین اجتماعی استان قم با نمایندگان تشکل‌های کارگری، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، در این نشست مشترک که در سالن جلسات اداره کل تأمین اجتماعی استان قم برگزار شد، علاوه بر «سیدمجتبی موسوی» مدیر کل این اداره و مسئولان شعب و نام نویسی شعب تأمین اجتماعی قم، «اکبر شوکت» و برخی دیگر از نمایندگان تشکل‌های کارگری استان نیز حضور داشتند. 

در این جلسه موضوعات مختلفی از جمله آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی در استان قم، مباحث اخیر مطرح شده پیرامون بازنگری در قوانین مشاغل سخت و زیان آور و...، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

موسوی: بیمه کارگران ساختمانی در قم روند مطلوبی دارد

 «سید مجتبی موسوی» مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با بیان اینکه باید بیمه کارگران ساختمانی به افرادی که استحقاق آن را دارند اختصاص یابد، اظهار داشت: تا کنون حدود ۱۶هزار کارگر ساختمانی در استان قم، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند که با بازرسی‌های انجام شده، بیمه حدود ۹۰۰نفر که مشاغل دیگری غیر از کار ساختمانی داشتند، قطع شد. 

مدیر کل تأمین اجتماعی استان قم، نشست‌های مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این گونه نشست‌ها موجب نزدیکی فکر‌ها و اطلاع از دغدغه طرفین در موضوعات مربوطه باشد. 

وی گفت: در آینده بسیار نزدیک حدود ۲هزار کارگر ساختمانی دیگر در استان قم نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت و انشاالله با ادامه این روند، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور، همه کارگران ساختمانی قم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند. 

موسوی در پایان با بیان اینکه تعاملات خوب کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم با اداره کل تأمین اجتماعی استان، بسیار رضایت بخش است، گفت: همکاری نمایندگان کارگران با مسئولان تأمین اجتماعی، از طرفی باعث می‌شود تا کارگران ساختمانی واقعی به تأمین اجتماعی معرفی شوند و از طرفی میزان رضایتمندی کارگران را افزایش داده است. 

شوکت: فرصتی طلایی برای مسئولان قم و کارگران ساختمانی فراهم شده است

 «اکبر شوکت» نماینده تشکل‌های کارگری استان قم نیز در این نشست، گفت: در معرفی افراد به شعب مختلف تأمین اجتماعی استان قم، برای اینکه تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار گیرند، سعی کردیم که غیر از کارگران ساختمانی را معرفی نکنیم. 

وی افزود: البته بسیاری از کارگران ساختمانی در استان قم در حال فعالیت و کار هستند که اصلا مدرک فنی و حرفه‌ای کار ساختمانی که از الزامات اولیه بیمه کارگران ساختمانی باشد را ندارند و اصلا به سراغ آن نرفته‌اند. 

نماینده تشکل‌های کارگری استان قم، اضافه کرد: شرایط فعلی که امکان تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی در بیمه تأمین اجتماعی را فراهم ساخته، یک شرایط استثنایی و طلایی، هم برای کارگران و هم برای مسئولان استان است و از این رو امیدواریم موانع احتمالی در این راستا برداشته شود. 

شوکت گفت: اخیرا طرحی را پیشنهاد دادیم مبنی بر اینکه با حضور نمایندگانی از تشکل‌های کارگری، اداره کل فنی و حرفه‌ای و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، به صورت سر زده از کارگاه‌های ساختمانی بازدید کرده و در‌‌ همان جا کارگران ساختمانی فاقد بیمه و مدرک فنی حرفه‌ای را شناسایی کنیم؛ و پس از آن خیلی سریع برای صدور کارت مهارت فنی کار ساختمانی اقدام شود تا کارگران ساختمانی فاقد بیمه، هرچه سریع‌تر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند. 

وی افزود: در حال حاضر کارگران ساختمانی زیادی در قم وجود دارند که به دلیل نبودن، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، در آمار بیکاران جامعه قرار گرفته‌اند و قطعا تسهیل در بیمه شدن این کارگران ساختمانی، آمار بیکاران کاذب استان قم را کاهش خواهد داد؛ علاوه بر آن مسئولین استان قم نیز در آمارهای خود می‌توانند مدعی رفع بیکاری این افراد شوند. 

نماینده تشکل‌های کارگری استان قم گفت: در حال حاضر در استان تهران و استان مرکزی، صدور مدرک فنی و حرفه‌ای ساختمان در سر پروژه‌های ساختمانی، در حال انجام است و امیدواریم در استان قم نیز این کار با سرعت بیشتری انجام شود. 

شوکت یادآور شد: بیمه کارگران ساختمانی هیچ بار مالی بر دوش دولت ندارد و از طرفی موجب کاهش آمار بیکاران کاذب خواهد شد؛ از این رو امیدواریم شاهد مساعدت مسئولان استان در این زمینه باشیم. 

وی گفت: از مسئولان تأمین اجتماعی می‌خواهیم که به بازرسان خود بگویند اگر برای مثال یک کارگر ساختمانی به دلیل اینکه شاید در برخی مواقع کار ساختمانی پیدا نمی‌کند و برای گذران زندگی خود و خانواده به کارهای دیگر و مثلا دستفروشی روی می‌آورد، فورا اقدام به قطع بیمه او نکنند؛ چرا که شغل غالب آن فرد شاید‌‌ همان کارگر ساختمانی باشد اما به دلیل اینکه شاید کاری نبوده، مجبور بوده امور روزمره زندگی خود را این گونه تأمین کند. 

شوکت در پایان سخنان خود گفت: تعامل میان کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم با اداره کل تأمین اجتماعی استان، باعث کاهاش میزان شکایات و ایجاد رضایتمندی کارگران شده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد. 

درویش: قطع بیمه کارگران ساختمانی با تأمل بیشتری صورت گیرد

علی درویش عضو هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی قم نیز گفت: شعب تأمین اجتماعی در قطع کردن بیمه کارگران ساختمانی مشکوک، تأمل و بازرسی بهتری انجام دهند تا خدای ناکرده حق کسی ضایع نشود. 

شیری: صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی با سرعت انجام شود

عباس شیری مهوار سخنگوی تشکلات کارگری استان قم نیز ضمن تشکر از عطارنیا مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم برای تعامل با تشکلات کارگری استان قم، گفت: امیدواریم با مساعدت‌ها و قول‌های مدیر کل محترم فنی و حرفه‌ای استان قم، صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی سرعت گیرد تا انشاالله شاهد بیمه شدن کارگران ساختمانی فاقد بیمه نیز باشیم. 

مطیری: رکود کار بخش مسکن در دو سال اخیر وجود داشت

محمد مطیری معاون اداره کل تأمین اجتماعی استان قم نیز در این نشست گفت: رکود کار در بخش ساختمانی به ویژه در یکی دو سال اخیر واقعا محسوس بوده و هم اینکه باعث شده که برخی از کارگران ساختمانی با دستمزدی بسیار پایین‌تر از حد معمول به سر کار بروند و برخی هم که اصلا کار پیدا نمی‌کنند به سراغ کارهای روزمره دیگر می‌روند. 

فتاحی: تأمین اجتماعی به کارگران ساختمانی سخت گیری نمی‌کند

محمدرضا فتاحی رئیس شعبه۲ تأمین اجتماعی استان قم نیز در این نشست گفت: تأمین اجتماعی به افرادی که شغل غالب آن‌ها کارگر ساختمانی باشد، سخت گیری نمی‌کند و از این رو این افراد نباید نگران بیمه خود باشند.

کد خبر : ۳۲۱۵۵۱